reklama

návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat

reklama

Začíná podzim. Ideální doba pro pickles neboli kvašenou zeleninu podle našeho fotonávodu

bras , Vydáno: 24.09.2016
I po květáku, červené řepě a česneku můžeme při přípravě kvašené zeleniny sáhnout.
Autor: Thinkstock I po květáku, červené řepě a česneku můžeme při přípravě kvašené zeleniny sáhnout.
Zkuste kvašenou zeleninu, je chutná, ale hlavně úžasně zdravá.

reklama

Slovem pickles u nás označujeme rychle kvašenou zeleninu. Jedná se o dávnou metodu, díky které byla sklizená úroda bezpečně uchována i řadu měsíců. V současnosti se ke kvašení zeleniny vrací stále více vyznavačů zdravého životního stylu; tím hlavním důvodem jsou ale bakterie, které při procesu fermentace vznikají.

Zdravější než čerstvá?

S příchodem sychravých dnů a období viróz začínáme uvažovat o možnostech posílení obranyschopnosti našeho organizmu. Pojídání zkvašené zeleniny je jednou z nich a je to dobrá volba. Příprava je sice trochu pracnější, ale pilulky z lékárny nás přijdou nepoměrně dráž. Navíc lednici na několik týdnů zaplníme pikantní, svěží pochoutkou, která je skvělá jako příloha k řadě jídel, případně může být originální přísadou do salátů. Odborníci na výživu nepřehánějí, když říkají, že zkvašená zelenina je zdravější než zelenina čerstvá – vitamíny v ní zůstávají zachovány, vláknina se stává stravitelnější a hlavně se v ní vytvářejí probiotické bakterie mléčného kvašení. Ty pomáhají udržovat zdravou střevní mikroflóru, což je jedna z podmínek dobré tělesné kondice.

Suroviny nastrouháme, nakrájíme a nasekáme, s robotem to bude hračka. Přidáme sůl – na kilogram zeleniny 20 g, což jsou dvě kávové lžičky. K našim surovinám se hodí i kmín, dáváme jednu kávovou lžičku
Autor: archiv autora Suroviny nastrouháme, nakrájíme a nasekáme, s robotem to bude hračka. Přidáme sůl – na kilogram zeleniny 20 g, což jsou dvě kávové lžičky. K našim surovinám se hodí i kmín, dáváme jednu kávovou lžičku

Napěchuj a čekej

Pro přípravu pickles budeme potřebovat zeleninu, sůl a vhodnou nádobu na kvašení. Samotná příprava zabere zhruba hodinku a půl (počítáme i dobu, kdy zeleninu necháváme stát), několik dní bude trvat proces fermentace. Vhodná je téměř každá zelenina, výborným základem je například bílé zelí, které můžeme zkombinovat s mrkví, červenou řepou, cibulí, koprem a kmínem, ale vhodný je třeba na kousky nakrájený květák nebo brokolice. Zeleninu nastrouháme na hrubém struhadle, zelí nakrouháme a cibuli nakrájíme. Vše nasypeme do velké mísy a na kilogram zeleniny přidáme 20 gramů mořské nebo himálajské soli. Rukama vše pořádně promícháme a promačkáme, aby zelenina pustila šťávu. Necháme zhruba hodinku odležet a potom začneme pěchovat do připravené sklenice (více ve fotogalerii).

Důležité je, aby uvnitř nezůstal vzduch a zeleninu nahoře úplně zakrývala šťáva. Zatížíme a nádobu umístíme na talířek nebo do misky, při kvašení může totiž přebytečná šťáva odtékat ven. Pozor na přímé sluneční záření, to by mohlo přípravu pickles zhatit. Celý proces trvá zhruba 5 až 7 dnů, pozorujeme bublinky, a když se přestanou v nálevu objevovat, máme hotovo. Tedy téměř – pickles ještě rozdělíme do menších šroubovacích skleniček a uložíme do lednice, kde vydrží i několik týdnů. Zeleninku si dopřáváme každý den, ale spíše v menších dávkách.

Kvašák nebo zavařovačky?
Na přípravu pickles jsou k dostání kvašáky – speciální kameninové hrnce s víčkem, které obsah nádoby zatěžuje. Zelenina ale úspěšně zkvasí i v obyčejné skleněné zavařovačce – zkusme doma najít větší sklenici s širším hrdlem a k ní menší, která do hrdla té větší co nejtěsněji zapadne. Ideální je například pětilitrová zavařovačka a vodou naplněná láhev od minerálky. Mezi oběma nádobami by měla zůstat malá škvíra, zeleninu nesmíme úplně uzavřít.

(bras)

Mohlo by vás zajímat:

Kompotovaná dýně chutná skvěle

DÝNĚ: Zavařování a kandování. Poradíme, jak si ji užít celoročně

Zavařené potraviny si uchovávají řadu cenných látek

Zamrazit, nebo zavařit? Co je lepší?

Usušit a pak dát do oleje a máte středomořskou pochoutku

5 rad, jak vybrat sušičku na ovoce a zeleninu

reklama

Článek je zařazen v: zelenina , zdravá výživa , pickles , mléčné kvašení , fotonávod

reklama

Přečtěte si také