reklama

10 druhů ovoce a zeleniny, díky kterým zůstanete štíhlí

Ovoce i zelenina jsou zdravé všechny, při dietě si ale vybírejte Foto: Ovoce i zelenina jsou zdravé všechny, při dietě si ale vybírejteFoto: Thinkstock

Léto je v plném proudu a na zahrádkách každý den dozrává nové ovoce a zelenina. Využijte je a získejte svou postavu snů.

Ovoce i zelenina by měly být pevnou součástí našich jídelníčků, protože jsou bohaté na sacharidy, vlákninu, draslík, mnoho vitaminů a další prospěšné látky. Každý, kdo touží po štíhlé postavě či chce zůstat zdravý, měl by denně sníst nejméně 600 gramů ovoce a zeleniny, a to v poměru 1 ku 2. Teď v létě je to obzvlášť jednoduché, šťavnaté, slaďounké plody nám dozrávají na zahrádkách nebo lákají ke koupi z pultů v obchodech.

To, co sníme, si ale musíme pečlivě vybírat a platí to i v případě ovoce a zeleniny. Ne každý druh je totiž pro hubnutí vhodný. Některé druhy obsahují hodně cukrů, jiné zase podporují trávení, a tak vyvolají ještě větší pocit hladu. Jaké ovoce či zeleninu si tedy můžete bez obav dopřát?

Nektarinky

Nektarinky chutnají hlavně dětem Foto: Nektarinky chutnají hlavně dětemFoto: Thinkstock

Ovoce podobné broskvi, které obsahuje hodně vody – ve zralém stavu až 83 procent. Za to obsahuje velmi malé množství kalorií, ve sto gramech ovoce je to pouze 36 kcal, takže jsou vhodné pro redukční diety. Obsahují vitamín C, hodně draslíku a vápníku a dále také vitamíny A ve formě beta-karotenu. Nektarinky mají stejně jako broskve lehce projímavý účinek.

Jahody

Jahody prokrvují Foto: Jahody prokrvujíFoto: ThinkstockJen o dvě kalorie víc na sto gramů mají jahody, které obsahují velké množství vitamínu C, draslíku, železa a organických kyselin. Jsou také plné antioxidantů, které brání vzniku závažných nemocí (včetně rakoviny), zpomalují stárnutí a snižují škodlivou hladinu cholesterolu. Navíc pozor! Prokazatelně zvyšují sexuální výkonnost, což dokazují i vědecké studie.

Jablka

Peckoviny v srpnu jen kosmeticky upravte Foto: Peckoviny v srpnu jen kosmeticky upravteFoto: Thinkstock

Přestože jsou jablka bohatá na ovocné kyseliny a cukry, mají jen 61 kalorií na 100 gramů. Kromě toho obsahují především draslík, hořčík, vápník, železo, fosfor a mangan. Také jsou plné vlákniny, která je důležitá pro správné trávení a tím i pro hubnutí. Snižují krevní tlak a hladinu cholesterolu, čistí střeva a posilují imunitu.

Maliny

Maliníkové i ostružinové listy je nejlepší sbírat těsně před tím, než keře rozkvetou. Vybírejte mladé, čerstvé lístky Foto: Maliníkové i ostružinové listy je nejlepší sbírat těsně před tím, než keře rozkvetou. Vybírejte mladé, čerstvé lístkyFoto: FTV Prima

Maliny obsahují velké množství vitamínů, vápník, zinek a přírodní ovocné kyseliny. Dokážou snižovat chuť k jídlu a podporují správné fungování metabolismu. Také mají jen 57 kalorií na 100 gramů. Blahodárně působí na poruchy zraku a kožní onemocnění, zlepšují zdraví kuřákům a alkoholikům.

Borůvky

Borůvka lesní/Vaccinium myrtillus - detail Foto: Borůvka lesní/Vaccinium myrtillus - detailFoto: Jindřich Votýpka

Drobné lesní ovoce, které má téměř zázračné účinky. Kromě toho, že má opravdu jen minimum kalorií (38 kcal/100 gramů), dokáže přeměňovat cukr v energii a pomáhá redukovat tuk v břišních partiích. Na naše tělo borůvky působí jako dezinfekce. Pomáhají při střevních potížích a otravách jídlem. Zlepšují průchodnost cév a prokrvenost končetin.

Hrušky

Hrušky dokáží zahnat depresi Foto: Hrušky dokáží zahnat depresiFoto: Thinkstock

Jsou plné vody, ale také vlákniny, tedy pokud je budete jíst se slupkou. Dále obsahují kyselinu listovou, vitamíny a hodně minerálů, díky čemuž odstraňují zácpu a střevní potíže, pročišťují organismus a posilují imunitní systém. Tyto plody působí též protizánětlivě, protože obsahují látky zvané taniny.

Brokolice

Brokolice je taktéž vděčná potravina, 200 kalorií přijmete, když jí sníte 588 g Foto: Brokolice je taktéž vděčná potravina, 200 kalorií přijmete, když jí sníte 588 gFoto: Business Factory

Brokolice má jen o málo méně kalorií než borůvky – 33 kcal na 100 gramů, obsahuje ale velké množství vitaminů a minerálů, které pomáhají štěpit tukové buňky a chrání tělo proti rakovinotvorným látkám. Nejvíc užitku budete mít z této zeleniny v syrovém stavu, vaříte-li ji, dělejte to v páře.

Zelí

Zelí, odrůda Trvalo Foto: Zelí, odrůda TrvaloFoto: SEMO

Má velmi málo kalorií, takže víc energie vynaložíme na jeho strávení. Navíc vyžaduje důkladné žvýkání, které podporuje spalování. Kromě toho posiluje imunitní systém, zvyšuje odolnost proti stresu a podporuje růst buněk.

Mrkev

mrkev Foto: mrkevFoto: Thinkstock

Obsahuje velké množství vlákniny, která  přispívá k hubnutí, a pro člověka je významným zdrojem beta-karotenů. Některé látky obsažené v mrkvi na sebe vážou těžké kovy a pomáhají je tak lépe odvádět z těla.

Cuketa

Co nevíte o cuketě  Foto: Co nevíte o cuketě Foto: Thinkstock

Zelenina, která obsahuje až 90 procent vody, má tak málo kalorií, že na její trávení člověk potřebuje víc energie, než z cukety přijal. Jde tedy o skvělé jídlo při hubnutí. Kromě toho také skvěle detoxikuje organismus a podporuje činnost ledvin.

Lucie Kořistová

Mohlo by vás zajímat:

Článek

Ostružiník/Rubus fruticosus Foto:

Jezte ostružiny a přestanete stárnout

Ostružiny jsou skvělým bojovníkem proti rakovině, zastavují stárnutí mozku u savců a hlavně chutnají tak božsky.

Článek

Cuketa byla vyšlechtěná v Itálii Foto:

Jak mít co největší úrodu cuket?

Potěší masožrouty i vitariány. Sezóna cuket je tu.


reklama