reklama

Co Češi nejraději vaří? A kolik párů se seznámilo u společného jídla?

zidkovm
8. září 2015
Čechy vaření baví a plánují doma vařit ještě častěji.
reklama

Zajímá vás, jak to vypadá v kuchyni u vašich sousedů? Nahlédl k nim velký průzkum, který si nechala udělat společnost Ikea. Tady jsou jeho výsledky – podívejte se, co mají na talíři a jak často si uvaří:

Češi nyní doma více vaří, protože chtějí šetřit peníze a jíst zdravěji, ale vaření je i baví. Přípravě jídla věnují již více než 1,5 hodiny denně a 80 % znich vaří vpracovní dny více nebo stejně jako před pěti lety. Přibližně 40 % respondentů nejméně třikrát týdně připravuje jídlo do práce sobě či své rodině. Češi plánují vdalších letech častěji vařit i jíst vpohodlí domova. Přáním téměř 80 % z nás je jíst mnohem častěji srodinou a přáteli. Kuchařky jsme vyměnili za tablety a chytré telefony.

Toto jsou některá ze zjištění nejnovějšího průzkumu* Život doma společnosti IKEA Česká republika, která se tentokrát zaměřila na zvyky Čechů vsouvislosti s jídlem, jeho přípravou a vařením vdomácnosti. „Průzkum potvrdil, že vaření a domácí příprava jídla zažívá nyní mezi Čechy obrovský rozkvět. Tento trend včetně například pěstování bylinek, zkoušení nových chutí a receptů či společné vaření srodinou i přáteli bude i vbudoucnu stále silnější. Bezmála čtvrtina Čechů plánuje vařit doma ještě častěji než nyní,“ říká Tomáš Kubík ze společnosti IKEA ČR. A dodává: „Zároveň průzkum ukázal, že jídlo hraje vživotě českých domácností jednu znejdůležitějších rolí, a to i třeba vupevňování vztahů a jako příležitost ke společnému setkávání.“

Vaříme často a rádi

Vposledních letech roste čas, který Češi doma věnují přípravě jídla. Mezi hlavní důvody kčastějšímu a delšímu vaření patří rozrůstající se rodina (42 %), více zkušeností s vařením (39 %), ale i snaha jíst zdravěji (36 %) či úspora financí (28 %).

Vaření patří vČeské republice mezi velmi oblíbené koníčky. Ačkoliv se tato činnost může pro některé zdát určitou rutinou, většina Čechů (80 %) si ho užívá. Téměř polovinu respondentů baví příprava jídla pokaždé, pětinu respondentů o něco více o víkendech a pro 15 % znich je to větší zábava, když si mohou užít společné vaření spřáteli či rodinou.

Češi mají také rádi nové zážitky. Více než 80 % dotazovaných uvedlo, že rádo zkouší nové chutě a nové recepty. Inspiraci však již nehledají jen vkuchařkách (41 %), ale především na internetu (73 %) a u přátel (46 %).

Přejeme si více společných chvil u jídla

Společné vaření a stolování plní vnašich životech důležitou úlohu vupevňování vztahů vrodině i mezi přáteli. "To ukázala i nejčastěji diskutovaná témata, kterými u jídla jsou rodinné záležitosti (85 %), novinky zpráce (44 %) a ze školy (30 %) a poté kultura (21 %),“ říká Kubík. A dodává jednu zajímavost: „Význam společného stolování vpohodlí domova potvrdilo i to, že celkem 30 % Čechů poprvé potkalo rodiče svého partnera u víkendového oběda a dalších 20 % doma u odpolední kávy nebo čaje.“

Co děláme při jídle?

Jako kulisa u stolu slouží často puštěná televize, kterou při jídle sleduje 57 % Čechů. Na stole pak kromě jídla najdeme nejčastěji mobilní telefony (43 %), noviny či časopisy. U vaření potom nejčastěji posloucháme rádio (59 %), sledujeme televizi (38 %) a možná určitým překvapením je, že čtvrtina znás si u vaření zpívá.

Svýběrem jídla pomáhají děti

Průzkum také ukázal, že děti do činností v kuchyni zapojuje 80 % rodičů. Jejich hlavním úkolem je nejčastěji pomoci svýběrem toho, co se bude doma vařit (61%), dále se zapojují do příprav před vařením (50 %) či do samotného vaření (47%) a pomáhají svybalováním nakoupených potravin (42 %). Třetina dotázaných také svěřuje dětem přípravu a dekorování jídelního stolu nebo třídění odpadu. „Zapojit děti do příprav i samotného vaření je především zábava, podpoří to rodinné vztahy, ale je to i příležitost, jak je toho o jídle a zdravém stravování hodně naučit a i výsledek společného snažení bude chutnat lépe,“ uzavírá Kubík.

*Průzkum pro společnost IKEA ČR zrealizovala agentura Simply5 na reprezentativním vzorku 1002 respondentů z České republiky vprůběhu července 2015.

Sílejte článek
Zobrazit komentáře ke článku
reklama