reklama

Víte, proč se vlašský ořech jmenuje vlašský?

Ořešák královský/Juglans regia Foto: Ořešák královský/Juglans regiaFoto: Jindřich Votýpka

Potřebujete "nakopnout"? Dejte si vlašské ořechy.

Právě dozrávají vlašské ořechy, které se přízni lidstva těší už od nepaměti. Do Evropy je přinesli Římané, kteří je považovali za symbol plodnosti. Za přívlastek „vlašský“ vděčí svým ctitelům a šiřitelům – Vlachům (Italům). Patří k nejstarším „stromovým“ potravinám, první zmínky o něm se objevují již 7000 let př. Kristem.

Než se dostaneme ke všem těm znamenitým látkám, které obsahují, musíme věděť, jak je správně sklidit. Obyčejně se ořechy klátí klacky, což je ovšem kardinální chyba.

Kdy je sklízíme

Rádi zahradničíte? Inspirujte se v naší Encyklopedii. Zapomeňte na klácení, nechte je samovolně dozrát a spadnout. Jakmile je budeme ještě zelené klátit, snížíme jejich trvanlivost a zůstane jim také nahořklá chuť. Když začnou samy padat, většinou už ztratí ochranný obal a vy pak nebudete mít ruce černé od slupek. Ořechy necháme dobře osušit na slunci nebo v suché místnosti, aby později nechytily plíseň. Rozhodně je neoplachujte vodou, i kdyby se vám zdály zašpiněné. Navlhlé by vám záhy mohly zplesnivět.

Výživnější než steak

Ořešák královský neboli vlašský (Juglans regia), tento mohutný strom dorůstající výšky 20 m pochází z Balkánu a Střední Asie. Dnes je rozšířený téměř po celém světě.

Vlašské ořechy, plody stromu ořešáku královského (Juglans regia), jsou naše nejznámější a nejoblíbenější oříšky. Připomínají svým tvarem lidský mozek a nejen proto podporují dle některých studií jeho činnost. Vlašský ořech je velmi výživný, jeho výživná hodnota přesahuje výživnou hodnotu hovězího masa. Je nedílnou a velmi oblíbenou součástí středomořské kuchyně. Vlašský ořech je vhodným doplňkem ke stravě studujících a duševně pracujících, těžce fyzicky pracujících i malých dětí.

Co obsahují

Složení ořechů je tak bohaté, že je zařazuje mezi nejhodnotnější potraviny. Obsahují:

Tuky ve vlašském ořechu tvoří až 62 % jeho hmotnosti. Tyto tuky jsou kvalitní (nenasycené a polynenasycené mastné kyseliny a lecitin) a člověku velmi prospěšné.

Kyselina linolová, až 31,8 %, která pomáhá výrazně snižovat hladinu cholesterolu v krvi, podílí se na stavbě nervové tkáně a na tvorbě protilátek.

Kyselina linoleová, až 6,8 % (omega 3), která se nalézá i v rybách, snižuje hladinu cholesterolu a triglyceridů v krvi, zabraňuje vzniku krevních sraženin v cévách a brzdí zánětlivé procesy.

Sacharidy – pouze 13,5 %, a to zejména oligosacharidy a jen malé množství sacharózy, což ocení zejména diabetici.

Dále pak vlašské ořechy obsahují vysoce kvalitní proteiny – 14,3 %, kyselinu listovou, draslík 502 mg, fosfor 317 mg, hořčík 169 mg, železo 2,44 mg, zinek 2,73 mg na 100 g, dále pak hojně vitaminu E a B1, B2, B3 a B6. Na vitamin A a C jsou vlašské ořechy relativně chudé.

(mw)

Mohlo by vás zajímat:

Článek

Co druh tykve, to jiný tvar Foto: Archiv Marty Pawlicové

Zavařovat, kandovat, sušit… S dýní se dají dělat divy!

Tradičních dýňových receptů na polévky, saláty a ragú najdete všude spousty. Co si ale trochu zaexperimentovat a zkusit něco jiného? Něco, co vám bude nejen moc chutnat,...

Článek

Patizony mohou být velmi dekorativní Foto: Archiv Marty Pawlicové

Objevte patison. Je skvělý na mnoho různých způsobů

Patison je spolu s cuketou tykví obecnou.

Článek

reklama