19. ledna 2015 08:47
Jana BrassElektrocentrála
Spojením alternátoru se spalovacím motorem vznikne elektrocentrála. Najde využití všude tam, kde není dostupná veřejná elektrická síť nebo jako náhradní zdroj při jejím výpadku.
Pro pohon se používají jak motory zážehové (na benzín nebo LPG), tak i vznětové (Diesel). Alternátory jsou zpravidla třífázové (3x400 V/3 x 230 V), méně výkonné elektrocentrály mohou být i jednofázové (230 V). Motor elektrocentrály je přizpůsoben stacionárnímu provozu a je vybaven automatickým regulátorem otáček, aby nedocházelo ke kolísání napětí a frekvence při změně zatížení. Podle typu alternátoru jsou pracovní otáčky buď 1500 nebo 3000 za minutu, výkony se pohybují od stovek VA až po desítky kVA.
Výkon elektrocentrál se zpravidla udává ve VA – voltampérech - což je výkon zdánlivý. Činný, tedy využitelný výkon je menší a závisí na hodnotě tzv. účiníku cos.
elektrocentrála2-ecyklopedie