reklama

Nejíte luštěniny kvůli nadýmání? Tak zkuste fazolky adzuki, ty tento problém nezpůsobují

Tyhle malé tmavočervené fazolky určitě stojí za vyzkoušení Foto: Tyhle malé tmavočervené fazolky určitě stojí za vyzkoušeníFoto: iStock

Ano, adzuki patří k fazolím, které neobsahují puriny, a tudíž nenadýmají, jako jiné druhy. Jsou menší, než jsme zvyklí, jejich délka je asi půl centimetru a mají tmavočervenou až hnědou barvu. Jsou oblíbené zejména v čínské a japonské kuchyni (tam se z nich připravují hlavně sladká jídla).

Ve světě se pěstuje neskutečné množství odrůd fazolí. Některé zdroje jich uvádějí 500, jiné dokonce až 1000! Tyto jednotlivé odrůdy se liší velikostí, tvarem, barvou a samozřejmě chutí. Jedno ale mají společné – jedná se o stravu, která tělu dodává potřebnou energii, bílkoviny, vlákninu, draslík, hořčík a také například železo. Konzumací fazolí prospějeme ledvinám, játrům, srdci, krevnímu oběhu a dokonce štíhlé linii.

Dlouhé vaření a břichabol?

I z výše uvedených důvodů někteří odborníci na výživu doporučují konzumovat až tři šálky fazolí týdně, což je množství, ke kterému se většina z nás ani nepřiblíží. Možná nás odrazuje zdlouhavá příprava – fazole je určitě dobré na několik hodin předem namočit a teprve potom vařit, bez papiňáku někdy až hodinu. Případně se můžeme obávat i toho, že konzumace fazolí většinou přináší bolesti břicha a plynatost. Ale právě těmto nepříjemným důsledkům se můžeme vyhnout výběrem vhodného druhu fazolí a také pravidelnou konzumací ze začátku menšího množství fazolí nebo i ostatních luštěnin

Pokud se fazolí obáváte kvůli nadýmání, zkuste k nim při vaření přidat kousek mořské řasy Foto: Pokud se fazolí obáváte kvůli nadýmání, zkuste k nim při vaření přidat kousek mořské řasyFoto: iStock

Jak na adzuki

Ano, adzuki patří k fazolím, které neobsahují puriny, a tudíž nenadýmají, jako jiné druhy. Jsou menší, než jsme zvyklí, jejich délka je asi půl centimetru a mají tmavočervenou až hnědou barvu. Jsou oblíbené zejména v čínské a japonské kuchyni (tam se z nich připravují hlavně sladká jídla), u nás jsou k dostání v prodejnách se zdravou výživou a stále častěji i v některých supermarketech. Mají nasládlou, oříškovou chuť a připravují se stejně jako naprostá většina jiných druhů fazolí – přes noc je namočíme, vodu vyměníme a potom vaříme nejméně 45 minut. Solíme je až po uvaření. Adzuki jsou ještě s mungem jediný druh fazolí vhodný k nakličování a při jejich kuchyňské přípravě se nemusíme omezovat pouze na oblíbené chilli con carne. Jsou výborné jako příloha, pro přípravu pomazánek, polévek a omáček, ideální jsou i jako přísada do salátů. Pro inspiraci jsme pro vás vybrali několik jednoduchých receptů.

Z adzuki můžeme vyzkoušet i polévku – například s řapíkatým celerem a na kolečka nakrájenou mrkví. Část fazolí a zeleniny na závěr rozmixujeme, polévka získá skvělou krémovou konzistenci Foto: Z adzuki můžeme vyzkoušet i polévku – například s řapíkatým celerem a na kolečka nakrájenou mrkví. Část fazolí a zeleniny na závěr rozmixujeme, polévka získá skvělou krémovou konzistenciFoto: iStock

Ostrý gulášek z fazolek adzuki

Budeme potřebovat: Půl balíčku adzuki, předem namočených a uvařených, 3 velké cibule, česnek dle chuti, papriku sladkou a pálivou, sůl, pepř, kmín a tři lžíce oleje nebo sádla

Postup: V kastrolu rozpálíme tuk, osmahneme na něm cibuli na kolečka a česnek na plátky. Přidáme zhruba dvě lžičky sladké a půl lžičky pálivé papriky, špetku kmínu a dáme dobrý pozor, abychom nic nepřipálili. K základu přidáme slité uvařené fazolky, osolíme, opepříme a podlijeme vodou nebo zeleninovým vývarem a pod pokličkou dusíme asi 20 minut. K fazolkám můžeme přidávat libovolnou zeleninu – výborný je například na kolečka nakrájený pórek, překrájená rajčátka nebo nastrouhaný celer. Ke guláši přikusujeme čerstvý chleba.

Pomazánka z adzuki a sušených rajčat

Budeme potřebovat: 300 g uvařených fazolí adzuki, 1 středně velkou cibulku, 3 stroužky česneku, sušená rajčata naložená v oleji, umeocet, lahůdkové droždí a čerstvou petrželovou nať

Postup: Cibulku a česnek nakrájíme nadrobno a osmahneme na lžíci olivového oleje. K uvařeným fazolkám přidáme pět až šest nakrájených sušených rajčat, osmahlou cibuli s česnekem, dvě lžíce olivového oleje a všechno dohladka rozmixujeme. Nakonec dochutíme umeoctem a lahůdkovým droždím (pokud nemáme, postačí sůl a pepř) a přidáme nasekanou zelenou petrželku.

(bras)

Mohlo by vás zajímat:

Článek

Do vlastního polévkového koření dejte to, co máte rádi Foto:

Vyrobte si vlastní polévkové koření. Bez hromady soli a chemie

Připravit si domácí dochucovací směs z oblíbené zeleniny a bylinek je tak jednoduché…

Článek

Brambory jsou vítaným zdrojem vitamínů a minerálů Foto:

Brambory jsou zázrak: Štáva z nich vymačkaná uzdraví žaludek, vyléčí paradentózu a pomáhá při rakovině

Bramborová šťáva dokáže zázraky. Plodina chudých, která se vždy dočkala uznání až v období hladu, v sobě skrývá nepoznané dovednosti. Šťáva z brambor dokáže pomoci při...

Článek

Sezóna červené řepy právě začíná Foto:

Zelenina pro zdraví a krásu aneb vaříme z červené řepy

Červená řepa je skvělou ingrediencí na přípravu polévek, hlavních jídel i dezertů.


reklama