Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Bydlení

Jíte před spaním? Co to s vámi udělá?

Když do žaludku naložíte jídlo, rozjedou se trávicí procesy. Jak se s tím spí?
Vydáno: 22.10.2016
To že si něco dáte před spáním, není špatně, jde ale o to vědět, co jíst

Spánek je pro lidské tělo důležitý. Abyste si ale odpočinuli, musíte být v pohodlí. To znamená spát v tiché, klidné místnosti, pohodlné posteli a příjemném oblečení, které nikde neškrtí. Abyste dobře spali, musíte mít také nohy v teple. Se studenýma nohama kvalitní spánek nečekejte.

Ale stejně dobře, jako se musíte postarat o své tělo zvnějšku, musíte se o něj postarat i zevnitř. Přesněji řečeno, neměli byste jít spát hladoví ani přejedení. Nejlepší je navíc večer zvolit jídlo, které vás zasytí na celou noc a ráno budete mít dostatek energie až do snídaně. Na druhou stranu – s plným žaludkem se nikomu nespí moc dobře, takže není nejlepší nápad najíst se těsně před spaním. Jak tedy na to? Podívejme se na celý problém nejprve ze širší perspektivy:

Večer bychom měli jíst potraviny, které obsahují aminokyselinu tryptofan. Najdete ji v banánech, krůtím mase, rybách, plodech moře či oříšcích a mléce. Tato aminokyselina ovlivňuje naše biorytmy včetně spánku.

Čas od času samozřejmě nevadí, když se člověk pořádně nevyspí, ale pokud by se měl na posteli převalovat každou noc, může jít o závažný problém. Nevyspalí lidé jsou nejen neustále unavení, dlouhodobý spánkový deficit však může mít i vážné zdravotní následky VČETNĚ TLOUSNUTÍ. U takových lidí stoupá výskyt různých kardiovaskulárních onemocnění, snižují se pracovní a fyzické výkony a zhoršují se reflexy. Je tak více než pravděpodobné, že s nedostatkem spánku se objeví i větší chutě a přibývání na váze, s tím souvisí zvětšující se obvod pasu, vyšší tlak a častější výskyt diabetu II. typu. A aby toho nebylo málo – poslední výzkumy hovoří o tom, že nevyspalí lidé hloupnou. Pokud se tedy nechcete většinu nocí zběsile převalovat v posteli či rychle dobíhat na toaletu a riskovat zažívací potíže, určitě se vyvarujte závažnějších stravovacích chyb.

Kdo by to neznal?
Kdo by to neznal?
Thinkstock

Jezte pravidelně, asi 3 hodiny před spaním

Nejlepší čas na večeři je asi tři až čtyři hodiny před spaním. Pokud ale míváte ráno ukrutný hlad, dopřejte si ještě druhou, menší večeři. V takovém případě to může být klidně i hodinu před spaním, jen jde o to dobře zvolit, co jíst. Asi každý ví, že na noc by se neměla těžká a tučná jídla. Recepty z tradiční české kuchyně si tak nechte spíš na nedělní oběd. Nehodí se ani příliš kořeněná jídla, která vám rozbouří žaludek. A když se žaludek bouří a nutí vás například k říhání, o klidném spánku nemůže být ani řeč. Ani sladká jídla nejsou vhodná – rozkolísají hladinu inzulinu v krvi a způsobují neklid a časté noční buzení.

Řeřicha setá (Lepidium sativum)

Nejzdravější zelenina na světě? Vypěstujete si ji sami doma

Pozor také na to, co pijete. Káva, černý a zelený čaj, ale také například Coca-Cola obsahují kofein, který nabuzuje organismus a brání kvalitnímu spánku. Ani alkohol není vhodný. I když se někomu může zdát, že „pod vlivem“ lépe usne, alkohol tělu nepomáhá. To se totiž místo regeneraci věnuje odbourávání etanolu a my se budíme unavení.

Jaká je tedy nejlepší večeře?

Ideální večeře by měla obsahovat komplexní sacharidy. Ty se uvolňují postupně a dávají energii dlouhodobě, tedy i počas spánku. Do této skupiny patří kousek pečiva, knäckebroty, brambory nebo rýže – vše nejlépe v celozrnné podobě či se slupkou. Další součát večeře by měly tvořit nízkotučné bílkoviny, jako je například krůtí, kuřecí či rybí maso. Může být i hovězí, když bude libové. Vhodná je i kvalitní šunka nebo luštěniny, tofu, vejce, sýr. A samozřejmě nesmí chybět pořádná dávka zeleniny.

Hedvábí a fialová

Bavlna, nebo hedvábí? Výběr povlečení rozhoduje, zda budete v ložnic spát nebo se milovat

Obecně by lidé večer měli konzumovat potraviny, které mají zvýšený obsah aminokyseliny tryptofan. Z této látky naše tělo vedle jiného vyrábí totiž hormony serotonin, označovaný jako hormon dobré nálady, a melatonin, který reguluje lidské biorytmy včetně spánku. Na tryptofan jsou bohaté zejména banány, krůtí maso, ryby a plody moře, mléčné výrobky nebo třeba oříšky a mandle. Pozor ale, oříšky jsou zase hodně tučné, těžko se tráví, takže byste si měli dopřát hrstičku, nikoliv celý balíček. I mléko je bohaté na tryptofan, takže zvyk vypít před spaním sklenici mléka měl své opodstatnění.

Když vás honí mlsná

Po namáhavém dni se posadíte u televize a najednou vás přepadne mlsná? Je to známka toho, že jste celý den jedli špatně a tělo má hlad, potřebuje doplnit palivo. A protože se velmi často jedná o jednoduché cukry, nezasytí vás a brzy se zase dostaví hlad či chuť. A budete jíst pořád a ze sladkého či tučného jídla budete špatně spát. Je to začarovaný kruh.

Mějte po ruce vždy něco malého a zdravého. Hrst oříšků, zeleninové chipsy nebo na proužky nakrájená mrkev a paprika jsou přesně to, čím chutě zaženete.

Lucie Kořistová

Mohlo by vás zajímat:

Omlouváme se, snažíme se dohledat chybějící obrázek

Tady by se to spalo. Podívejte se na extravagantní ložnice

Do mini bytu Adama Rujbra se vejdou i krbová kamna

Podívejte se, jak architekt dostal na 21 m2 kuchyň, obývák i ložnici

Tapeta s vystouplými semišovými pruhy za postelí – Eijffinger (k dostání v Epes Rádes Shop, Dělnická 21, Praha 7), cena 2290 Kč/role

Byt pro manžele, kteří milují Afriku


Reklama
Článek je zařazen v: zdraví, dieta, hubnutí, jídlo před spaním
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama