Bydlení

9. července 2014 06:00

Markéta Zídková

Dům měl mít ženské křivky, tak ho postavili z Boeingu 747

Z kopců nad městem Malibu v Kalifornii poblíž Los Angeles se naskýtá pěkný výhled na Tichý oceán. Majitelka pozemku o rozloze 22 hektarů tu nechtěla stavět nic extravagantního, architekta jen požádala, aby dům měl elegantní, ženské křivky.

Odtud k nápadu postavit dům z letadla chyběl už jen krůček. Použít jako střechu domu křídlo z letadla napadlo architekta Davida Hertze ve chvíli, kdy se rozhlížel na místě budoucí stavby. Panoramatický výhled mu nabízel hory, údolí i oceán s ostrovy. „Stál jsem tam a představoval si oválnou střechu. Její profil neměl bránit ve výhledu na pohoří a vzdálenější scenérie. Načrtl jsem skicu s eliptickou částí střechy, která mi připomínala diagram zrychleného laminárního proudění kolem křídla letadla,“ popisuje architekt, který nejprve pomyslel na střechu, která by tvarem křídlo pouze připomínala. „A pak mě napadlo – proč tedy rovnou nepoužít křídlo?“

Vrakoviště letadel rozhodloTen nápad měl podstatné výhody. Křídlo je tvořené lehkou a přitom velice pevnou samonosnou konstrukcí, která nevyžaduje žádnou velkou oporu a umožňuje velké převisy. Tvarem jen podporovalo záměr postavit budovy situované nad sebou s křivkami kaskádovitě sestupujícími po úbočí kopce.

Hertz tedy klientce Francie Rehwaldové nejprve předložil detailní fotografie křídla a zeptal se jí, jestli tohle představuje ženské křivky, které si vysnila. Odpověděla jednoznačně, že ano. To bylo pro záměr stavět z letadla klíčové. Letadlo by totiž na někoho mohlo působit stejně tak i mužně. Architekt následně vytvořil sadu fotomontáží s vizualizací domu na zvoleném místě, opatřeného křídlem namísto střechy. Klientku myšlenka zaujala a sama navrhla, aby se na nějaké letadlo jeli podívat, protože člověk se k němu zblízka dostane málokdy. Jakmile na ni stroj svými rozměry i sinusoidami zapůsobil, zvažovaný koncept si dovedla lépe představit a doslova se pro něj nadchla.

Pro dům David Hertz použil obě celá křídla a z ocasní části oba horizontální stabilizátory. Uplatnění našel i pro část trupu s okny, jíž v domě přepažil místnost a z přední části krytu motoru vytvořil fontánu s plynovým ohništěm. Dům 747 je ale jen začátek. Z dalších velkých částí trupu vznikne ještě několik přidružených budov. Z mezipatra, které bylo v letounu vyhrazeno první třídě, vznikne ubytovna. Další, patnáctimetrové části letadla už v plánech tvoří základ stáje, ateliéru a také budovy pro personál. Z nosu stroje s kokpitem vznikne meditační pavilon.

David Horák

Mohlo by vás zajímat:


Přečtěte si také