reklama

Bolí vás z běhu klouby a svaly? Zkuste ChiRunning!

ChiRunning šetří klouby a nabíjí energii Foto: ChiRunning šetří klouby a nabíjí energiiFoto: FTV Prima

Běhání je v České republice stále větším fenoménem. Už nestačí jen tak vyrazit do lesa v teplácích. Stále vznikají nové techniky a inovace. V pořadu Gondíci s. r. o. Dalibor Gondík představil ChiRunning (čti:či raning). Jedná se o kombinaci běhání a staročínského cvičení pro tělo i mysl Tai-chi. Jak říká odborník „ChiRunner“ Martin Novotný, výhoda tohoto běhu spočívá v tom, že na rozdíl od běžného stylu nezatěžuje svaly ani klouby. Proto se ChiRunningu mohou věnovat i lidé, kteří mají při běhu problémy, a třeba kvůli bolestem i sportovat přestali.

Otcem ChiRunningu je ultramaratonec

Novou techniku běhu vymyslel v roce 1999 americký ultramaratonec Danny Dreyer, který jako běžec na dlouhé tratě zažil, jak při nich klouby a svaly trpí. Díky tomu, že praktikoval i Tai-chi, napadlo ho propojit obě sportovní disciplíny dohromady, a tak vznikl ChiRunning. Do roka si tento běžecký styl našel své obdivovatele po celém světě.

Správné držení těla je základ Foto: Správné držení těla je základFoto: FTV Prima

ChiRunning je řešením pro všechny, kteří se po normálním běhu cítí unavení, rádi by vylepšili ekonomiku běhu nebo by si zvýšili své limity, co se týče délky běhu, ale jejich současná kondice jim to nedovolí. „Pokud nevydáváte nadbytečnou energii na neefektivní práci svalů, zůstává vaše energie zachována. Odměna se dostaví na konci běhu, místo toho, abyste se půl hodiny vydýchávali, máte sílu lámat skály,“ říká ChiRunner Martin Novotný.

Běh v rovnováze

Jedná se o velice bezpečný a lehký běh, který minimalizuje možnost zranění. Rozdíl oproti klasickému běhu je v držení těla, uvolněnosti a náklonu. Základem je udržet v rovině osu "dopadová noha - kyčle - ramena". Tím mimo jiné docílíte dopadu na celou plochu chodidla a ne na patu, popř. špičku. Rychlost běhu pak regulujete náklonem celého těla. Větší náklon rovná se rychlejší běh, resp. vyšší frekvence kroků nikoliv delší kroky.

Ideální doba začít Foto: Ideální doba začítFoto: FTV Prima

A jak s ChiRunningem začít? „Vše je jenom o technice. Začněte pomalým až velmi pomalým během. Díky tomu se naučíte techniku a zautomatizujete si jí. Pomocí správného nastavení pohybového aparátu a energie chi se vaše fyzická zdatnost znovu obnoví,“ dodává Martin Novotný.

ChiRunning není jen sport, je to životní styl. Většina lidí, kteří běhají, má i zažitý zdravý způsob života a stravy. Původní bojové umění Tai-chi vychází z taoistické filozofie a zaměřuje se na tělo i mysli, proto k němu odjakživa patří přemýšlení o obou těchto prvcích a nastavení jejich rovnováhy.

(web)

Mohlo by vás zajímat:

Článek

Jezdit v terénu je mnohem zábavnější a mnohdy bezpečnější než jízda po silnici mezi auty. Zvládne ji každý, jen musí dobře znát své schopnosti a možnosti svého kola Foto:

Nejčastější chyby Čechů při jízdě na kole

Češi jsou národ cyklistů, ale jak říká Josef Dressler, mnohonásobný mistr světa, Evropy i ČR v biketrialu a poslední roky hlavně učitel jízdy na kole, „každý našinec sice...

Článek

Gymnastický míč se začal používat již před více než 50 lety v rehabilitaci (ve Švýcarsku). S rostoucí oblibou tohoto cvičení se postupně rozšiřovala i nabídka balančních pomůcek včetně nejrůznějších labilních ploch a plošinek Foto:

Zpevněte svalstvo na labilních plošinkách. Gondíci poradí, jak na to

Díky tomuto cvičení zpevníte i vnitřní svaly

Článek

reklama