Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Reklama

6 druhů ovoce a zeleniny, které mají nejvíc vitamínu C

22. 02. 2016, 05:10
1/6: Šípky
Vitamin C - Obrázek 1

Naše prababičky se pravidelně během září a října vydávaly na sběr šípků. Věděly moc dobře, že také díky pití šípkového čaje se ony i jejich blízcí udrží přes zimu v kondici. Pokud máte dojem, že by na tom něco mohlo být, zkuste si ještě před nástupem prvních mrazíků šípky nasbírat a nasušit. Rozdrcené šípky nevařte, ale nechte je přes noc namočené ve studené vodě a ráno výluh pouze přihřejte a přeceďte nejlépe přes filtrační papír. Vyzkoušet můžete i šípkovou marmeládu. Ve 100 g šípků je více než 400 mg vitamínu C. Kromě něj šípky obsahují i karoten, vitamín B, třísloviny, kyselinu citronovou a jablečnou, cukr a slizové látky.

2/6: Černý rybíz
Vitamin C - Obrázek 2

Ve 100 gramech čerstvě natrhaného černého rybízu je až 200 mg vitamínu C. Někteří odborníci na výživu doporučují běžně prodávané rybízové šťávy nebo džusy s vyšším podílem ovocné složky jako nejdostupnější zdroj vitamínu C při nastupující viróze. Ti, kteří už v létě mysleli na chladné dny bez sluníčka, zpracovali černý rybíz tak, aby si vitamínu C zachoval co nejvíce. Ideální je například nevařená marmeláda nebo sirup, případně zamražené bobulky. Kromě vitamínu C obsahuje černý rybíz ještě rutin, vitamíny skupiny B, vitamín A nebo vápník a železo.

3/6: Červená paprika
Vitamin C - Obrázek 3

Papriky jsou dalším zaručeným zdrojem vitamínu C. A nejlepší jsou ty červené, obsahují totiž až 190 mg vitamínu C ve 100 gramech své hmotnosti, což je vlastně více než dvojnásobek doporučené denní dávky. Pokud máte možnost, dávejte přednost paprikám od ověřených domácích pěstitelů a dopřávejte si je hlavně syrové v salátech nebo jako zdravý doplněk k pečivu. Jejich vhodnou tepelnou úpravou je pečení, zapékání, grilování nebo dušení. Kromě vitamínu C červené papriky obsahují například betakaroten, který zpomaluje proces stárnutí.

4/6: Kiwi
Vitamin C - Obrázek 4

Po černém rybízu další druh ovoce, který obsahem vitamínu C předčí pomeranče a citrony. 100 g kiwi obsahuje až 90 mg vitamínu C. Roste na popínavých stromcích, původně pochází z Číny a vypadá jako hnědé chlupaté vajíčko. Nejčastěji ho konzumujeme v čerstvém stavu, většinou bez slupky, ale i tu je možno po umytí požít. Běžné je plody rozkrojit a vydlabat lžičkou nebo slupku oloupat škrabkou. V kuchyni je kiwi oblíbenou součástí salátů nebo sladkých dezertů. Dopřávejte si kiwi pravidelně, látky v něm obsažené podporují mimo jiné látkovou výměnu, zpevňují cévy a zlepšují zrak. Při nákupu plody vybírejte pohmatem, neměly by být ani příliš tvrdé, ani příliš měkké.

5/6: Brokolice
Vitamin C - Obrázek 5

Tato zelená příbuzná květáku obsahuje zhruba stejné množství vitamínu C jako kiwi. Pochází ze Středomoří a v řadě našich kuchyní skutečně zdomácněla. Výborná je do polévek, salátů, zapékaných pokrmů nebo jako lehká příloha k bramborové kaši či pečeným bramborám. Pokud se nechcete ochudit o poklady, které tato zelenina obsahuje, chroupejte ji syrovou nebo zvolte přípravu v páře. Brokolice kromě vitamínu C obsahuje i betakaroten, vitamín E, kyselinu listovou a železo. Její pravidelnou konzumací prospějete svému srdci, svalům i nervům.

6/6: A jak je na tom citron?
Vitamin C - Obrázek 6

Kromě už zmíněné pětice expertů na vitamín C můžeme doporučit také konzumaci kustovnice čínské, rakytníku, růžičkové kapusty, zelených a červených chilli papriček, jahod, petrželové a celerové nati nebo křenu. Ani s nimi nesáhnete vedle, pokud si budete chtít hlídat dostatečný příjem vitamínu C. Všechny tyto potraviny jsou na tom s céčkem kupodivu lépe než citrony nebo pomeranče. Tak například 100 g růžičkové kapusty obsahuje až 80 mg vitamínu C, zatímco stejné množství pomeranče nebo citronu pouze 50 mg. Takže až budete mít ten známý a neblahý pocit, že na vás něco leze, nespoléhejte jenom na citrusy.