Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Reklama

Začíná podzim. Ideální doba pro pickles neboli kvašenou zeleninu podle našeho fotonávodu

Zkuste kvašenou zeleninu, je chutná, ale hlavně úžasně zdravá.
Vydáno: 24.09.2016
I po květáku, červené řepě a česneku můžeme při přípravě kvašené zeleniny sáhnout.
I po květáku, červené řepě a česneku můžeme při přípravě kvašené zeleniny sáhnout. Autor: Thinkstock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Slovem pickles u nás označujeme rychle kvašenou zeleninu. Jedná se o dávnou metodu, díky které byla sklizená úroda bezpečně uchována i řadu měsíců. V současnosti se ke kvašení zeleniny vrací stále více vyznavačů zdravého životního stylu; tím hlavním důvodem jsou ale bakterie, které při procesu fermentace vznikají.

Zdravější než čerstvá?

S příchodem sychravých dnů a období viróz začínáme uvažovat o možnostech posílení obranyschopnosti našeho organizmu. Pojídání zkvašené zeleniny je jednou z nich a je to dobrá volba. Příprava je sice trochu pracnější, ale pilulky z lékárny nás přijdou nepoměrně dráž. Navíc lednici na několik týdnů zaplníme pikantní, svěží pochoutkou, která je skvělá jako příloha k řadě jídel, případně může být originální přísadou do salátů. Odborníci na výživu nepřehánějí, když říkají, že zkvašená zelenina je zdravější než zelenina čerstvá – vitamíny v ní zůstávají zachovány, vláknina se stává stravitelnější a hlavně se v ní vytvářejí probiotické bakterie mléčného kvašení. Ty pomáhají udržovat zdravou střevní mikroflóru, což je jedna z podmínek dobré tělesné kondice.

Suroviny nastrouháme, nakrájíme a nasekáme, s robotem to bude hračka. Přidáme sůl – na kilogram zeleniny 20 g, což jsou dvě kávové lžičky. K našim surovinám se hodí i kmín, dáváme jednu kávovou lžičku
Suroviny nastrouháme, nakrájíme a nasekáme, s robotem to bude hračka. Přidáme sůl – na kilogram zeleniny 20 g, což jsou dvě kávové lžičky. K našim surovinám se hodí i kmín, dáváme jednu kávovou lžičku
archiv autora

Napěchuj a čekej

Pro přípravu pickles budeme potřebovat zeleninu, sůl a vhodnou nádobu na kvašení. Samotná příprava zabere zhruba hodinku a půl (počítáme i dobu, kdy zeleninu necháváme stát), několik dní bude trvat proces fermentace. Vhodná je téměř každá zelenina, výborným základem je například bílé zelí, které můžeme zkombinovat s mrkví, červenou řepou, cibulí, koprem a kmínem, ale vhodný je třeba na kousky nakrájený květák nebo brokolice. Zeleninu nastrouháme na hrubém struhadle, zelí nakrouháme a cibuli nakrájíme. Vše nasypeme do velké mísy a na kilogram zeleniny přidáme 20 gramů mořské nebo himálajské soli. Rukama vše pořádně promícháme a promačkáme, aby zelenina pustila šťávu. Necháme zhruba hodinku odležet a potom začneme pěchovat do připravené sklenice (více ve fotogalerii).

Důležité je, aby uvnitř nezůstal vzduch a zeleninu nahoře úplně zakrývala šťáva. Zatížíme a nádobu umístíme na talířek nebo do misky, při kvašení může totiž přebytečná šťáva odtékat ven. Pozor na přímé sluneční záření, to by mohlo přípravu pickles zhatit. Celý proces trvá zhruba 5 až 7 dnů, pozorujeme bublinky, a když se přestanou v nálevu objevovat, máme hotovo. Tedy téměř – pickles ještě rozdělíme do menších šroubovacích skleniček a uložíme do lednice, kde vydrží i několik týdnů. Zeleninku si dopřáváme každý den, ale spíše v menších dávkách.

Kvašák nebo zavařovačky?
Na přípravu pickles jsou k dostání kvašáky – speciální kameninové hrnce s víčkem, které obsah nádoby zatěžuje. Zelenina ale úspěšně zkvasí i v obyčejné skleněné zavařovačce – zkusme doma najít větší sklenici s širším hrdlem a k ní menší, která do hrdla té větší co nejtěsněji zapadne. Ideální je například pětilitrová zavařovačka a vodou naplněná láhev od minerálky. Mezi oběma nádobami by měla zůstat malá škvíra, zeleninu nesmíme úplně uzavřít.

(bras)

Mohlo by vás zajímat:

Kompotovaná dýně chutná skvěle

DÝNĚ: Zavařování a kandování. Poradíme, jak si ji užít celoročně

Zavařené potraviny si uchovávají řadu cenných látek

Zamrazit, nebo zavařit? Co je lepší?

Usušit a pak dát do oleje a máte středomořskou pochoutku

5 rad, jak vybrat sušičku na ovoce a zeleninu

Článek je zařazen v: zelenina , zdravá výživa , pickles , mléčné kvašení , fotonávod
Reklama