reklama

Zavařujeme jinak – bez cukru i bez chemie

Zavařování už není nutnost, pro spoustu z nás je to spíš radost a zábava.  Foto: Zavařování už není nutnost, pro spoustu z nás je to spíš radost a zábava. Foto: Thinkstockphotos

Věděli jste, že marmeládu můžete vyrobit i bez hory cukru a bez přidávání želírovacích prostředků ze supermarketu? My jsme to vyzkoušeli.

Zavařování je jeden ze způsobů, jak si letní a podzimní plodiny, které nestihneme spotřebovat čerstvé, uchovat i pro pozdější období. Není to cesta nejideálnější, ale v našich zemích má dlouholetou tradici a dnes se k němu spousta lidí s nadšením vrací. Někteří z nich to ale zkoušejí jinak, zdravěji.

Bez receptů od babičky

Zavařování je konzervace při teplotě kolem 85 ºC, poprvé s touto technologií přišel francouzský kuchař Apert, který se snažil co nejdéle uchovat potraviny v poživatelném stavu pro napoleonské vojáky na lodích. I naše prababičky si ještě musely poradit bez mrazáků, takže zavařování rychle kazícího se ovoce bylo i pro ně nutností. Pro dnešní hospodyňky je to už spíše koníček a radost. V souladu s heslem „vím, co jím“ vyrábějí marmelády, ale i šťávy nebo likéry z ovoce, které samy vypěstují nebo alespoň nasbírají. A přitom se snaží recepty po babičce pozměnit tak, aby v ovoci zachovaly co nejvíce vitamínů a použily co nejméně cukru a všudypřítomné chemie.

Pro dnešní hospodyňky je to už spíše koníček a radost.  Foto: Pro dnešní hospodyňky je to už spíše koníček a radost. Foto: Thinkstockphotos

Vařte, ale méně

Zkuste marmeládu z černého rybízu bez vaření, získáte tak zásobu vitamínu C pro podzimní plískanice. Foto:

Většina z nás správně předpokládá, že zahříváním ztrácí ovoce na své hodnotě. Minerálům a vláknině teplo nevadí, horší je to s vitamíny, hlavně s céčkem, jehož obsah je vyšší například u rybízu, višní nebo jahod. Z tohoto pohledu je skutečně lepší ovoce zamrazit, ale jsou chvíle, kdy v kuchyni oceníme právě marmeládu, zvláště pokud je vlastní výroby. Výrobu marmelády bez vaření nezvládnete, takže se snažte dobu zahřívání i teplotu omezit na nejnutnější minimum. Z černého rybízu není dokonce problém vyrobit marmeládu úplně bez vaření a to podle následujícího receptu. Nezapomeňte ale na zásadu naprosté čistoty – sklenky umyjte nejlépe v myčce, případně je ještě krátce převařte. Před zašroubováním otřete hrdlo sklenic i víčka čistým hadříkem namočeným v alkoholu.

Nevařená marmeláda z černého rybízu

Suroviny: na 1 kg černého rybízu 1 kg cukru krupice nebo cukru třtinového

Postup: Rybíz otrhejte od stopek a důkladně proberte. Odstraňte všechny nahnilé bobulky, vyperte a nechte okapat. Rybíz buď rozmixujte s cukrem nebo cukr rozpusťte ve vylisované šťávě. Můžete přidat i skleničku rumu, ale nevařte a nalijte rovnou do sklenic. Skladujte na chladném a tmavém místě.

Marmeláda bez cukru?

Pokud se snažíte co nejvíce omezit příjem bílého rafinovaného cukru, můžete tentokrát vyzkoušet marmeládu s cukrem třtinovým nebo například se stévií či agávovým nebo datlovým sirupem. Doporučujeme ale dopředu vyzkoušet na malém množství ovoce. Nejlépe tak zjistíte, v jakém poměru sladidlo použít a také to, jestli vám vůbec vyhovuje – řada lidí si například stěžuje na chuťový „ocásek“, který zanechává stévie. Úplnou novinkou není ani zavařování bez cukru. Ten se nahrazuje malým množstvím mořské soli, která funguje jako konzervant a zároveň vytahuje z ovoce jeho přirozenou sladkost. Takto se zavařuje jen sladké, dozrálé ovoce.

Rybíz jako zahušťovadlo

Do ovoce, které má malý obsah pektinů, jako například jahody nebo třešně, se kvůli lepšímu tuhnutí přidávají želírovací cukry nebo další přípravky, které ale kromě pektinů obsahují i jiné látky, například ztužené tuky. Ani ty nemusí být nutně součástí vaší domácí marmelády. K ovoci, které špatně houstne, můžete totiž přidat ovoce, které má pektinu dostatek, například rybíz, jablka či citrusy. Případně si můžete vypomoci rostlinnou želatinou z červené řasy s názvem agar, která je k dostání v obchodech se zdravou výživou.

Vyzkoušeli jsme: Jahodová se solí a agarem

Se zavařováním bez cukru ani s agarem jsme doposud neměli žádné zkušenosti, proto jsme se rozhodli koupit malé množství ovoce (s vlastním ze zahrádky není radno experimentovat) a obojí vyzkoušet. Po nastudování několika receptů jsme se rozhodli pro následující postup:

Hustota takto připravené marmelády je dobrá, barva nádherně tmavočervená, chuť výrazná až pikantní, sladká, ale méně, než jsme zvyklí. Určitě vhodná například na lívance, ale do vánočních lineckých koleček dostane přednost marmeláda připravená tradičním z Foto: Hustota takto připravené marmelády je dobrá, barva nádherně tmavočervená, chuť výrazná až pikantní, sladká, ale méně, než jsme zvyklí. Určitě vhodná například na lívance, ale do vánočních lineckých koleček dostane přednost marmeláda připravená tradičním zFoto: Thinkstockphotos

Suroviny: 2 vaničky čerstvých jahod (asi 800 g), malá špetka mořské soli, půl lžičky agaru

Postup: Jahody proberte, odstraňte všechny nahnilé i otlačené, zbavte je lístečků a opláchněte. Dejte je do kastrolu, přidejte opravdu malou špetičku mořské soli a nechte pod pokličkou na velmi malém plamínku, dokud nepustí šťávu (nám to trvalo asi 10 minut). Potom odklopte pokličku a směs nechte za občasného míchání houstnout (dalších 30 až 40 minut). Když získáte konzistenci, která vám vyhovuje, můžete hmotu rozmixovat a vrátit k varu (my jsme mixování vynechali). Pak přidejte půl lžičky agaru, zamíchejte a odstavte z ohně. Ještě horké lijte do připravených skleniček – je nutné, aby byly absolutně čisté, vypomoci si můžete trochou alkoholu. Skleničky jsme nechali vychladnout dnem vzhůru, nakonec jsme naplnili dvě opravdu malé, které po zchladnutí putovaly rovnou do lednice. Pokud byste ale takto zpracovávali větší množství ovoce, doporučujeme na závěr ještě nechat proběhnout dvacetiminutovou sterilizaci při teplotě 85 ºC.

(bras)

Mohlo by vás zajímat:

Článek

Tipy na zdravější zavařování  Foto:

5 tipů na zdravější zavařování bez chemie a hromady cukru

Neexistuje žádný univerzální recept na nejlepší marmeládu, ale moderní trendy velí – vyhýbejte se chemii, uberte cukru, nevařte dlouho, abyste měli ve skleničce marmeládu,...

Článek

Článek

Zinek a antioxidanty, to je oč tu běží Foto:

Drobné ovoce – maliny, rybíz i jahody zvyšují chuť na sex. Pokud je tedy sníte celé

Zrníčka (semínka) jsou zárodkem nového života. Proto jsou nabitá minerály, tedy i zinkem, který zvyšuje potenci.


reklama