reklama

10 důvodů, proč si zamilovat oves: Zahání deprese a únavu, ničí cholesterol

Oves je plodina, se kterou není vůbec složité a drahé začít žít zdravěji. Foto: Oves je plodina, se kterou není vůbec složité a drahé začít žít zdravěji.Foto: Thinkstockphotos

Oves patří k plodinám, jejichž konzumací uděláme další krůček k dobré kondici.

A přitom vůbec nemusíme sahat hluboko do peněženky a obíhat obchody se zdravou výživou. Je levný, dostanete ho doslova v každém supermarketu a najdete spoustu receptů, jak s ním naložit. Oves setý (Avena sativa) je celozrnná obilovina, která je nejdostupnější je ve formě vloček (buď normálních nebo jemně mletých), ale problém není sehnat ani ovesné mléko nebo smetanu. Jeho původ není úplně jasný, některé zdroje udávají, že do Evropy se dostal jako plevel spolu s pšenicí a ječmenem. Jedná se o jednoletou kulturní trávu, která se používá i v léčitelství, například v indické medicíně pomáhá při odvykání závislosti na opiu. Koupele z ovesných vloček jsou doporučovány při některých kožních onemocněních, syrové ovesné vločky zabírají při zácpě, vařené zase léčitelé ordinují při vyčerpání organismu.

Na srdce i dobrou náladu

Naučte se snídat ovesnou kaši – je to správný krok k udržení ideální váhy. Foto:

Ovesné vločky, které koupíte i v té nejzapadlejší prodejničce, obsahují celou řadu zdraví prospěšných látek. V první řadě je to vláknina v rozpustné i nerozpustné formě. Ta nerozpustná je výborná pro zažívací ústrojí, ta rozpustná odstraňuje cholesterol. Takže tady máme hned další dva důvody, proč oves více zařazovat do jídelníčku – příznivý vliv na střeva, žaludek a dobré trávení a snižování vysoké hladiny cholesterolu. Lékařské výzkumy navíc přišly s poznatkem, že pravidelná konzumace ovsa má vliv na snížení vysokého krevního tlaku a dokonce zmenšuje nebezpečí výskytu diabetu 2. typu. Vedle vlákniny najdete v ovsu vitamín E, některé vitamíny skupiny B a také hořčík, draslík a stopové množství selenu, mědi, zinku, železa a manganu. A kromě toho všeho obsahuje také psychotropní látku, která funguje jako antidepresivum – zlepšuje náladu a uklidňuje při přepracování a stresu.

Oves hlavně ke snídani

Ovesné vločky mají vysokou výživovou hodnotu a přitom jsou lehce stravitelné. Ideální jsou pro děti a sportovce, lékaři je doporučují při rekonvalescenci, ovesná kaše je ideální položkou v jídelníčku při vředech nebo hemoroidech. Dnes už je všeobecně známo, že pokud den začneme výživnou snídaní s vysokým obsahem vlákniny, uděláme důležitý krok k udržení ideální hmotnosti, takže tady je další důvod, proč na oves nezapomínat. Pokud si zvyknete na ovesnou kaši nebo müsli s mlékem či s jogurtem k snídani, celé dopoledne se budete cítit příjemně zasyceni. Ovesné vločky můžete také použít jako zavářku do některých polévek nebo jako základ houbových a zeleninových karbanátků. Určitě neprohloupíte, když se naučíte část mouky při přípravě těsta na lívance nahrazovat právě jemně namletými ovesnými vločkami.

Domácí mysli je vynikající a navíc víte, co přesně obsahuje.  Foto: Domácí mysli je vynikající a navíc víte, co přesně obsahuje. Foto: Thinkstockphotos

Udělej si sám

Asi tušíte, že instantní ovesné kaše nebo snídaňová müsli, která jsou běžně k dostání, nejsou nejideálnějším řešením, například kvůli obsahu cukru nebo ztužených tuků. Přitom příprava domácího müsli nebo ovesné kaše není nic složitého. Kdo jednou ochutná, do regálu v obchodě už asi nesáhne. Ovesnou kaši připravíte z jednoho dílu jemně namletých ovesných vloček a dvou dílů vody. Horkou vodou zalijte vločky v kastrolku, přidejte špetku soli a vařte a míchejte tak dlouho, až získáte kašovitou konzistenci, netrvá to dlouho. Hotovou kaši oslaďte dle vlastní chuti medem nebo javorovým či agávovým sirupem, přidat můžete oříšky, kustovnici, rozinky, nastrouhané jablko nebo chio semínka. Na výrobu domácího müsli jsou lepší normální ovesné vločky. K nim podle vlastní fantazie a chuti přidejte špetku soli, nasekané ořechy, mandle, sušené brusinky nebo jiné sušené ovoce a přimíchejte kousek rozpuštěného másla s třtinovým cukrem, medem nebo přírodním sladkým sirupem. Rozprostřete na plech a ve středně rozpálené troubě pečte dozlatova.

(bras)

Mohlo by vás zajímat:

Článek

Nestačí jen naskládat nějaké jídlo do krabiček. Je potřeba nad tím i trochu přemýšlet. Foto:

Krabičková dieta podomácku: Připravujte si jídlo do práce a hubněte

Krabičkové diety mají úspěch už léta. Díky nim máte jídlo pod kontrolou, nehladovíte a ani se nepřejídáte. A teď si to můžete dopřát i doma – stačí jednoduchá pravidla,...

Článek

Ovoce i zelenina jsou zdravé všechny, při dietě si ale vybírejte Foto:

10 druhů ovoce a zeleniny, díky kterým zůstanete štíhlí

Léto je v plném proudu a na zahrádkách každý den dozrává nové ovoce a zelenina. Využijte je a získejte svou postavu snů.

Článek

Zavlažovací systém - Zřízení zavlažovacího systému může znamenat trochu práce navíc, ale vyplatí se. Můžete si koupit hotový, ale pokud jste šikovní, snadno ho vyrobíte z obyčejné zahradní hadice.  Foto:

Co osázet trávník před panelákem záhony a pěstovat si vlastní jídlo?

Vypěstovat si vlastní jídlo nemusí jen ten, kdo žije na vesnici a vlastní obrovskou zahradu. Stačí na to jít chytře.


reklama