reklama

6 alternativ cukru. V čem jsou lepší a v čem horší?

Rafinovaný cukr upadl zejména po odvysílání dokumentu Cukr-blog v nemilost. Souběžně s tím ovšem roste spotřeba jeho vesměs drahých a ne vždy bezproblémových alternativ. Platí sice, že cukr je návykový, žádnou jeho domnělou škodlivost ale vědci neprokázali. Jenže ona ani ostatní sladidla nejsou jen zdravá. Jak na tom jsou, zjistíte v následujícím přehledu.

1 Foto:
Zdroj: Thinkstock
Agávový sirup

Tato průmyslově upravovaná šťáva ze sukulentů rostoucích v Jižní Americe je sladší než řepný cukr a tím obecně pomáhá snížit spotřebu cukru. Pro svůj nízký obsah glukózy má i nízký glykemický index, a to jenom 15. Má to ale háček. Sirup po zpracování obsahuje nejméně 75 procent fruktózy, což je více než vysocefruktózový kukuřičný sirup (HFCS). Americký dietolog dr. Jonny Bowden upozorňuje na to, že fruktóza podporuje vznik inzulinové rezistence a významně zvyšuje hladinu triglyceridů, rizikového faktoru srdečně-cévních nemocí. Podporuje ukládání břišního tuku, které zvyšuje riziko vzniku cukrovky, a opět srdečních chorob i vzniku metabolického syndromu.

reklama