5. listopadu 2016 13:44
Markéta ZídkováJak postavit dům z lodního kontejneru? Cena, rozměry, co ohlídat
Lodní (přepravní) kontejnery jsou skvělým a levným stavebním materiálem.
Nízké pořizovací náklady a chuť nalézat pro vysloužilé věci nové využití stály u zrodu domků z námořních kontejnerů. V následujícím příspěvku se věnujeme otázce, jak starší kontejner koupit a na co si při jeho výběru dát pozor.
V České republice coby křižovatce obchodních tras jsou typizované přepravní kontejnery na každém rohu. Větší terminály obchodníků se slušným výběrem sídlí v Praze–Uhříněvsi, Plzni, České Třebové, ve Zlíně, v Ostravě a mnoha dalších městech.
Spíše jen nouzový příbytek lze zařídit v 6 m dlouhém kontejneru na ploše 14 m², velmi limitující je ale jeho výška pouhých 2,6 m. Vhodnější je 12 m dlouhý typ s plochou 28 m², jehož výška stropu 2,9 m už ponechává prostor pro vrstvu tepelné izolace. Kromě rozměrů se kontejnery liší i stavem a konstrukcí, přičemž jen některé z nich jsou vhodné k přestavbě na obytný objekt.
Co ohlídat při výběru kontejneru
Velké terminály různých firem mají na místě i stovky kontejnerů a desítky z nich stojí na zemi připravené k prohlédnutí. Všímejte si i zdánlivých detailů. Otevírají-li se dveře ztuha, pak má kontejner zkřížený rám a je otázka, zda je tomu tak jen kvůli tomu, že právě spočívá na křivém podkladu, či zda je deformace trvalá. Menší závady lze nicméně odstranit. „Je to kov, dá se s tím pracovat, pětikilová palice udělá své,“ poznamenává Lukáš Medřický z firmy Metrans. Kontejner by nicméně neměl mít nijak zásadně poškozenou kostru – podélné ani příčné profily by neměly být promáčklé ani opravované. Takovéto vážnější závady hrozí méně u typů s bytelným rámem z profilů o tloušťce 6 cm. Kontejnery s kostrou z jen centimetr silných profilů jsou k poškození náchylnější. Vzhledem k tomu, že se jedná o typizovaný výrobek, který musí obstát vždy u stejných zátěžových zkoušek, jsou kontejnery od různých výrobců v ohledu kvality vesměs stejné.
Rozměry kontejnerů:vnější (mm) vnitřní(mm)
Délka Šířka Výška Délka Šířka Výška Hmotnost (Kg)
TYP: ISO 20’ DV: 6058 2438 2591 5898 2350 2390 2200
TYP: ISO 20' HC: 6058 2438 2896 5898 2350 2680 2500
TYP: ISO 40' DV: 12192 2438 2591 12032 2350 2390 3800
TYP: ISO 40' HC: 12192 2438 2896 12032 2350 2680 4100
Při posuzování stavu konkrétního kusu se zaměřte hlavně na opravovaná místa. Případné opravy s použitím shodné oceli COR-TEN odolné proti povětrnostním vlivům nemusejí být na škodu. Opravy nevhodným materiálem ovšem prozrazuje koroze nebo puchýře na nátěru a takto poznamenaný kontejner nechte ležet.
Některé kontejnery smrdí
Dalším problémem je zápach. Nejproblematičtější je ten po kaučuku. Neviditelnou stopu po této přírodní příměsi do pneumatik nevyvětráte. „Páchne to jako by tam byl zavřený čuník a s rostoucí teplotou roste i intenzita,“ podotýká Lukáš Medřický z firmy Metrans. Podobně kontejnery poznamenávají i chemické přípravky pro úpravu vody v bazénech. Veškerý zápach se drží v překližkové podlaze, kterou by bylo třeba odstranit. Pod ní je rošt, na nějž lze po sanaci položit podlahu novou.
Cena přepravního kontejneru
Pořizovací cena staršího kontejneru se u malého typu pohybuje podle stavu v rozmezí 32 000 až 51 000 Kč a v případě velkých mezi46 a 78 000 Kč. Zapáchající kusy patří zpravidla k nejlevnějším. Přibližně tisícikorunu si prodejci účtují za to, že kontejner naloží na nákladní auto.
Použité námořní kontejnery mají univerzální využití. Podle společnosti Containex, která s nimi rovněž obchoduje, v nich zákazníci skladují pneumatiky i další, například stavební materiály. Anebo z nich můžete postavit dům. Třeba takovýhle:
(dah)
Mohlo by vás zajímat: