reklama

Quinoa – semínka s ocáskem, která ochrání před migrénou či nadváhou

Z quinoy, která je uvařená už během pouhých patnácti minut, můžeme vykouzlit spoustu zdravých dobrot Foto: Z quinoy, která je uvařená už během pouhých patnácti minut, můžeme vykouzlit spoustu zdravých dobrotFoto: iStock

Mezi superpotraviny je řazena právem. Je skvělá při boji s nadbytečnými kily, obsahuje spoustu cenných látek a navíc je přirozeně bezlepková.

Quinoa vypadá jako obilovina a je tak i využívána, ale fakticky se jedná o semínka rostliny merlík chilský. Tento příbuzný špenátu a řepy pochází z jižní Ameriky a kdysi patřil k základním potravinám starých Aztéků a Inků. D. Grotto ve své knize 101 potravin, které vám zachrání život! uvádí, že inčtí bojovníci se na dlouhých pochodech živili takzvanými „válečnými koulemi“ tedy merlíkem smíchaným a uplácaným s tukem.

U nás už před časem přestala být quinoa záležitostí pouze kovaných fanoušků zdravé výživy. Běžně ji totiž můžeme koupit i v regálech většiny supermarketů. A je to dobře, protože tato vzhledem i chutí nenápadná potravina obsahuje ve srovnání s obilovinami daleko více bílkovin, je zaručeným zdrojem vápníku, železa, fosforu, draslíku, hořčíku, vitaminu E, C a vitaminů skupiny B. Díky svému složení je quinoa dobrým pomocníkem při redukčních dietách, častých bolestech hlavy a zažívacích obtížích. Je vhodným doplněním jídelníčku celiaků, alergiků nebo veganů.

V syrovém stavu připomíná jáhly, po uvaření z každého semínka vyrazí malý ocásek Foto: V syrovém stavu připomíná jáhly, po uvaření z každého semínka vyrazí malý ocásekFoto: iStock

Vždy nejdřív propláchnout!

Quinoa patří k potravinám s velice rychlou a jednoduchou přípravou, takže máme další důvod sahat po ní co nejčastěji. Jeden díl quinoy vaříme pod pokličkou ve 2,5 dílech vody 15 až 18 minut. Před samotným vařením ji můžeme opražit na rozpáleném tuku, ale určitě bychom ji neměli zapomenout nejdřív několikrát důkladně propláchnout vařící vodou. Děláme to tak dlouho, dokud voda, kterou semínka proléváme, nepřestane pěnit, což je znamení, že se z povrchu semínek odplavily všechny saponiny. Quinoa se hodí všude tam, kde používáme rýži nebo kuskus, po uvaření je lehoučká a nadýchaná a má velice jemnou chuť. V syrovém stavu připomíná jáhly, po uvaření semínka jakoby zprůhlední a na každém z nich se objeví malý ocásek.

Nasladko i naslano

Quinoa je surovina s všestranným využitím. Uvařenou a vychladlou ji můžeme vyzkoušet například do zimního salátu s polníčkem nebo špenátem, libovolnou zeleninou a zálivkou z několik lžic umeocta, citronové šťávy a olivového oleje.

Quinoa chutná skvěle s čerstvou i pečenou zeleninou Foto: Quinoa chutná skvěle s čerstvou i pečenou zeleninouFoto: iStock

Úžasnou pochoutkou je teplá quinoa s pečenou zeleninou – kousky cibule, česneku, papriky nebo například kořenové zeleniny smícháme s pepřem, solí, olivovým olejem a kořením dle chuti a upečeme v troubě. Nakonec přimícháme uvařenou quinou a posypeme strouhaným parmazánem.

Rizoto s pečenou zeleninou – lehká večeře ze surovin, které najdeme v lednici Foto: Rizoto s pečenou zeleninou – lehká večeře ze surovin, které najdeme v ledniciFoto: iStock

Vyzkoušet můžeme i jednoduchou zeleninovou polévkou – nakrájenou cibuli a česnek orestujeme na másle, přidáme nahrubo nastrouhanou nebo na malé kousky nakrájenou zeleninu, přisypeme propláchnutá semínka a nakonec zalijeme vodou nebo vývarem, osolíme, opepříme a vaříme zhruba 20 minut.

Quinoa je jedna z možností, jak zdravě zahustit polévku Foto: Quinoa je jedna z možností, jak zdravě zahustit polévkuFoto: iStock

Uvařená quinoa je vhodnou ingrediencí do směsí pro plnění zapékaných paprik, cuket či dýní a výborným základem pro různé smažené placičky. Pokud chceme ochutnat quinou nasladko, není nic jednoduššího, než si z ní připravit ranní kaši s ovocem, ořechy a medem či javorovým sirupem.

Lákadlo pro milovníky sladkých snídaňových kaší? Foto: Lákadlo pro milovníky sladkých snídaňových kaší?Foto: iStock

(bras)

Mohlo by vás zajímat:

Článek

Do vlastního polévkového koření dejte to, co máte rádi Foto:

Vyrobte si vlastní polévkové koření. Bez hromady soli a chemie

Připravit si domácí dochucovací směs z oblíbené zeleniny a bylinek je tak jednoduché…

Článek

Brambory jsou vítaným zdrojem vitamínů a minerálů Foto:

Brambory jsou zázrak: Štáva z nich vymačkaná uzdraví žaludek, vyléčí paradentózu a pomáhá při rakovině

Bramborová šťáva dokáže zázraky. Plodina chudých, která se vždy dočkala uznání až v období hladu, v sobě skrývá nepoznané dovednosti. Šťáva z brambor dokáže pomoci při...

Článek

Sezóna červené řepy právě začíná Foto:

Zelenina pro zdraví a krásu aneb vaříme z červené řepy

Červená řepa je skvělou ingrediencí na přípravu polévek, hlavních jídel i dezertů.


reklama