reklama

Chcete se zbavit upírů spánku?

Během spánku se probouzí melatonin. Tento „hormon tmy“ ovlivňuje tělesnou teplotu, krevní tlak a tepovou frekvenci, metabolismus cukrů, tuků i bílkovin, ale také imunitu a sexuální funkce Foto: Během spánku se probouzí melatonin. Tento „hormon tmy“ ovlivňuje tělesnou teplotu, krevní tlak a tepovou frekvenci, metabolismus cukrů, tuků i bílkovin, ale také imunitu a sexuální funkceFoto: Thinkstockphotos

Spočítáte, kolikrát jste probděli noc, protože se vám nepodařilo usnout? A kolikrát vaše děti spánek oddalovaly, v noci se neklidně převalovaly, spaly v neobvyklé poloze nebo je probudily těžké sny?

Významná česká biochemička a fyzioložka Prof. RNDr. Helena Illnerová, DrSc. jako první na světě zjistila, že biologické hodiny v mozku, které řídí vyplavování všech důležitých hormonů, jsou načasované právě na noc. Během spánku se probouzí melatonin. Tento „hormon tmy“ ovlivňuje tělesnou teplotu, krevní tlak a tepovou frekvenci, metabolismus cukrů, tuků i bílkovin, ale také imunitu a sexuální funkce. Pouhá minuta světla a přerušení spánku jeho uvolňování ovlivní i na další noc. Nejenže jste ráno ospalí, apatičtí a zpomalení, máte špatnou náladu a bolí vás hlava, ale pokud je tvorba melatoninu přerušována opakovaně, může to mít fatální následky. Nejen nedostatek tmy, ale i hluk a teplota v ložnici ohrožují spánek poloviny Evropanů. Denně má problémy s usínáním 10 % dospělých. Výskyt poruch spánku je častý i u dětí a dospívajících (20 až 30 %) a stále narůstá.

Odhalte včas rušitele usínání a zloděje spánku

Podle WHO se na zdraví a kvalitním spánku podepisuje hladina hluku. Už hodnota větší než 30 dB, odpovídající šepotu člověka či zahradnímu šumu, dokáže zrychlit srdeční frekvenci a měnit fáze spánku. Při překročení 55 dB uzavírá svá okna v ložnici 50 % obyvatel, ovšem jejich spánek je paradoxně narušený v důsledku vytápění a nedostatečného větrání. Teplota vyšší než 24 °C nebo menší než 12 °C způsobuje, že spánek je mělký, přerušovaný častým buzením.

Denně má problémy s usínáním 10% dospělých Foto: Denně má problémy s usínáním 10% dospělýchFoto: Thinkstockphotos

Zpráva z projektu Recetox (2004) uvádí, že celá třetina lidí je připravena o kvalitní spánek z důvodu nedostatečné tmy. Sedmina tento problém řeší i přes snahu o vnitřní zatemnění místnosti. Pro představu: k narušení spánkového rytmu stačí tři dny před úplňkem, kdy má měsíční paprsek hustotu světelného toku kolem setiny lumenu na metr čtvereční. Světlo z veřejného osvětlení má hustotu desetkrát, ale i stokrát větší! Jako příčinu spánkových poruch uvedla pouliční lampy polovina lidí. Stejně nepříjemné je problikávání světelných reklam a poutačů, nasvícení architektury, sportovišť a parkovišť do oken ložnic. Ovšem není to jen světelný závoj na obloze, který ruší přirozený noční stav a metabolické procesy. Stačí, abyste byli hodinu až dvě před spaním vystaveni modrému světlu z monitorů, televizních obrazovek a mobilních telefonů! Zkuste raději relaxovat jinak a před usnutím vypněte všechny zdroje světla – zakryjte osvětlený budík i pohotovostní světélka televizorů a počítačů.

Nejen nedostatek tmy, ale i hluk a teplota v ložnici ohrožují spánek poloviny Evropanů Foto: Nejen nedostatek tmy, ale i hluk a teplota v ložnici ohrožují spánek poloviny EvropanůFoto: Thinkstockphotos

Tip pro zdravou noc

Skvělým opatřením proti „upírům spánku“ je především stínící technika, která je nejlepší prevencí proti hluku, světlu a energetickým ztrátám. Podle výzkumu trhu mezi spotřebiteli v ČR, který nedávno provedla firma B-Inside, je největší zájem o venkovní horizontální žaluzie. Proč? „Lamely žaluzií ve tvaru písmene „S“ nebo „Z“ vytvářejí celistvou plochu a poskytují dokonalé zastínění s možností větrání. V zimních měsících zajišťují tepelnou i zvukovou izolaci interiéru, v létě účinně brání přehřívání. Večer se při sklopení lamel vrací světlo do místnosti, takže nezpůsobuje světelné znečištění,“ tvrdí Jan Žižlavský ze společnosti ISOTRA. Podstatná část venkovních žaluzií je ovládána motorem a řízena tlačítkovými spínači nebo dálkovými ovladači. Existuje i možnost ovládání pomocí elektronických spínacích hodin nebo čidla, které reaguje na intenzitu slunečního svitu. V určitou dobu se tak žaluzie samy otevřou, aby i probouzení v ložnici bylo přirozené. Podobně vám poslouží i venkovní rolety, jejichž design si stejně jako u venkovních žaluzií rozumí s každým typem architektury. S možností utvářet a přetvářet obytné prostředí máte ve svých rukou kvalitu svého spánku, a především zdraví.

Mohlo by vás zajímat:

Článek

Spánek, ilustrační foto Foto:

Zdravý spánek pro dobrou kondici a regeneraci

Aby bylo tělo zregenerováno a neukládalo přijatou energii do tuků, ale naopak ji spalovalo, doporučují odborníci šest až osm hodin spánku denně.

Článek

Ložnice je propojená s bazénem Foto:

Tady by se to spalo. Podívejte se na extravagantní ložnice

Jak si představujete ideální ložnici? Jako útulné místečko, kam se ukryjete před stresy a kam za vámi nikdo nemůže?

Článek

Díky posuvné pracovní desce mohou druzí stůl využívat i v čase, kdy kolega vespod spí Foto:

Pracovní stůl do kanceláře se přes poledne promění v postel

Posilující odpolední spánek by měl být možný už i v kanceláři. Pomoci k němu může postel integrovaná přímo do pracovního stolu


reklama