reklama

Než vám Kateřina Soukupová utká koberec, zajede k vám domů aneb Jak vzniká originální textil

bras
13. prosince 2016
Toužíte mít ve svém bytě nějaký originální a zábavný doplněk? Stavte se v ateliéru textilní výtvarnice Kateřiny Soukupové.
reklama

Ateliér textilní výtvarnice Kateřiny Soukupové je nedaleko pražského Vyšehradu, v ulici Mikuláše z Husi, a funguje i jako obchod. Když sem vstoupíte, ucítíte zvláštní příjemnou vůni. Snad je to odér z přírodních materiálů, které Kateřina při své práci výhradně používá. Na poličkách leží hravé polštáře, piknikové deky, přehozy, povlečení, na zdi visí koberec. Právě tvorbě kelimů, tedy oboustranných koberců, které nemají vlas, se Kateřina věnuje ze všeho nejraději.

Maximálně tři koberce do roka

Vyrábí je jen na zakázku. Když přijde zájemce, jde se mladá výtvarnice podívat k němu domů a společně mluví o jeho představách. „Pak navrhnu varianty, ze kterých následně vybereme koberec, který utkám.“ Utkat kelim je časově náročné. Je to zhruba měsíc denního tkaní. „Víc než dva až tři koberce za rok nezvládnu. Je to pracné a člověk si musí dávat pozor, aby se denní tkaní příliš nelišilo. Když se mi stane, že při tkaní moc utahuji, musím to upravit,“ vysvětluje Kateřina Soukupová.

Polštáře s dírami

Dalším originálním kouskem v její prodejně jsou polštáře s dírami a látkou uvnitř. Kateřina je „vymyslela“ náhodou, když hledala využití pro materiály, které jí přebývaly. „Přemýšlela jsem nad tím, jak je využít nebo zrecyklovat. Vždycky, když mi něco zůstane, snažím se to nějak uplatnit. Vnitřní část polštáře tvoří další hedvábný polštář, který je o mnoho větší. Proto je můžete různě vytahovat dírami a udělat si tak polštář podle svého,“ vysvětluje.

Porušit klasiku

Atraktivní jsou i piknikové deky, zabalené v řemíncích s uchy. Jsou elegantní a praktické. „Vyšlo to z mé potřeby udělat něco jinak, než je běžné. V tkalcovně, kde tkám, vyrábějí „obyčejné“ kostkované deky. A já jsem tu jejich klasiku chtěla nějak porušit, udělat to jinak. Deky nejsou kostkované, mají nepravidelné pruhy v osnově a útku,“ říká výtvarnice, která k nim nechala později vyrobit kožené popruhy. Můžete tak deku vzít do ruky nebo dát do batohu a jít rovnou na piknik.

Musím se krotit

Na tkalcovském stavu, který má ve svém ateliéru, tká jen koberce. Ostatní výrobky zadává v malých uměleckých tkalcovnách. „Připravím si návrh a s tím jdu do tkalcovny. K ruce je mi tkadlena, které říkám, jak bych chtěla, aby výsledek vypadal. Zkoušíme třeba různé barvy a vazby. Často až při práci v tkalcovně přicházím na to, jaké jsou další možnosti. Při tkaní se dá udělat mnoho variant, až se někdy musím krotit, abych to nepřehnala,“ směje se Katka.

Kvalita a nadčasovost

O její výrobky je zájem, i když bytové doplňky a dekorace prodává každý obchod s nábytkem. Jsou totiž originální, kvalitní a nadčasové. „Používám jen přírodní materiály, které vydrží déle než to, co koupíte v běžném odchodě. A lidé se ke kvalitě vracejí. Třeba mé povlečení se musí žehlit. Mým zákazníkům to ale nevadí,“ věří Kateřina.

Kolekci pro pány chci rozšířit

A jaké nápady má do budoucna? „Chtěla bych toho vyzkoušet hodně – nové deky, nové tkaniny, najít nové látky na povlečení. Nedávno jsem dokončila kolekci povlečení pro pány. To je téma, kterému bych se ještě chtěla věnovat, ráda bych vytvořila nové vzory. Když dělám bavlněné povlečení, musím natkat 500 metrů tkaniny. Pracuji srůznými variantami tkaní a různě měním i barvy. A vždycky si říkám, příště to zase zkusím trochu jinak.

Textilní výtvarnice Kateřina Soukupová se narodila v roce 1972. Věnuje se autorskému textilu a tvorbě originálních textilií. Pod značkou KS Textile Art vytváří ručně tkané koberce, vlněné deky, ubrusy, prostírání nebo povlečení. Každý její produkt je originálem. Kateřina spolupracuje také s filmaři a reklamními tvůrci. Její práce se objevují v tuzemských i zahraničních filmech a seriálech – mj. Děti Duny, Letopisy Narnie, Mission Impossible, Terapie, Příběhy obyčejného šílenství, Přístav nebo Vyprávěj. Více se o Kateřině dozvíte zde.

-anř-

Mohlo by vás zajímat:

Sílejte článek
Zobrazit komentáře ke článku
reklama