Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama

6 alternativ cukru. V čem jsou lepší a v čem horší?

Rafinovaný cukr upadl zejména po odvysílání dokumentu Cukr-blog v nemilost. Souběžně s tím ovšem roste spotřeba jeho vesměs drahých a ne vždy bezproblémových alternativ. Platí sice, že cukr je návykový, žádnou jeho domnělou škodlivost ale vědci neprokázali. Jenže ona ani ostatní sladidla nejsou jen zdravá. Jak na tom jsou, zjistíte v následujícím přehledu.

Agávový sirup
1
1
Agávový sirup

Tato průmyslově upravovaná šťáva ze sukulentů rostoucích v Jižní Americe je sladší než řepný cukr a tím obecně pomáhá snížit spotřebu cukru. Pro svůj nízký obsah glukózy má i nízký glykemický index, a to jenom 15. Má to ale háček. Sirup po zpracování obsahuje nejméně 75 procent fruktózy, což je více než vysocefruktózový kukuřičný sirup (HFCS). Americký dietolog dr. Jonny Bowden upozorňuje na to, že fruktóza podporuje vznik inzulinové rezistence a významně zvyšuje hladinu triglyceridů, rizikového faktoru srdečně-cévních nemocí. Podporuje ukládání břišního tuku, které zvyšuje riziko vzniku cukrovky, a opět srdečních chorob i vzniku metabolického syndromu.

Třtinový cukr
2
2

Obsahuje stejný podíl kalorií jako rafinovaný řepný cukr. Na rozdíl od něj však obsahuje také vitamíny skupiny B, vápník, hořčík, draslík a železo. Je ale třeba dodat, že tyto prvky jsou tu zastoupeny jen v mizivém množství a jen odvádějí pozornost od zásadní otázky střídmé konzumace jakýchkoli cukrů. „Několik minerálů anebo nějaká fytochemikálie z nich nedělají zdravou potravinu,“ varuje dietoložka Margit Slimáková před přeceňováním jakékoli alternativní podoby cukru.

Fruktóza
3
3

Je známá také jako ovocný cukr. Fruktóza je pro někoho hůře stravitelná a může být příčinou nadýmání a průjmu. Někteří odborníci doporučovali fruktózu diabetikům, protože má nižší glykemický index než glukóza a sacharóza. Fruktóza skutečně nezvyšuje hladinu krevního cukru, ale zvyšuje hladinu hormonu gherlinu, který podporuje chuť k jídlu. Při jejím rozkladu vzniká kyselina močová, která zvyšuje riziko vzniku zánětů kloubů.

Stévie
4
4

Sladidlo z této jihoamerické rostliny schválila administrativa Evropské unie k prodeji teprve  v roce 2011. Je sladká, i když neobsahuje kalorie. Údajné zdraví prospěšné účinky, které měli znát už indiáni před staletími, se ale nedaří prokázat. Až si propagátoři tohoto sladidla uvědomí, že ze zelených lístků této rostliny se vyrábí i sladidlo do coca coly, možná zas brzy upadne v nemilost.

Xylitol
5
5

Jedná se o tzv. alkoholický cukr, což je přírodní sladidlo, které se získává z kukuřice nebo březové šťávy. Má alespoň tu výhodu, že omezuje tvorbu zubních povlaků a tím i snižuje riziko vzniku zubního kazu. Pro tuto svou vlastnost jej výrobci běžně používají do žvýkaček nebo bonbonů. Ale i v případě xylitolu je na místě střídmost. V opačném případě hrozí průjem, žaludeční křeče i nadýmání. A psi jej nesnášejí vůbec –  vyvolává u nich totiž prudký pokles inzulinu.

Sukralóza
6
6

Toto náhradní sladidlo známé pod obchodním názvem Splenda se vyrábí ze sacharózy, jejíž některé složky nahrazují atomy chlóru. Sukralóza je 500–600krát sladší než sacharóza, zhruba dvakrát sladší než sacharin a čtyřikrát sladší než aspartam. Zdraví ale spíš škodí, než by prospívala. Poškozuje střevní mikroflóru, navozuje inzulinovou rezistenci a zvyšuje riziko onemocnění cukrovkou druhého typu. Dr. Mercola upozorňuje i na její karcinogenitu.

Reklama