reklama

Dejte šanci špaldě, poradíme, jak na to

klára beščecová
27. listopadu 2015
Je to prastará příbuzná mladší šlechtěné a výnosnější pšenice. I když vlastně kvůli ní před lety špalda ustoupila ze scény, je pro lidský organismus daleko zdravější volbou.
reklama

Pšenice špalda je jedna znejstarších obilovin, ze kterých se pekl chleba. Je dokázáno, že se pěstovala už před osmi tisíci lety vMezopotámii. Středověká léčitelka svatá Hildegarda ji považovala za nejlepší obilovinu. Radila nemocným podávat uvařenou špaldu svejcem a věřila, že její léčivá síla postaví znovu na nohy i choré, kterým už nic jiného nepomáhalo. Později bohužel špalda ustoupila šlechtěné pšenici seté, která vykazovala vyšší výnosy, ale odborníci na výživu už několik let radí konzumovat špaldy co nejvíce, a to právě na úkor běžné pšenice.

Co špalda dokáže

Vporovnání spšenicí obsahuje špalda více bílkovin, vlákniny, složených sacharidů a vitamínů řady B. Navíc je výborným zdrojem železa, manganu, draslíku a hořčíku. Není bezlepková, nepatří tedy do bezlepkové diety, ale dost často se stává, že špaldu mohou jíst i ti, kteří jsou citliví na pšenici. Špalda je odolná vůči škůdcům, chorobám i nepřízni počasí, při jejím pěstování tedy nejsou nutná umělá hnojiva a postřiky, takže je ideální plodinou pro ekologické zemědělství. A určitě bychom neměli zapomínat ani na to, že výborně chutná, spousta lidí dokonce tvrdí, že oříškově. Posiluje imunitní i nervový systém a podporuje správnou činnost srdce a dobré trávení. A podle lékařské studie, která byla publikována vamerickém odborném tisku, je u žen konzumace špaldy dobrou prevencí žlučových kamenů.

Mouka nebo kernotto?

Se špaldou můžete začít třeba hned při vašem příštím nákupu. I vsupermarketech jsou už docela běžně kdostání špaldové kroupy, kernotto nebo celozrnná špaldová mouka. Kromě toho si můžete koupit špaldovou kávu, a sladké i slané špaldové pečivo. Vprodejnách se zdravou výživou doporučujeme zkusit třeba špaldové pukance nebo krupici. A pokud nevíte, čím zproduktů, které jsou kdispozici, začít, zkuste třeba špaldové těstoviny – nahraďte jimi ty klasické zbílé pšeničné mouky. Je to jeden znejjednodušších způsobů, jak udělat něco málo pro svoje zdraví. Pokud se vám toto podaří, postupte o level výš a naučte se nějaký recept se špaldovými kroupami nebo kernottem (jeho příprava je daleko rychlejší). A jestliže rádi a často pečete, začněte experimentovat se špaldovou moukou. Kuchařky, které se zaměřují na zdravou výživu, potvrzují, že špaldovou moukou se dá bílá pšeničná zcela bez problémů úplně nahradit. Zkuste to i vy, ale postupně, začněte třeba tím, že ve svých oblíbených receptech třetinu bílé pšeničné mouky nahradíte bílou nebo celozrnnou špaldovou moukou.

Rychlé zeleninové špaldoto

Budete potřebovat: olivový olej nebo kousek másla, čerstvou kořenovou zeleninu, další zeleninu dle vašeho vkusu, ½ balíčku (250 g) špaldového kernotta, cibuli, 2 stroužky česneku, bio zeleninový bujón, sůl, pepř, parmazán na posypání

Příprava: Na dvou polévkových lžících olivového oleje zpěňte nadrobno nakrájenou cibulku a česnek a potom přidejte na elegantní kostičky nakrájenou mrkev, petržel a kousek celeru. Přihodit můžete i kousky brokolice, pórku, hrášek, kukuřici, případně pár žampionů nebo hlívy ústřičné. Mezitím si propláchněte špaldové kernotto a do kastrolu ho přisypte až poté, kdy zelenina začne vonět. Přidejte sůl a pepř dle chuti a lžičku zeleninového bujónu, zamíchejte, zalijte dvěma hrnky vody, přiklopte pokličku a nechte vařit na mírném plameni zhruba půl hodinky. Vpřípadě potřeby ještě trochu podlijte, na konci by ale měla být všechna voda úplně vyvařená. Na talíři špaldoto posypte čerstvými bylinkami a nahrubo nastrouhaným parmazánem.

(bras)

Mohlo by vás zajímat:

Sílejte článek
reklama