Kreslení nepatří mezi vaše silné stránky? Zapojte pravou hemisféru
Na první pohled vypadají obě poloviny mozku stejně, ale probíhají v nich úplně odlišné procesy. Levá polovina hraje prim při přemýšlení, tedy dovednosti, která u nás od malička převažuje. Máme proto tendenci přemýšlet i nad tvořivou činností. Ta však má mnohem lepší výsledky při zapojení pravé poloviny mozku.
„Proto často kreslíme pouhá schémata jedním tahem, jako prasátko, domeček či strom… a domníváme se, že dar kreslit nám nebyl dán do vínku. Pomocí metody kreslení pravou mozkovou hemisférou se ale můžeme naučit kreslit všichni,“ vysvětluje výtvarnice Petra Cibulková, která vede úspěšné kurzy kreslení a vychází z metody Betty Edwardsové. Tato americká učitelka umění se proslavila jako autorka knihy o kreslení postavené na poznatcích laureáta Nobelovy ceny Rogera W. Sperryho. Byl to právě on, kdo poprvé vědecky vysvětlil rozdílné funkce mozkových hemisfér.
Začátečník se neztratí
Výhodou metody je, že přesouvá vnímání do pravé hemisféry, způsobem, který je jasný i začátečníkům. Jednoduchá cvičení si může každý snadno vyzkoušet. Jak to funguje?
Pohár nebo tváře
Cvičení pracuje s obrázkem známým jako optický klam. Někdo v něm na první pohled vidí pohár, jiný zase dva profily tváří. Ukazuje, že kreslený předmět tvoří i jeho okolí – tvary, které objekt definují. Pohár nemůže být bez profilů – a profily zase bez poháru. Postupně kreslíme oba profily obličeje a u druhého zjišťujeme, že se musíme více soustředit. Také není přesnou zrcadlovou kopií toho prvního. „Je dobré si obrázek otočit vzhůru nohama, abyste viděli asymetričnost. Když jste kreslili druhou čáru, cítili jste určitý odpor a drhnutí? To je první přesun do pozorování. O to vlastně jde. Nekreslit, jak si myslím, že to má vypadat, ale naopak pozorovat a dívat se, jak to skutečně vypadá. Čili nemyslet, ale dívat se,“ vysvětluje Petra Cibulková.
Pohár nebo tváře? Zdroj: Petra Cibulková
Koník hlavou dolů
Toto cvičení využívá jako předlohu obrázek koníka, který obrátíme hlavou dolů. Proč? Protože tak odpoutáme pozornost od přemýšlení o tom, jak by měla výsledná kresba vypadat. Budete jen vnímat linky, které běží nějakým směrem, svírají určité úhly, vytvářejí mezi sebou tvary. Jsou nějak vzdálené od kraje papíru. To je všechno. Nebudete přemýšlet, co vám to připomíná a jak by to mělo vypadat. Prostě kreslíte a jen si hlídáte, aby vznikající tvary byly co nejpodobnější předloze.
Koník hlavou dolů Zdroj: Petra Cibulková
Kreslení ruky pomocí mřížky
Mřížku z průhledné fólie a lepicí pásky jednoduše vyrobíte. Jde o pomůcku, kterou využívali malíři už v renesanci na zachycení perspektivy – nakreslili na ni linie krajiny ve správných poměrech. Obkreslením obrysu své ruky na fólii tedy získáte představu o proporcích, což vám zjednoduší překreslení na papír a další dotváření světlých a tmavých míst.
Kreslení ruky pomocí mřížky Zdroj: Petra Cibulková
Pro rozlišení světlých a tmavých částí objektu je důležité, aby byl objekt nasvícený ze strany.
Kreslení ruky pomocí mřížky Zdroj: Petra Cibulková
„Je na vás, kolik času kreslení věnujete. Uvidíte, že vás sledování tvaru stínů úplně pohltí a ztratíte pojem o čase. To je jeden z důvodů, proč je kreslení skvělou relaxací – vypínáte při něm tu část mozku, ve které je stres, napětí a starosti,“ uzavírá Petra.