reklama

Chcete se zbavit upírů spánku?

klára beščecová
12. října 2015
Spočítáte, kolikrát jste probděli noc, protože se vám nepodařilo usnout? A kolikrát vaše děti spánek oddalovaly, v noci se neklidně převalovaly, spaly v neobvyklé poloze nebo je probudily těžké sny?
reklama

Významná česká biochemička a fyzioložka Prof. RNDr. Helena Illnerová, DrSc. jako první na světě zjistila, že biologické hodiny vmozku, které řídí vyplavování všech důležitých hormonů, jsou načasované právě na noc. Během spánku se probouzí melatonin. Tento „hormon tmy“ ovlivňuje tělesnou teplotu, krevní tlak a tepovou frekvenci, metabolismus cukrů, tuků i bílkovin, ale také imunitu a sexuální funkce. Pouhá minuta světla a přerušení spánku jeho uvolňování ovlivní i na další noc. Nejenže jste ráno ospalí, apatičtí a zpomalení, máte špatnou náladu a bolí vás hlava, ale pokud je tvorba melatoninu přerušována opakovaně, může to mít fatální následky. Nejen nedostatek tmy, ale i hluk a teplota v ložnici ohrožují spánek poloviny Evropanů. Denně má problémy susínáním 10 % dospělých. Výskyt poruch spánku je častý i u dětí a dospívajících (20 až 30 %) a stále narůstá.

Odhalte včas rušitele usínání a zloděje spánku

Podle WHO se na zdraví a kvalitním spánku podepisuje hladina hluku. Už hodnota větší než 30 dB, odpovídající šepotu člověka či zahradnímu šumu, dokáže zrychlit srdeční frekvenci a měnit fáze spánku. Při překročení 55 dB uzavírá svá okna v ložnici 50 % obyvatel, ovšem jejich spánek je paradoxně narušený vdůsledku vytápění a nedostatečného větrání. Teplota vyšší než 24 °C nebo menší než 12 °C způsobuje, že spánek je mělký, přerušovaný častým buzením.

Zpráva zprojektu Recetox (2004) uvádí, že celá třetina lidí je připravena o kvalitní spánek zdůvodu nedostatečné tmy. Sedmina tento problém řeší i přes snahu o vnitřní zatemnění místnosti. Pro představu: knarušení spánkového rytmu stačí tři dny před úplňkem, kdy má měsíční paprsek hustotu světelného toku kolem setiny lumenu na metr čtvereční. Světlo z veřejného osvětlení má hustotu desetkrát, ale i stokrát větší! Jako příčinu spánkových poruch uvedla pouliční lampy polovina lidí. Stejně nepříjemné je problikávání světelných reklam a poutačů, nasvícení architektury, sportovišť a parkovišť do oken ložnic. Ovšem není to jen světelný závoj na obloze, který ruší přirozený noční stav a metabolické procesy. Stačí, abyste byli hodinu až dvě před spaním vystaveni modrému světlu z monitorů, televizních obrazovek a mobilních telefonů! Zkuste raději relaxovat jinak a před usnutím vypněte všechny zdroje světla – zakryjte osvětlený budík i pohotovostní světélka televizorů a počítačů.

Tip pro zdravou noc

Skvělým opatřením proti „upírům spánku“ je především stínící technika, která je nejlepší prevencí proti hluku, světlu a energetickým ztrátám. Podle výzkumu trhu mezi spotřebiteli vČR, který nedávno provedla firma B-Inside, je největší zájem o venkovní horizontální žaluzie. Proč? „Lamely žaluzií ve tvaru písmene „S“ nebo „Z“ vytvářejí celistvou plochu a poskytují dokonalé zastínění smožností větrání. Vzimních měsících zajišťují tepelnou i zvukovou izolaci interiéru, vlétě účinně brání přehřívání. Večer se při sklopení lamel vrací světlo do místnosti, takže nezpůsobuje světelné znečištění,“ tvrdí Jan Žižlavský ze společnosti ISOTRA. Podstatná část venkovních žaluzií je ovládána motorem a řízena tlačítkovými spínači nebo dálkovými ovladači. Existuje i možnost ovládání pomocí elektronických spínacích hodin nebo čidla, které reaguje na intenzitu slunečního svitu. V určitou dobu se tak žaluzie samy otevřou, aby i probouzení vložnici bylo přirozené. Podobně vám poslouží i venkovní rolety, jejichž design si stejně jako u venkovních žaluzií rozumí skaždým typem architektury. S možností utvářet a přetvářet obytné prostředí máte ve svých rukou kvalitu svého spánku, a především zdraví.

Mohlo by vás zajímat:

Sílejte článek
Zobrazit komentáře ke článku
reklama