reklama

Slunečnicová semínka: Balzám pro srdce i pro duši

Slunečnicová semínka patří mezi nejlepší zdroje fytosterolů, které snižují hladinu špatného cholesterolu Foto: Slunečnicová semínka patří mezi nejlepší zdroje fytosterolů, které snižují hladinu špatného cholesteroluFoto: Thinkstock

Při srdečních onemocněních je dobré sníst dvě polévkové lžíce denně, úlevu přinášejí i při fyzické únavě a nervovém vypětí. Slunečnicová semínka nemusíte ale jen zobat, poradíme, jak je používat v kuchyni.

Slunečnice pochází z Mexika a Peru a v Evropě se postupně začala šířit od 15. století. Její semínka jsou pod tvrdou slupkou měkká a kromě toho, že chutnají jako oříšky, jsou také velmi zdravá. Určitě patří k potravinám, které bychom měli mít stále po ruce a pravidelně je buď přímo konzumovat, nebo používat jako jednu z ingrediencí při vaření.

Chrání srdce a cévy

Slunečnicová semínka jsou zdrojem nenasycených mastných kyselin, jež prosívají našim cévám, a kromě toho jsou přímo nabitá vitamíny a minerály. Podstatný je obsah vitamínu E a vitamínů skupiny B, hořčíku, selenu, mědi, manganu, fosforu a draslíku. Slunečnicová semínka patří mezi nejlepší zdroje fytosterolů, které snižují hladinu špatného cholesterolu. Konzumace slunečnicových semínek přispívá k pravidelnosti menstruačního cyklu, úlevě od menstruačních bolestí, snižování krevního tlaku, rychlému hojení ran, pomáhá při rekonvalescenci, redukčních dietách, únavě a nervovém vypětí. Čtvrtina šálku semínek pokryje téměř celou denní potřebu vitamínu E, přísun dvou polévkových lžic slunečnicových semínek denně může už během několika měsíců zlepšit zdravotní stav při onemocněních srdce a cév.

Článek

Chia semínka jsou zázrak Foto:

Chia semínka jsou lepší než energy drinky

Chia je superpotravina, díky které mohli Aztékové běhat nekonečné kilometry.

Vraž do toho hrst semínek

Slunečnicová semínka jsou nejenom zdravá a chutná, ale v porovnání s jinými semínky a oříšky i poměrně levná, navíc jsou k dostání i v běžných supermarketech. Pokud si budete chtít dopřát bio kvalitu, s jistotou ji seženete spíše v obchodech se zdravou výživou. Téměř bez výjimky se prodávají semínka loupaná, neloupaná jsou k dostání jako krmivo pro ptáky. Jedí se pouze semínka bez slupky, ale i ta se vyplatí důkladně rozkousat, aby mělo tělo šanci z nich odebrat maximum cenných látek. Pokud semínka lehce opražíme na pánvi, máme vynikající zobání k televizi, ale doporučujeme je používat co nejvíce také při vaření a pečení. Ideální jsou do salátů (výborně v nich doplňují kuře nebo tuňáka) nebo do domácího müsli, kaší a slaného i sladkého pečiva. Můžete je vyzkoušet přidat do špaldota nebo použít místo oříšků při přípravě bazalkového pesta. Důležité je jejich správné skladování – v dobře těsnící nádobě v chladničce.

Vybrali jsme pro vás

Recept na pomazánku ze slunečnicových semínek

Pomazánku podávejte na čerstvém pečivu nebo jako dip k zelenině Foto: Pomazánku podávejte na čerstvém pečivu nebo jako dip k zeleniněFoto: Mynewroots.org

Budete potřebovat:
1 a půl šálku slunečnicových semínek přes noc namočených
10 sušených rajčat naložených v oleji
šťávu z jednoho citronu
2 stroužky česneku
lžičku medu
hrst čerstvé bazalky

Postup:
Semínka a všechny ostatní ingredience rozmixujte, pokud je pomazánka moc hustá, můžete přidat trošku olivového oleje z rajčat, případně dochuťte solí a pepřem, ale s mírou. Uskladněná v lednici vydrží pomazánka zhruba týden.

Pomazánku podávejte na čerstvém pečivu nebo jako dip k zelenině.
Zdroj: Mynewroots.org

(bras)

Mohlo by vás zajímat:

Článek

Sběr rakytníkových plodů je kvůli trnitým větvím spíš očistec. Pokud ale vytrváte a sklizeň šikovně zpracujete, budete mít dostatečný přísun céčka a dalších vitamínů na celý rok Foto:

Rakytník obsahuje 10x více vitamínu C než pomeranč

Rakytník řešetlákový – keř, který musíte pěstovat v páru, protože je samčí a samičí.

Článek

Zkuste to jinak – místo vajíček, sýru nebo majonézy zkuste červenou řepu nebo cizrnu Foto:

Nebojte se namazat zdravě: 4 recepty na super pomazánky bez majonézy a taveňáku

Přemýšlíte o zdravější verzi pohoštění nebo lehčí večeři? Poradíme, jak jednoduše připravit chutné pomazánky bez hory majonézy nebo taveňáku.

reklama