Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama

Pět chyb, kvůli kterým trpíme jarní únavou

Vaše únava a ospalost mohou mít více příčin. Pokud ale netrvají příliš dlouho a nemáte žádné jiné problémy, s velkou pravděpodobností jsou jenom důsledkem menších či větších prohřešků proti správné životosprávě, kterých se v poslední době dopouštíte. Pojďte společně s námi udělat 5 malých krůčků, které vás dovedou k tomu, abyste se během několika dní cítili fit.

Přemýšlejte nad tím, co jíte
Pět proti únavě - Obrázek 1
Pět proti únavě - Obrázek 1

Jednou z příčin vaší ospalosti může být nevhodná strava. Možná nestíháte a snažíte se nějaký čas získat fastfoodovým obědem, bagetou od benzínové pumpy, nebo dokonce doufáte, že únavu zaženete sladkostmi z automatu. Tudy cesta nevede, podobnou stravou si v lepším případě od únavy nepomůžete, v horším se budete cítit ještě vyčerpanější. Váš první krok by měl směřovat k doplnění důležitých živin – zásobte se čerstvou zeleninou, bylinkami a ovocem, jako mlsání si nakupte neochucené mandle nebo oříšky a do salátů a jogurtů přisypávejte semínka. Spoustu vitamínů, minerálů a enzymů vaše tělo získá konzumací klíčků. Používejte je při přípravě zeleninových salátů nebo si je nasypte jen tak na chleba s máslem.

Nezapomínejte pít
Pět proti únavě - Obrázek 2
Pět proti únavě - Obrázek 2

Dalším krokem v boji proti únavě je dodržování pitného režimu. Možná, že za vaší ospalostí je právě nedostatek vhodných tekutin. Vždy, když začnete zívat, vypijte skleničku vody. Dávejte si vodu čistou, neochucenou, případně ji můžete doplňovat bylinkovým čajem. Co nejvíce omezte kávu, i když máte pocit, že je to váš nezbytný pohon, a úplně se vyhýbejte slazeným limonádám. Odpusťte si i popíjení alkoholu, po sklence něčeho ostřejšího sice bez problémů usnete, ale váš spánek nebude ideální.

Hýbejte se
Pět proti únavě - Obrázek 3
Pět proti únavě - Obrázek 3

Možná jste se dostali do situace, kdy odpoledne v práci vstanete od psacího stolu a namíříte si to rovnou do postele nebo alespoň na gauč k zapnuté televizi. A jste tak unavení, že na nějaké sportování nemáte náladu ani o víkendu. Vleže ale únavě neutečete, potřebujete se protáhnout a vyplavit endorfiny a úplně nejlepší je to dělat pravidelně. Nemusíte to přehánět s během nebo posilováním, prostě si cestu domů z práce naplánujte tak, že část trasy nepojede tramvají, ale půjdete pěšky. Pokuste se o co nejrychlejší chůzi a myslete hlavně na to, abyste zhluboka dýchali. A o víkendu si procházku prodlužte a vyrazte zhluboka dýchat do přírody.

Síla nabraná pod peřinou
Pět proti únavě - Obrázek 4
Pět proti únavě - Obrázek 4

Bez kvalitního spánku se následující den dobře cítit určitě nebudete. Nejde ani tak o počet hodin, které strávíte v posteli, ideální délka spánku totiž neexistuje, je to velice individuální záležitost. Někomu stačí šest hodin, jiný se cítí dobře až po devíti hodinách oddychu. Spěte tolik, kolik víte, že potřebujete, snažte se chodit spát i vstávat ve stejnou dobu. Přidávat si při únavě několik hodin spánku navíc je zbytečné, někdy to může být dokonce kontraproduktivní.

Dělejte si radost
Pět proti únavě - Obrázek 5
Pět proti únavě - Obrázek 5

Únava nás často přepadá v podzimních nebo jarních měsících, někdy k ní velkou měrou přispívají stres nebo dlouho se opakující stereotypy v zaměstnání. V takových chvílích přemýšlejte o tom, co by vám udělalo radost, a snažte se co nejvíce odměňovat. Zajděte si na masáž nebo do kadeřnictví, vytáhněte knížku vašeho oblíbeného autora nebo se věnujte nějaké kreativní činnosti – vraťte se k tomu, co vás kdysi bavilo, nebo se naučte něco úplně nového. Někdy úplně postačí, když si cestou z práce koupíte nějakou maličkost, třeba relaxační sůl do koupele, kterou hned před spaním vyzkoušíte.

Reklama