Čím psát a kreslit
Psaní jako prostředek lidské komunikace je základem vzdělání již tisíce let. Dříve psaní ovládala jen část obyvatelstva, dnes je běžnou součástí našeho vzdělání. Zatímco malé děti začínají se svými kresbami, tak práce rodičů je výběr vhodného prostředí a prostředků k tomu, aby osvojení této, dnes již základní dovednosti, proběhlo hladce a bez negativních vlivů na vývoj ruky, či jemné motoriky.
Dnes je na trhu nepřeberné množství výrobků k výběru a orientace pro neznalého člověka může být složitá. Proto jsme problematiku diskutovali s v oboru uznávanou spoluautorkou učebnic, pracovních listů a metodických příruček pro výuku PhDr. Janou Johnovou Ph.D., která je zároveň odbornou garantkou projektu Jak správně psát.
Pro předškolní věk je dobré vybírat produkty určené přímo pro malé děti. Především tradiční výrobci jsou jistotou v úspěšné certifikaci a celkovémpojetí výzkumuoproti asijské levnější konkurenci. Používání různých psacích a kreslicích potřeb patří ke správnému rozvoji dětí, ale v první řadě je vždy důležité mít na mysli bezpečnost. Proto volíme takové výrobky, které nemají ostrý hrot nebo drobné součásti, které by mohlo dítě spolknout.
Abychom vedli děti ke správnému držení, je vhodné volit psací potřeby sergonomickou úchopovou zónou, což znamená, že vhorní třetině je tzv. trojúhelníkový tvar. Ten poskytuje tři plochy pro správné uchopení. Dále jistě každý rodič ocení, když pomalované zůstane pouze to, co má. Je tedy vhodné koukat na vlastnosti vypratelnosti z textilu a smývatelnosti z rukou. Pomoci nám mohou nezávislé testy jako je ten Mladé fronty z roku 2020, kde v kategorii fixů a popisovačů vyhrály svým celkovým zpracováním fixy SUPER EASY a COLOUR WORLD společnosti Centropen.
Centropen článek 2 Zdroj: Centropen
Po nástupu do prvnítřídy píší děti nejprve tužkou (vhodná je tužka tvrdosti č. 2). Po odlehčení ruky přecházejí na psaní perem. Než se tak stane, probíhá tzv. přípravné období, kdy se dítě připravuje na pěkné psaní uvolněním ruky za pomoci různých uvolňovacích cviků. Pro tyto cviky jsou vhodné psací a kreslicí potřeby, které nemají příliš tvrdý hrot. Doporučit lze fixy, ale i štětce. Ty obzvláště u dětí, které na psací potřeby příliš tlačí.
Centropen článek 2 Zdroj: Centropen
Nejoblíbenější školní pero TORNADO COOL spogumovaným tělem pro snadnější a příjemnější úchop, s ergo držením a masážními body je vhodné pro praváky, leváky i děti s dysgrafií.
Je však nutné upozornit, že ani tento ERGO tvar nezaručí správné držení. Kjeho nácviku je třeba dítě vědomě vést již vmateřské škole a doma (již od chvíle, kdy dítě poprvé bere psací a kreslicí potřeby do ruky a začíná tak sprvním kreslením – obvykle mezi 2.a 4.rokem).
Vybírá-li rodič, jaké má koupit pero, je dobré poradit se spaní učitelkou nebo panem učitelem, který bude dítě v prvnímročníku vyučovat. Zpraxe mezi učiteli lze doporučit pero TORNADO, které je cenově dostupné a nezatěžuje malého školáčka výměnou náplně. Kromě TORNADA ORIGINAL je kdostání i pero ve veselých a barevných variantách BOOM! nebo Fruity svonícím inkoustem.
Centropen článek 2 Zdroj: Centropen
V případě všech psacích a kreslicích potřeb je dobré volit originální výrobky se zárukou bezpečného materiálu a zdravotně nezávadné (atestované) inkoustové náplně.
Učitelé elementaristé v prvnímročníku při výuce psaní často využívají tzv. „školní tabulku“, která se ukázala být velice vhodnou pomůckou při psaní a kreslení. Kpsaní na stíratelné tabulky se používá speciální fix, jehož stopu lze po obou stranách lehce setřít. Uvolňovací cviky i vlastní nácvik písmen lze provádět lehce a není třeba velkého tlaku. Tabulku může školák také využít na vyzkoušení správného tvaru písmen před psaním domácího úkolu. „Psaní nanečisto“, při němž dítě napíše nejprve celý úkol na cvičný papír, je nevhodné, protože ruka dítěte je již unavená a psaní úkolu do sešitu se mu již nedaří.
Centropen článek 2 Zdroj: Centropen