reklama

Dejte šanci špaldě, poradíme, jak ji zakomponovat do jídelníčku

Už svatá Hildegarda považovala špaldu za nejlepší obilí. A co váš jídelníček, má tam špalda svoje místo? Foto: Už svatá Hildegarda považovala špaldu za nejlepší obilí. A co váš jídelníček, má tam špalda svoje místo?Foto: Thinkstockphotos

Je to prastará příbuzná mladší šlechtěné a výnosnější pšenice. I když vlastně kvůli ní před lety špalda ustoupila ze scény, je pro lidský organismus daleko zdravější volbou.

Pšenice špalda je jedna z nejstarších obilovin, ze kterých se pekl chleba. Je dokázáno, že se pěstovala už před osmi tisíci lety v Mezopotámii. Středověká léčitelka svatá Hildegarda ji považovala za nejlepší obilovinu. Radila nemocným podávat uvařenou špaldu s vejcem a věřila, že její léčivá síla postaví znovu na nohy i choré, kterým už nic jiného nepomáhalo. Později bohužel špalda ustoupila šlechtěné pšenici seté, která vykazovala vyšší výnosy, ale odborníci na výživu už několik let radí konzumovat špaldy co nejvíce, a to právě na úkor běžné pšenice.

Špalda má v kuchyni opravdu široké využití. Přidávat ji můžete do polévek, ale i zeleninových salátů. Foto: Špalda má v kuchyni opravdu široké využití. Přidávat ji můžete do polévek, ale i zeleninových salátů.Foto: Thinkstockphotos

Co špalda dokáže

V porovnání s pšenicí obsahuje špalda více bílkovin, vlákniny, složených sacharidů a vitamínů řady B. Navíc je výborným zdrojem železa, manganu, draslíku a hořčíku. Není bezlepková, nepatří tedy do bezlepkové diety, ale dost často se stává, že špaldu mohou jíst i ti, kteří jsou citliví na pšenici. Špalda je odolná vůči škůdcům, chorobám i nepřízni počasí, při jejím pěstování tedy nejsou nutná umělá hnojiva a postřiky, takže je ideální plodinou pro ekologické zemědělství. A určitě bychom neměli zapomínat ani na to, že výborně chutná, spousta lidí dokonce tvrdí, že oříškově. Posiluje imunitní i nervový systém a podporuje správnou činnost srdce a dobré trávení. A podle lékařské studie, která byla publikována v americkém odborném tisku, je u žen konzumace špaldy dobrou prevencí žlučových kamenů.

Těstoviny z celozrnné nebo i bílé špaldové mouky seženete v každé prodejně se zdravou výživou. Foto: Těstoviny z celozrnné nebo i bílé špaldové mouky seženete v každé prodejně se zdravou výživou.Foto: Thinkstockphotos

Mouka nebo kernotto?

Se špaldou můžete začít třeba hned při vašem příštím nákupu. I v supermarketech jsou už docela běžně k dostání špaldové kroupy, kernotto nebo celozrnná špaldová mouka. Kromě toho si můžete koupit špaldovou kávu, a sladké i slané špaldové pečivo. V prodejnách se zdravou výživou doporučujeme zkusit třeba špaldové pukance nebo krupici. A pokud nevíte, čím z produktů, které jsou k dispozici, začít, zkuste třeba špaldové těstoviny – nahraďte jimi ty klasické z bílé pšeničné mouky. Je to jeden z nejjednodušších způsobů, jak udělat něco málo pro svoje zdraví. Pokud se vám toto podaří, postupte o level výš a naučte se nějaký recept se špaldovými kroupami nebo kernottem (jeho příprava je daleko rychlejší). A jestliže rádi a často pečete, začněte experimentovat se špaldovou moukou. Kuchařky, které se zaměřují na zdravou výživu, potvrzují, že špaldovou moukou se dá bílá pšeničná zcela bez problémů úplně nahradit. Zkuste to i vy, ale postupně, začněte třeba tím, že ve svých oblíbených receptech třetinu bílé pšeničné mouky nahradíte bílou nebo celozrnnou špaldovou moukou.

Rychlé zeleninové špaldoto

Rychlé zeleninové špaldoto Foto:

Budete potřebovat: olivový olej nebo kousek másla, čerstvou kořenovou zeleninu, další zeleninu dle vašeho vkusu, ½ balíčku (250 g) špaldového kernotta, cibuli, 2 stroužky česneku, bio zeleninový bujón, sůl, pepř, parmazán na posypání

Příprava: Na dvou polévkových lžících olivového oleje zpěňte nadrobno nakrájenou cibulku a česnek a potom přidejte na elegantní kostičky nakrájenou mrkev, petržel a kousek celeru. Přihodit můžete i kousky brokolice, pórku, hrášek, kukuřici, případně pár žampionů nebo hlívy ústřičné. Mezitím si propláchněte špaldové kernotto a do kastrolu ho přisypte až poté, kdy zelenina začne vonět. Přidejte sůl a pepř dle chuti a lžičku zeleninového bujónu, zamíchejte, zalijte dvěma hrnky vody, přiklopte pokličku a nechte vařit na mírném plameni zhruba půl hodinky. V případě potřeby ještě trochu podlijte, na konci by ale měla být všechna voda úplně vyvařená. Na talíři špaldoto posypte čerstvými bylinkami a nahrubo nastrouhaným parmazánem.

(bras)

Mohlo by vás zajímat:

Článek

Oves je plodina, se kterou není vůbec složité a drahé začít žít zdravěji. Foto:

10 důvodů, proč si zamilovat oves: Zahání deprese a únavu, ničí cholesterol

Oves patří k plodinám, jejichž konzumací uděláme další krůček k dobré kondici.

Článek

Až na podzim ukáže temnoplodec, jak se mu česky také říká, svou sílu a krásu.  Foto:

Trápí vás křečové žíly? Tak konzumujte lžičku aronie denně. Povinně!

Bobule, které na první pohled vypadají jen jako obyčejný ptačí zob nebo černé jeřabiny, v sobě skrývají poklad. Udělejte z nich víno, sirup či džem.

Článek

Chlorella napomáhá regeneraci jater Foto:

Pijete hodně alkoholu? Pak vám játra zachrání tahle řasa

Vzhledem a někdy i vůní trochu připomínají krmení pro rybičky. Někteří pilulky chlorelly kupují ve velkém a při její polykání věří, že je to řešení pro všechny jejich...

reklama