Legendární kolotoč na pražské Letné se zase točí, původně byl na lidský pohon

Nově opravený kolotoč s renovovanými koni, který je jedním ze dvou nejstarších dochovaných podlahových kolotočů v Evropě, se roztočil v pondělí 11. července 2022 v den 128. výročí od reinstalace a kolaudace na Letné Zdroj: Profimedia.cz

Původně na Vinohradech poháněl kolotoč člověk, který pod podlahou chodil dokola a tlačil před sebou vzpěru podlahy. Při přesunu na Letnou byl tento pohon nahrazen strojním převodem, takže byl kolotoč poháněn strojníkem stojícím pod podlahou ručně pomocí kliky se setrvačníkem i brzdou Zdroj: Profimedia.cz

Zajímavostí interiéru je sloup středové točny, který byl vyzdoben třemi rytíři v brnění z papírmaše natřenými stříbřenkou Zdroj: Profimedia.cz

Součástí byl i secesní skříňový orchestrion značky Dalibor od firmy p. Klepetáře v Praze, ten však roku 1994 ukraněkdo ukradl Zdroj: Profimedia.cz

Roku 1894 majitel přenesl kolotoč na Letnou, která již od roku 1884 patřila k Praze, do sousedství stanice první pražské elektrické dráhy i horní stanice lanové dráhy, kde fungoval v letních sezónách ode dne kolaudace 11. července 1894, fungoval tu až do 90. let minulého století Zdroj: Profimedia.cz

Od 13. listopadu 1991 je kolotoč chráněn jako památka Zdroj: Profimedia.cz

Najdete ho v pražské Kostelní ulici před Národním technickým muzeem Zdroj: Profimedia.cz

Kolotoč nechal postavit majitel Josef Nebeský, bytem v Praze v č. 417/I, projekt i realizaci zajistil tesařský mistr Matěj Bílek, bytem Vinohrady č. p. 545. Zdroj: Profimedia.cz

První dva roky stál na pražských Královských Vinohradech, pak se přesunul na Letnou Zdroj: Profimedia.cz

Kolotoč se šestnáct let ani nehnul Zdroj: Profimedia.cz
Když dřevěný kolotoč na letní sezónu roku 1892 poprvé spustili, byla jízda nejspíše trochu trhaná. protože zařízení se nemohlo spolehnout na motorový pohon.
Původně totiž kolotoč poháněl člověk, který musel pod jeho podlahou chodit dokola a celou dobu jízdy před sebou tlačit vzpěru podlahy. Teprve o dva roky později, po přesunu na Letnou lidský pohon nahradil strojní převod, ale i tak se to bez lidské síly neobešlo - kolotoč poháněl strojník stojící pod podlahou ručně pomocí kliky se setrvačníkem a brzdou. První elektromotor přišel na řadu až ve 30. letech dvacátého století.
Kolotoč bez větších oprav vozil zájemce až do devadesátých let minulého století, kdy musel být kvůli špatnému stavu odstaven a to na dlouhých šestnáct let. Památkově chráněný kolotoč patří nedalekému Národnímu technickému muzeu, kterého ho v roce 2004 koupilo za jeden a půl milionu korun. Oprava stála přes dvacet milionů, peníze se mimo jiné vybraly i díky sbírce, kterou uspořádala městská část Praha 7.
Koně, autíčka i rytíři
Děti i dospělí se mohou na koních a autíčkách svézt každý týden od pátku do neděle či ve svátek. „Nově opravený kolotoč s renovovanými koni se poprvé roztočil v den 128. výročí od jeho reinstalace a kolaudace na Letné a zároveň v roce 130. výročí jeho vzniku a první instalace na Královských Vinohradech,“ řekl ředitel muzea Karel Ksandr.
Kolotoč byl původně osazen vycpaninami 21 koní různých velikostí potažených pravou koňskou kůží, plněných slámou, se skleněnýma očima. Původní sedla a uzdění se dochovaly u čtyř koní: Poly, Flora, Blesk a Šemík. Původní čtyři lavice byly pravděpodobně ve 30. letech 20. století nahrazeny čtyřmi autíčky, z nichž dvě jsou dřevěná a dvě plechová. Sloup středové točny zdobí původní tři rytíři v brnění z papírmaše natření stříbřenkou.
Zdroj: Profimedia; https://prazsky.denik.cz/zpravy_region/podivejte-se-historicky-kolotoc-na-letne-se-uz-toci-nepohnul-se-sestnact-let.html