reklama

Dopřejte si blumy po libosti pro krásu i zdraví

Blumy jsou bohaté na vitaminy i minerální látky Foto: Blumy jsou bohaté na vitaminy i minerální látkyFoto: Thinkstockphotos

Modré, fialové, růžové i žluté kouličky na pultech obchodů jsou k nakousnutí. Využijte sezony blum.

Přestože Češi milují švestky, zvlášť povidla a slivovici z nich vyrobené, blumy jsou dost opomíjené. Přitom je to škoda, protože obsahují mnoho důležitých živin, které lidské tělo potřebuje, a jejich využití v kuchyni je stejné, ne-li větší.

Všechny výše zmíněné plody patří do jedné skupiny – jsou to slivoně, kterých na světě roste přes 430 druhů. Mezi jejich příbuzné se řadí další peckovice jako třešně a meruňky. Plody slivoní jsou si podobné, pecku uprostřed obklopuje dužina, která je pokrytá slupkou.

Ve slupkách jsou skryty mnohonásobně nenasycené mastné kyseliny, které brání pronikání bakterií do organismu a zlepšují imunitní systém Foto: Ve slupkách jsou skryty mnohonásobně nenasycené mastné kyseliny, které brání pronikání bakterií do organismu a zlepšují imunitní systémFoto: Thinkstockphotos

Plné zdraví

Blumy jsou bohaté na vitaminy i minerální látky. Za zmínku stojí zejména vitamin E, který je silným antioxidantem a chrání buňky před volnými radikály. Proto jsou blumy výbornou prevencí proti rakovině i předčasnému stárnutí. Dále obsahují vitaminy skupiny B, vitamin C a A. Vitamin A pomáhá stimulovat imunitní systém a zbavuje organismus škodlivin. Vitaminy skupiny B podporují tvorbu krve a látkovou výměnu, působí preventivně proti vzniku srdečních chorob, podporují činnost mozku nebo se podílejí na regeneraci a správné funkci svalů. Vitamin C posiluje imunitu, působí proti nachlazení a dalším infekčním chorobám. Podílí se na prevenci vzniku nádorových onemocnění, podporuje zdravý vzhled pokožky, tkání a a správnou funkci sliznic.

Z minerálů zde pak najdete draslík, fosfor, železo či například vápník, minerály pomáhají snižovat vysoký krevní tlak, posilují srdce a krevní oběh, mají pozitivní vliv na správnou činnost svalů, kostí, zubů, ledvin, nervové soustavy i fungování celého metabolismu.

Ve slupkách jsou skryty mnohonásobně nenasycené mastné kyseliny, které brání pronikání bakterií do organismu a zlepšují imunitní systém.

Vhodné i pro hubnutí

Blumy jsou plné vody, mají jí až 80 procent. Sto gramů blum obsahuje jen 61 kalorií, takže jde o ovoce, které se výborně hodí při redukčních dietách. Stejně jako švestky obsahují také velké množství vlákniny, která způsobí, že je člověk dříve sytý a tato sytost mu déle vydrží. Vláknina též zlepšuje peristaltiku střev a slupky působí jako kartáč, který střevo čistí od nežádoucích usazených zbytků. Ač se o tom příliš nemluví, čistá střeva jsou velmi důležitá pro celkové zdraví člověka.

Vážou na sebe tukové látky a pomáhají tak při hubnutí.

Poznáte je?

Ačkoliv druhů blum je několik desítek, běžně se prodává a pěstuje jen několik. Poznáte je?

Blumy jsou plné vody, na jeden pro připadá až 80 procent Foto:

Slívy mohou být zelenožluté, červenofialové či modročerné, jsou kulovité až oválné a mají šťavnatou dužinu, která lze hůř oddělit od pecky. Zatímco slupka může být trpká, dužina je sladká a chutná.

Špendlíky vypadají trochu jako žluté třešně. Mají malou pecku, která lze snadno oddělit, a jsou slaďoučké.

Blumy mají žluté, zelené i fialovo-červené kulovité plody se žlutou dužinou. Na trh se běžně dostává okolo osmi druhů.

Mirabelky jsou drobné kulaté plody, které mají zlatožlutou barvu a jsou velmi aromatické. Slupka je pevná, dužina sladká a jde dobře od pecky.

Ringle jsou kulovité plody s tužší dužinou. Mají různé barvy – například zelenou, žlutou, červenou.

Všechny plody se hodí k jídlu za syrova, lze je přidávat například do ovocných salátů. Dužina blum se při vaření nebo pečení nerozpadá, takže se skvěle hodí do koláčů, nákypů a bublanin. Samozřejmě je lze také zavařit, dělají se z nich džemy i marmelády.

Nakupte zralé ovoce

Švestky a blumy se často sklízejí předčasně, aby vydržely transport k zákazníkovi. Jenomže takto utržené plody většinou už nedozrají. I když změknou, zůstane jim trpká a nevýrazná chuť. Proto nakupujte ovoce, které je možné okamžitě konzumovat.

Důležitý je současný stav plodu – slupka musí být svěžího vzhledu a barvy, nesmí být někde poškozená. Důležitým poznávacím znamením čerstvosti plodů, zejména švestek, je stříbřité ojínění. Plody by neměly být příliš tvrdé, ty akorát zralé by se měly poddávat jemnému stisku prstem.

Vitamin C posiluje imunitu, působí proti nachlazení a dalším infekčním chorobám Foto: Vitamin C posiluje imunitu, působí proti nachlazení a dalším infekčním chorobámFoto: Thinkstockphotos

Nebo si vypěstujte vlastní

Slivoně se pěstují okolo 350 metrů nad mořem, protože špatně vzdorují mrazu. Sází se na jaře, nebo právě teď na podzim. Slivoně potřebují hodně vody, zejména v období vzrůstu plodů. Stromy mohou růst dost rychle, v tom případě je nutné je přihnojovat, k čemuž se nejlépe hodí chlévská mrva. Nejlepší plody bývají u slivoní na 2 až 3letém dřevě a to zohledňujeme také při řezu.

(kor)

Mohlo by vás zajímat:

Článek

Ovoce i zelenina jsou zdravé všechny, při dietě si ale vybírejte Foto:

Ovoce i zelenina, co svědčí vaší postavě

Léto je v plném proudu a na zahrádkách každý den dozrává nové ovoce a zelenina. Využijte je a získejte svou postavu snů.

Článek

Salát sklízíme ráno, kdy je nejvíce čerstvý Foto:

Vyzkoušejte letos barevné odrůdy salátu s kadeřavými listy

Za normálního průběhu jara se právě teď můžete začít těšit z toho, jak to pěkně roste, na první plody své práce. A také budete kromě výsevů salátové zeleniny na venkovním...

Článek

Zinek a antioxidanty, to je oč tu běží Foto:

Drobné ovoce – maliny, rybíz i jahody zvyšují chuť na sex. Pokud je tedy sníte celé

Zrníčka (semínka) jsou zárodkem nového života. Proto jsou nabitá minerály, tedy i zinkem, který zvyšuje potenci.


reklama