Proměny Prahy: Jak bude vypadat hlavní město v budoucnosti?
Matičku stověžatou čekají velké změny. Nebudou přibývat jen nové byty, ale dočkáme se i nových čtvrtí na Smíchově nebo Žižkově. Projděte si s námi stavební projekty, které promění hlavní město. Získáme nový terminál lodní dopravy, nový most přes Vltavu nebo nové náměstí přímo v centru Prahy.
Ačkoli největší pozornost přitahují rezidenční projekty, Praha bude procházet i jinými změnami. Vedle velkých čtvrtí jako Žižkov City nebo Smíchov City na mapě Prahy přibudou nové mosty, lávky, stanice. Revitalizací projdou náměstí i parky.
CAMP (Centrum architektury a městského plánování) shromáždilo na webu prahazitra.camp rezidenční i veřejné stavební projekty, které se do budoucna mají vPraze realizovat. Jsou tu přestavby známých budov (třeba nákupního domu Bílá labuť), ale také plány na novou výstavbu. Podívejte se na projekty, které nám přijdou nejzajímavější a které se budou týkat všech, kteří vPraze bydlí.
Projekty, které stojí za pozornost
Revitalizace Malostranského náměstí ještě letos
Už letos by se mělo začít s proměnou Malostranského náměstí, které zatížila automobilová doprava. Mělo by se vrátit obyvatelům a turistům. Přibude kašna nebo nová zastávka MHD. Proměnou projde i vrchní část náměstí před kostelem sv. Mikuláše, které dnes slouží spíše jako parkoviště než plnohodnotný veřejný prostor.
Lávka Holešovice Karlín
Minimalistická lávka propojí Holešovice s Karlínem a půjde z ní sejít i naŠtvanici. Pěším a cyklistům se tak zkrátí cesta mezi dvěma pražskými čtvrtěmi a navíc se snadněji dostanou na ostrov, kde mohou relaxovat či sportovat. Lávka bude bezbariérová,měla by být hotová v roce 2022 a vyjde na 200 milionů.
Terminál Smíchov
Na místě dnešního nádraží Smíchov vznikne nový terminál, který propojí vlakovou a autobusovou dopravu. Autobusové nádraží se sem přesune z ulice Na Knížecí. Historická budova vlakového nádraží z 50. let se zachová, ale zmizí pod novou halou. Mají přibýt obchody a také dojde k úpravám prostoru v okolí nádraží. S výstavbou by se mělo začít v roce 2021 a projekt má ambice stát se prvním moderním nádražím na území hlavního města.
Hradební korzo od Národní po Revoluční
Na místě bývalých staroměstských hradeb má vzniknout korzo, prostředí ulic zpříjemní zeleň a bude se lépe hospodařit s dešťovou vodou. Součástí projektu je i tržiště, které má vyrůst na místě dnešních farmářských trhů na náměstí Republiky. Korzo bude zelenou zónou s omezeným provozem aut. Například by se měl kompletně uzavřít průjezd Prašnou branou. Stromy se zasadí do speciálníhosubstrátu, což umožní, aby se ke kořenům dostal dostatek vláhy a přebytečná voda odtekla.
Přestavbapaláce Savarin
Do roku 2022 by měla být hotová přestavba paláce Savarin v centru hlavního města. Barokní památka dozná výrazných změn a otevře se veřejnosti. Počítá se se zelení, obchody i gastronomickým trhem. Do paláce má véstpřímý přístup z metra a rekonstrukce naváže na tradici pasáží známých z Václavského náměstí. Projekt propojí ulice Na Příkopě, Panská a Jindřišská. Za návrhem stojí studio Heatherwick z Londýna.
Nová čtvrť Bubny-Zátory
Na brownfieldu o rozloze 110 hektarů mezi Holešovicemi a Letnou by se mělo v roce 2021 začít stavět. Plánuje se tu čtvrť pro 25 tisíc lidí. Má nabídnout i téměř 30 tisíc pracovních míst a nebudou prý chybět parky ani kulturní instituce. Počítá se s výstavbou koncertního sálu v blízkosti stanice metra Vltavská. Projekt se inspiroval Vinohrady a Smíchovem, co se výšky budov týče. Stavby by měly mít jen šest až osm podlaží, takže se Pražané nemusí bát, že panorama města zhyzdí věžáky. Čtvrť bude mít i dobré dopravní spojení, díky tomu, že vznikne mezi stanicemi metra Vltavská a Nádraží Holešovice. Hotovo by mělo být ale až v roce 2040.
Anenský trojúhelník
Praha dostane nové náměstí, které nahradí nevzhledný prostor snáletovou zelení u Karlových lázní. Vznikne tu nový veřejný prostor se zastávkou tramvaje a obnoví se zde přístup kVltavě. Náměstí bude dlážděné, vysadí se zde jeden velký platan. Zároveň projekt počítá srevitalizací Anenského náměstí a přidáním 17 parkovacích míst.
Dvorecký most
Břehy Vltavy vjižní části Prahy spojí nový most. Zlepší se dopravní propojení města a svým vzhledem Dvorecký most naváže na unikátní český kubismus varchitektuře. Přes nový most by se řidiči i cyklisté měli dostat už vroce 2023.
Dostavba Kongresového centra
Na jih od budovy Kongresového centra vyroste stavba, která poslouží pro doprovodné výstavy ke kongresům. Bude mít podlouhlý tvar a architekti se zaměří i na prostor vjejím okolí.
Smíchov City
Na místě smíchovského nákladového nádraží vyroste nová čtvrť, která by se měla stát domovem pro více než tři tisíce lidí. Jedná se o jeden znejznámějších developerských projektů vPraze. Vnové čtvrti vznikne i základní škola a svou centrálu tu otevře Česká spořitelna. Středem čtvrti povede pěší bulvár a počítá se svybudováním několika parků.
Žižkov City
Obdobný projekt vznikne na Žižkově. Tam má do roku 2037 vyrůst nová čtvrť na místě dnešního nákladového nádraží Žižkov. Olšanská ulice se prodlouží dále směrem kJarovu, částečně půjde pod zemí, a čtvrť protne i nová tramvajová linka. Žižkov City bude ještě větší než Smíchov City. Zatímco nová čtvrť na Žižkově vyroste na 33 hektarech, nová zástavba na Smíchově zabere jen 20 hektarů. Za oběma projekty stojí Sekyra Group.
Revitalizace Vítězného náměstí
Změny čekají i známý „Kulaťák". Srdce Dejvic, které vzniklo za první republiky, projde revitalizací. Z jeho středu se odsunou tramvajové koleje a prostor se zaplní zelení. Cílem projektu je zlepšit dopravní situaci i kvalitu obyvatel Dejvic.
První čtyřkolejná trať v Česku
Modernizací projde vlakový koridor mezi Hostivaří a hlavním nádražím. Stane se vůbec první čtyřkolejnou tratí u nás. Vzniknou zde dvě nové zastávky, Eden a Zahradní Město, naopak se zruší zastávka ve Strašnicích. Součástí projektu je i revitalizace parku u nádraží Vršovice, kam by měla být umístěna socha Jindřicha Chalupeckého. Hotovo by mělo být už v roce 2021.
Místo Mordoru Jiřičná
Ústřední telekomunikační budovu, které se přezdívá Mordor kvůli věži, jež připomíná Sauronovu pevnost Barad-dûr, má nahradit rezidenční projekt od Evy Jiřičné. Na 70 procentech plochy bude stát veřejný park, zbytek zaberou stavby. Nad čtvrtí se budou tyčit tři zvlněné věže, které by mohly dosáhnout výšky až sto metrů. Současný Mordor má santénou 96 metrů. Údajně je nutné ho zlikvidovat také kvůli azbestu, který byl při stavbě budovy Telecomu použit. Nové objekty mají být energeticky nenáročné a počítá se i svýstavbou školky a komerčních prostor.