Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama

Mořské řasy možná znáte z lékárny. Co je vyzkoušet na talíři?

Vydáno: 18.01.2016
Zařaďte do jídelníčku skvělou zeleninu z moře – řasy
Zařaďte do jídelníčku skvělou zeleninu z moře – řasy Autor: Thinkstock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Mořské řasy jsou tradičním pokrmem v Japonsku, Koreji nebo v Číně. Ale jejich obliba roste postupně i nás a není to jen v souvislosti se sushi.

U nás je ještě poměrně nedávno řešili pouze vegetariáni, makrobiotici nebo milovníci japonských specialit. Jenže v souvislosti s tím, jak se stále intenzivněji zamýšlíme nad tím, co jíme, sahá po mořských řasách stále více lidí.

Zásilka zdraví z moře

A není divu. Mořské řasy jsou totiž bohatým zdrojem minerálů a vitamínů – obsahují jich dokonce větší množství než zelenina, která má v našem jídelníčku už svoje tradiční místo. V řasách najdeme hlavně vápník, železo, jód, zinek, hořčík, draslík, mangan, vitamíny E, B, C a kyselinu listovou. Vedle toho všeho jsou řasy také dobrým zdrojem bílkovin. Přispívají k rozpouštění tuků a hlenů, ke snížení hladiny cholesterolu, zlepšují kvalitu vlasů, nehtů a pokožky a většina odborníků se shoduje i na tom, že zbavují tělo těžkých kovů a radioaktivních látek, podporují dobré trávení a jsou účinným doplňkem při snahách o snížení tělesné hmotnosti.

Pravidelně, ale s mírou

Známo je několik stovek druhů mořských řas, jen zlomek z nich seženete u nás a to v sušené formě. V supermarketech už jsou úplně běžně k dostání plátky řas nori, které jsou nezbytnou ingrediencí při výrobě už zmíněného sushi. Větší výběr nabízejí prodejny se zdravou výživou, některé z řas, které jsou v nich k dispozici, krátce představujeme na konci článku. Kromě toho je k dostání i mořská nebo himálajská sůl s přídavkem mořských řas. Řasy můžeme používat na dochucení i dozdobení rýže, těstovin i do pomazánek. Většinou je vhodné je před podáváním spařit horkou vodou, aby nabobtnaly, nebo je povařit třeba v polévce. Naučte se je přidávat při vaření do luštěnin – zlepšují totiž jejich stravitelnost. Specialisti na výživu vyzdvihují důležitost mořských řas pro náš organismus, ale zároveň varují, že se nic nemá přehánět. Shodují se v doporučení řasy konzumovat maximálně dvakrát týdně, celkem asi tak deseticentimetrový kousek.

Nori

Nori je nejpoužívanější mořskou řasou, také díky tomu, že se používá při přípravě sushi
Nori je nejpoužívanější mořskou řasou, také díky tomu, že se používá při přípravě sushi
Thinkstock

Tyto řasy jsou ideální pro ty, kteří chtějí mořskou zeleninu vyzkoušet a nevědí přesně, jak na to. K dostání jsou totiž i ve formě jemných vloček, které nemusíte namáčet a můžete je rovnou přisypávat do polévek, těstovin nebo pomazánek, klidně místo sušené petrželky. Obsahují spoustu minerálů a velké množství bílkovin. Jsou dobrou volbou při překyselení organismu nebo jako prevence kornatění cév.

Agar

Agar hospodyně objevují i jako zdravou ingredienci při zavařování Foto:

Je to bezbarvý želatinový přípravek, který se vyrábí z mořských řas. Používá se místo želírovacího prášku při zavařování marmelád nebo jako zdravá náhrada želatiny při výrobě ovocných dezertů či aspiků.

V prodejnách se zdravou výživou je agar k dostání v levnější práškové podobě nebo jako dražší a zároveň kvalitnější a zdravější vločky. Agar je dobrým zdrojem vápníku, železa a jódu.

Agar hospodyně objevují i jako zdravou ingredienci při zavařování.

 

 

 

Wakame

Pokud uvažujete o tom, že mořské řasy konečně vyzkoušíte, můžete sáhnout i po Wakame
Pokud uvažujete o tom, že mořské řasy konečně vyzkoušíte, můžete sáhnout i po Wakame
Thinkstock

Tato temně zelená řasa je tradiční součástí japonské kuchyně a je vhodná i pro našince, má totiž velice jemnou chuť, není z ní jako z ostatních řas tolik cítit moře. Je výborná do salátů a polévek, ale před použitím je dobré kousek, který budete potřebovat, minimálně na deset minut namočit nebo povařit. V Japonsku se wakame podává v polévce na posilnění žen po porodu. Stejně jako agar obsahuje wakame spoustu vápníku, železa a jódu, navíc na sebe dokáže vázat těžké kovy, takže je dobrá při detoxikaci organismu.

(bras)

Mohlo by vás zajímat:

 

Chia semínka jsou zázrak

Chia semínka jsou lepší než energy drinky. Nabijou vás energií

Angínovník čínský (Belamcanda chinensis)

Pěstujte doma angínovník čínský. Získáte lékárnu v květináči, která navíc nádherně kvete

Článek je zařazen v:
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama