reklama

Novinka: Židle Split posunula ohýbání dřeva do 3. tisíciletí

Na letošním veletrhu Salone del Mobile v italském Milánu představí společnost TON novou židli Split od designéra Arika Levyho Foto: Na letošním veletrhu Salone del Mobile v italském Milánu představí společnost TON novou židli Split od designéra Arika LevyhoFoto: TON

Co je na židli Split tak unikátní? Mistr ohýbač vezme jeden kus dřeva, podélně ho rozdělí a pak každou polovinu ohne na jinou stranu.

Veletrh Salone del Mobile patří ve světě designu a nábytkářství k nejprestižnějším akcím. Letos se koná 14.–19. dubna a firma TON zde představí svou novinku: sérii nových produktů od designéra Arika Levyho pod názvem Split. Tato řada propojí více než 150 let starou technologii ohýbání dřeva se současným designem a uvede ji v naprosto nové, doposud nepředstavené koncepci.

„Od počátku byla moje myšlenka vzít minulost a převést ji do budoucnosti,“ popsal inspiraci Arik Levy. „Všechny produkty z této rodiny se zrodily z jedné myšlenky, myšlenky ohýbání. Ale ne způsobem, který se dělá běžně, ale dát mu nový tvar. V tomto případě rozdělit dřevo na dvě části a každou ohnout jiným směrem,“ dodává Levy.

Unikátní na této židli je, že designér rozdělil dřevo na dvě části a každou ohnoul jiným směrem Foto: Unikátní na této židli je, že designér rozdělil dřevo na dvě části a každou ohnoul jiným směremFoto: TON

Další specialitou této židle je její barevnost a to, že je vyvedená v gradientu, což znamená, že barva není jednolitá, ale několik tónů se postupně přelévá jeden v druhý.  „Přemýšlel jsem nad tím, co můžu dát židli kromě jejího tvaru. Právě proto jsem zvolil barevné zpracování v gradientu. Není jednoduché jej udělat, v přírodě jej však objevíte v tolika podobách. Východ a západ slunce, hladina moře, barevné listy stromů,“ prozradil další specialitu Splitu Arik Levy. Ten vybral vlastní sérii barev, ve kterých se bude gradient na novou kolekci stříkat. Každý kus, který takto vznikne, je originálem, vytvořeným zkušenýma lidskýma rukama.

Ohnout, ale nezlomit

Technologie ručního ohýbání dřeva začala dostávat konkrétnější podobu od roku 1856, kdy Michael Thonet získal privilegium na ohýbání dřeva pomocí vodní páry nebo vařící tekutiny. Hned o rok později otevřel svou první továrnu v Koryčanech v České republice. V roce 1861 pak další v Bystřici pod Hostýnem. Továrna v Bystřici pod Hostýnem se po období II. světové války stala národním podnikem, který změnil název na TON, což je zkratka slov Továrny na Ohýbaný Nábytek.

Technologie ručního ohýbání začíná napařováním dřevěných hranolků ve speciálních kádích, kde setrvávají dle svého průměru několik hodin. Ohýbači následně kulatinu z buku či jasanu vkládají do kovové formy a přiloží na ni pasnici. Ta přebírá tlak dřeva a umožní mu vzít na sebe tvar formy. Po ohýbání se dřevo suší a nechává klimatizovat, což trvá i několik týdnů. Brousí se, moří, lakuje, čalouní… Stejně tak vzniká i židle Split.

(web)

Mohlo by vás zajímat:

Článek

Sezení nemusí bolet Foto:

Posaďte se – pan Židle přichází

Norský designer Peter Opsvik je ve světě bytového designu ikonou.

Článek

Knoll MR Chaise Longue je jednou z raných Miesových prací, při nichž se úspěšně pokusil nově interpretovat designové prvky nábytku z 19. století Foto:

Kde se vzala dlouhá židle

Pohodlný kus nábytku v podobě chaise longue neboli dlouhé židle je tu s námi déle než elektrické křeslo. Základem jeho obliby je důmyslná koncepce známá už po tisíce let.

Článek

Toto není hudba budoucnosti, ale současná promyšlená skládací židle Leaf (list), využívající dostupné moderní materiály Foto:

Nejtenčí složená židle je tlustá 2 centimetry

Kdo má židli bydlí zpívá se ve známé písničce „Dáme si do bytu“...

 

reklama