Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama

8 jedů, které číhají v našich oblíbených jídlech

I zdravé a lahodně chutnající potraviny mohou být nebezpečné. Víte skutečně, na co si dávat pozor? Představujeme vám 8 hrozeb pro vaše zdraví a v krajním případě i život, které by klidně mohly skončit před vámi na talíři. Požití těchto jedů není žádná fantazie, kolem většiny z nich kroužíme docela blízko, některé dokonce míváme v lednici nebo spíži. Přesto nemusíte propadat panice a bát se o sebe, životu nebezpečné většinou bývá jen jejich velké množství. Určitě je ale dobré vědět, s čím není radno experimentovat a čemu bychom se měli obloukem vyhýbat.

Pecky z ovoce
Pecky z ovoce
Pecky z ovoce

Ovoce většina z nás miluje a s velkou oblibou chroupá. Ale pozor, pecky a pecičky některých druhů, konkrétně jablek, meruněk, hrušek, třešní nebo broskví obsahují amygdalin, což je látka, která se za určitých okolností může proměnit v jedovatý kyanovodík. Pokud omylem spolknete pár jadérek z jablka, určitě vás to nijak nepoloží, ale po požití většího množství pecek byste mohli skončit i v kómatu.

Rebarbora
Rebarbora
Rebarbora
Rebarbora

Pěstitelé a milovníci rebarbory neboli reveně, pozor! Pokud si dopřáváte oloupané a tepelně upravené kousky této jinak zdravé pochoutky v koláčích, je všechno v pořádku. Zapomeňte ale na konzumaci listů – ty obsahují velké množství kyseliny šťavelové, jež může mimo jiné způsobit tvorbu ledvinových kamenů. 5 kilo listů už by mohlo ohrozit zdraví, ale nemocným s ledvinami nebo s močovými cestami a samozřejmě dětem může uškodit i menší množství.

Muškátový oříšek
Muškátový oříšek
Muškátový oříšek

Toto oblíbené koření máte s největší pravděpodobností v kuchyni i vy. Věděli jste ale, že oříšek, který nastrouhaný po troškách přidáváme do květákové polévky nebo omáčky na těstoviny, je oblíbený v lidovém léčitelství a ve větších dávkách je také nebezpečnou drogou? Při správném dávkování pomáhá při nadýmání, nechutenství nebo nespavosti, předávkování ale způsobuje otravu mnohdy spojenou s halucinacemi. Silná otrava může skončit i smrtí.

Brambory
Brambory
Brambory

Lilkovité rostliny, kam řadíme i brambory, obsahují toxické látky glykoalkaloidy. Můžeme je najít všude – v listech, stoncích i hlízách, fungují tam jako ochrana před škůdci a chorobami. Glykoalkaloidy se zvlášť nebezpečně hromadí v zelených bramborách, které byly delší dobu na světle, takže ty rozhodně nejezte. Po jejich konzumaci hrozí křeče, průjem, bolesti hlavy, zmatenost a v tom nejhorším případě dokonce kóma a smrt. Vyhýbejte se zeleným bramborám s glykoalkaloidy – už 3 mg této látky na kilogram vaší tělesné hmotnosti se vám mohou stát osudnými.

Mandle
Mandle
Mandle

Pozor na hořké mandle; na pohled jsou k nerozeznání od těch bezproblémových, sladkých, ale pokud ochutnáte, nemůžete se splést. Hořké mandle mají vyšší podíl amygdalinu, ze kterého vzniká kyanovodík, to je stejné jako třeba u broskvových pecek. Pouhých deset hořkých mandlí může dospělému způsobit zdravotní problémy, dítěti může být toto množství dokonce osudné.

Rajčata
Rajčata
Rajčata

S rajčaty je to obdobné jako s bramborami. Nebezpečné jsou jejich stonky, listy a také nezralé zelené plody – v nich je koncentrace glykoalkaloidů taková, že by mohly způsobit žaludeční nevolnost. Opravdu nebezpečné pro lidský organismus by byla konzumace obrovského množství rajčatových listů nebo zelených rajčat, ale je lepší mít toto riziko na paměti a rajčatové listí raději vůbec nechroupat.

Tuňák
Tuňák
Tuňák

Ano, ryby jsou zdravé a měli bychom je do jídelníčku zařazovat co nejčastěji. Ale všeho moc škodí, zvlášť v případě některých větších ryb, především tuňáků. Speciálně v nich se totiž hromadí větší množství rtuti, která může ohrozit ještě nenarozené a malé děti. Těhotné ženy a děti by se proto měly větším rybám vyhýbat úplně, pro ostatní platí všeho s mírou, odborníci radí maximálně jednu porci týdně. Pokud jíte ryby častěji, vybírejte je určitě i podle obsahu rtuti. Losos, kapr, pstruh nebo sardinky jsou v tomto ohledu bezpečnější.

Kešu oříšky
Kešu oříšky
Kešu oříšky

Pozor na syrové kešu oříšky, obsahují stejnou látku jako třeba jedovatý břečťan nebo škumpa. Toto nebezpečí se jmenuje urushiol – v malém množství způsobuje svědění pokožky, ale dokáže také ošklivě poleptat trávicí a dýchací trubici. Jádra kešu ořechů, která jsou k dostání v našich obchodech, jsou neškodná, procházejí horkou párou, která urushiol ničí. Určitě si ale dávejte pozor na kešu neznámého původu, třeba při cestách do zahraničí.

Reklama