Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama

Nejíte luštěniny kvůli nadýmání? Tak zkuste fazolky adzuki, ty tento problém nezpůsobují

Ano, adzuki patří k fazolím, které neobsahují puriny, a tudíž nenadýmají, jako jiné druhy. Jsou menší, než jsme zvyklí, jejich délka je asi půl centimetru a mají tmavočervenou až hnědou barvu. Jsou oblíbené zejména v čínské a japonské kuchyni (tam se z nich připravují hlavně sladká jídla).
Vydáno: 14.01.2017
Tyhle malé tmavočervené fazolky určitě stojí za vyzkoušení
Tyhle malé tmavočervené fazolky určitě stojí za vyzkoušení Autor: iStock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Ve světě se pěstuje neskutečné množství odrůd fazolí. Některé zdroje jich uvádějí 500, jiné dokonce až 1000! Tyto jednotlivé odrůdy se liší velikostí, tvarem, barvou a samozřejmě chutí. Jedno ale mají společné – jedná se o stravu, která tělu dodává potřebnou energii, bílkoviny, vlákninu, draslík, hořčík a také například železo. Konzumací fazolí prospějeme ledvinám, játrům, srdci, krevnímu oběhu a dokonce štíhlé linii.

Dlouhé vaření a břichabol?

I z výše uvedených důvodů někteří odborníci na výživu doporučují konzumovat až tři šálky fazolí týdně, což je množství, ke kterému se většina z nás ani nepřiblíží. Možná nás odrazuje zdlouhavá příprava – fazole je určitě dobré na několik hodin předem namočit a teprve potom vařit, bez papiňáku někdy až hodinu. Případně se můžeme obávat i toho, že konzumace fazolí většinou přináší bolesti břicha a plynatost. Ale právě těmto nepříjemným důsledkům se můžeme vyhnout výběrem vhodného druhu fazolí a také pravidelnou konzumací ze začátku menšího množství fazolí nebo i ostatních luštěnin

Pokud se fazolí obáváte kvůli nadýmání, zkuste k nim při vaření přidat kousek mořské řasy
Pokud se fazolí obáváte kvůli nadýmání, zkuste k nim při vaření přidat kousek mořské řasy
iStock

Jak na adzuki

Ano, adzuki patří k fazolím, které neobsahují puriny, a tudíž nenadýmají, jako jiné druhy. Jsou menší, než jsme zvyklí, jejich délka je asi půl centimetru a mají tmavočervenou až hnědou barvu. Jsou oblíbené zejména v čínské a japonské kuchyni (tam se z nich připravují hlavně sladká jídla), u nás jsou k dostání v prodejnách se zdravou výživou a stále častěji i v některých supermarketech. Mají nasládlou, oříškovou chuť a připravují se stejně jako naprostá většina jiných druhů fazolí – přes noc je namočíme, vodu vyměníme a potom vaříme nejméně 45 minut. Solíme je až po uvaření. Adzuki jsou ještě s mungem jediný druh fazolí vhodný k nakličování a při jejich kuchyňské přípravě se nemusíme omezovat pouze na oblíbené chilli con carne. Jsou výborné jako příloha, pro přípravu pomazánek, polévek a omáček, ideální jsou i jako přísada do salátů. Pro inspiraci jsme pro vás vybrali několik jednoduchých receptů.

Z adzuki můžeme vyzkoušet i polévku – například s řapíkatým celerem a na kolečka nakrájenou mrkví. Část fazolí a zeleniny na závěr rozmixujeme, polévka získá skvělou krémovou konzistenci
Z adzuki můžeme vyzkoušet i polévku – například s řapíkatým celerem a na kolečka nakrájenou mrkví. Část fazolí a zeleniny na závěr rozmixujeme, polévka získá skvělou krémovou konzistenci
iStock

Ostrý gulášek z fazolek adzuki

Budeme potřebovat: Půl balíčku adzuki, předem namočených a uvařených, 3 velké cibule, česnek dle chuti, papriku sladkou a pálivou, sůl, pepř, kmín a tři lžíce oleje nebo sádla

Postup: V kastrolu rozpálíme tuk, osmahneme na něm cibuli na kolečka a česnek na plátky. Přidáme zhruba dvě lžičky sladké a půl lžičky pálivé papriky, špetku kmínu a dáme dobrý pozor, abychom nic nepřipálili. K základu přidáme slité uvařené fazolky, osolíme, opepříme a podlijeme vodou nebo zeleninovým vývarem a pod pokličkou dusíme asi 20 minut. K fazolkám můžeme přidávat libovolnou zeleninu – výborný je například na kolečka nakrájený pórek, překrájená rajčátka nebo nastrouhaný celer. Ke guláši přikusujeme čerstvý chleba.

Pomazánka z adzuki a sušených rajčat

Budeme potřebovat: 300 g uvařených fazolí adzuki, 1 středně velkou cibulku, 3 stroužky česneku, sušená rajčata naložená v oleji, umeocet, lahůdkové droždí a čerstvou petrželovou nať

Postup: Cibulku a česnek nakrájíme nadrobno a osmahneme na lžíci olivového oleje. K uvařeným fazolkám přidáme pět až šest nakrájených sušených rajčat, osmahlou cibuli s česnekem, dvě lžíce olivového oleje a všechno dohladka rozmixujeme. Nakonec dochutíme umeoctem a lahůdkovým droždím (pokud nemáme, postačí sůl a pepř) a přidáme nasekanou zelenou petrželku.

(bras)

Mohlo by vás zajímat:

Do vlastního polévkového koření dejte to, co máte rádi

Vyrobte si vlastní polévkové koření. Bez hromady soli a chemie

Brambory jsou vítaným zdrojem vitamínů a minerálů

Brambory jsou zázrak: Štáva z nich vymačkaná uzdraví žaludek, vyléčí paradentózu a pomáhá při rakovině

Sezóna červené řepy právě začíná

Zelenina pro zdraví a krásu aneb vaříme z červené řepy


Článek je zařazen v: fazole , hubnutí , luštěniny , zdravé recepty , adzuki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama