reklama

Jíte před spaním? Co to s vámi udělá?

To že si něco dáte před spáním, není špatně, jde ale o to vědět, co jíst Foto: To že si něco dáte před spáním, není špatně, jde ale o to vědět, co jístFoto: Thinkstock

Když do žaludku naložíte jídlo, rozjedou se trávicí procesy. Jak se s tím spí?

Spánek je pro lidské tělo důležitý. Abyste si ale odpočinuli, musíte být v pohodlí. To znamená spát v tiché, klidné místnosti, pohodlné posteli a příjemném oblečení, které nikde neškrtí. Abyste dobře spali, musíte mít také nohy v teple. Se studenýma nohama kvalitní spánek nečekejte.

Ale stejně dobře, jako se musíte postarat o své tělo zvnějšku, musíte se o něj postarat i zevnitř. Přesněji řečeno, neměli byste jít spát hladoví ani přejedení. Nejlepší je navíc večer zvolit jídlo, které vás zasytí na celou noc a ráno budete mít dostatek energie až do snídaně. Na druhou stranu – s plným žaludkem se nikomu nespí moc dobře, takže není nejlepší nápad najíst se těsně před spaním. Jak tedy na to? Podívejme se na celý problém nejprve ze širší perspektivy:

Večer bychom měli jíst potraviny, které obsahují aminokyselinu tryptofan. Najdete ji v banánech, krůtím mase, rybách, plodech moře či oříšcích a mléce. Tato aminokyselina ovlivňuje naše biorytmy včetně spánku.

Čas od času samozřejmě nevadí, když se člověk pořádně nevyspí, ale pokud by se měl na posteli převalovat každou noc, může jít o závažný problém. Nevyspalí lidé jsou nejen neustále unavení, dlouhodobý spánkový deficit však může mít i vážné zdravotní následky VČETNĚ TLOUSNUTÍ. U takových lidí stoupá výskyt různých kardiovaskulárních onemocnění, snižují se pracovní a fyzické výkony a zhoršují se reflexy. Je tak více než pravděpodobné, že s nedostatkem spánku se objeví i větší chutě a přibývání na váze, s tím souvisí zvětšující se obvod pasu, vyšší tlak a častější výskyt diabetu II. typu. A aby toho nebylo málo – poslední výzkumy hovoří o tom, že nevyspalí lidé hloupnou. Pokud se tedy nechcete většinu nocí zběsile převalovat v posteli či rychle dobíhat na toaletu a riskovat zažívací potíže, určitě se vyvarujte závažnějších stravovacích chyb.

Kdo by to neznal?  Foto: Kdo by to neznal? Foto: Thinkstock

Jezte pravidelně, asi 3 hodiny před spaním

Nejlepší čas na večeři je asi tři až čtyři hodiny před spaním. Pokud ale míváte ráno ukrutný hlad, dopřejte si ještě druhou, menší večeři. V takovém případě to může být klidně i hodinu před spaním, jen jde o to dobře zvolit, co jíst. Asi každý ví, že na noc by se neměla těžká a tučná jídla. Recepty z tradiční české kuchyně si tak nechte spíš na nedělní oběd. Nehodí se ani příliš kořeněná jídla, která vám rozbouří žaludek. A když se žaludek bouří a nutí vás například k říhání, o klidném spánku nemůže být ani řeč. Ani sladká jídla nejsou vhodná – rozkolísají hladinu inzulinu v krvi a způsobují neklid a časté noční buzení.

Článek

Řeřicha setá (Lepidium sativum) Foto:

Nejzdravější zelenina na světě? Vypěstujete si ji sami doma

Zapomeňte na jahody nebo na vitamíny nabušené citrusové plody. Nejvíc vitamínů a minerálních látek na světě má...

Pozor také na to, co pijete. Káva, černý a zelený čaj, ale také například Coca-Cola obsahují kofein, který nabuzuje organismus a brání kvalitnímu spánku. Ani alkohol není vhodný. I když se někomu může zdát, že „pod vlivem“ lépe usne, alkohol tělu nepomáhá. To se totiž místo regeneraci věnuje odbourávání etanolu a my se budíme unavení.

Jaká je tedy nejlepší večeře?

Ideální večeře by měla obsahovat komplexní sacharidy. Ty se uvolňují postupně a dávají energii dlouhodobě, tedy i počas spánku. Do této skupiny patří kousek pečiva, knäckebroty, brambory nebo rýže – vše nejlépe v celozrnné podobě či se slupkou. Další součát večeře by měly tvořit nízkotučné bílkoviny, jako je například krůtí, kuřecí či rybí maso. Může být i hovězí, když bude libové. Vhodná je i kvalitní šunka nebo luštěniny, tofu, vejce, sýr. A samozřejmě nesmí chybět pořádná dávka zeleniny.

Článek

Hedvábí a fialová Foto:

Bavlna, nebo hedvábí? Výběr povlečení rozhoduje, zda budete v ložnic spát nebo se milovat

Většina lidí dnes vybírá povlečení hlavně podle toho, zda se musí žehlit, nebo je nemačkavé.

Obecně by lidé večer měli konzumovat potraviny, které mají zvýšený obsah aminokyseliny tryptofan. Z této látky naše tělo vedle jiného vyrábí totiž hormony serotonin, označovaný jako hormon dobré nálady, a melatonin, který reguluje lidské biorytmy včetně spánku. Na tryptofan jsou bohaté zejména banány, krůtí maso, ryby a plody moře, mléčné výrobky nebo třeba oříšky a mandle. Pozor ale, oříšky jsou zase hodně tučné, těžko se tráví, takže byste si měli dopřát hrstičku, nikoliv celý balíček. I mléko je bohaté na tryptofan, takže zvyk vypít před spaním sklenici mléka měl své opodstatnění.

Když vás honí mlsná

Po namáhavém dni se posadíte u televize a najednou vás přepadne mlsná? Je to známka toho, že jste celý den jedli špatně a tělo má hlad, potřebuje doplnit palivo. A protože se velmi často jedná o jednoduché cukry, nezasytí vás a brzy se zase dostaví hlad či chuť. A budete jíst pořád a ze sladkého či tučného jídla budete špatně spát. Je to začarovaný kruh.

Mějte po ruce vždy něco malého a zdravého. Hrst oříšků, zeleninové chipsy nebo na proužky nakrájená mrkev a paprika jsou přesně to, čím chutě zaženete.

Lucie Kořistová

Mohlo by vás zajímat:

Článek

Do mini bytu Adama Rujbra se vejdou i krbová kamna Foto:

Podívejte se, jak architekt dostal na 21 m2 kuchyň, obývák i ložnici

Architekti na příkladu titěrného bytu zřízeného v bývalé prádelně předvádějí veřejnosti, jak efektivně využít každý centimetr. Mini byt v Brně můžete navštívit a taky se v...

Článek

Tapeta s vystouplými semišovými pruhy za postelí – Eijffinger (k dostání v Epes Rádes Shop, Dělnická 21, Praha 7), cena 2290 Kč/role Foto:

Byt pro manžele, kteří milují Afriku

Své koníčky můžete snadno a nenásilně vnést do svého bydlení. Podívejte se na jeden takový zdařilý byt.


reklama