Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Zahrada

Nejčastější chyby Čechů při jízdě na kole

Češi jsou národ cyklistů, ale jak říká Josef Dressler, mnohonásobný mistr světa, Evropy i ČR v biketrialu a poslední roky hlavně učitel jízdy na kole, „každý našinec sice jezdí na kole, ale jen málokdo to skutečně umí".
Vydáno: 09.04.2015
Jezdit v terénu je mnohem zábavnější a mnohdy bezpečnější než jízda po silnici mezi auty. Zvládne ji každý, jen musí dobře znát své schopnosti a možnosti svého kola

Proto se Dalibor Gondík v pořadu Gondíci s. r. o. za tímto ostříleným bikovým matadorem vypravil, aby společně poukázali na nejčastější chyby a řekli si, jak je možné je napravit, jak jezdit na kole správně. A jak mít z kola co největší radost.

1. Správné kolo a oblečení

Prvotní problém spočívá už ve špatném výběru kola. Každý by měl při své volbě brát v úvahu hlavně to, kde a jak chce na kole jezdit. Jestli potřebuje kolo horské, krosové nebo městské. A pak také to, jak je vysoký, jakou má hmotnost, věk a podle toho si nastavit pedály i řídítka. Častou chybou je i nastavení sedla. Když je příliš nízko, bolí cyklisty zbytečně stehna. Když vysoko, tak zase bolí záda. Nelze zapomenout ani na oblečení, které by mělo být pohodlné a hlavně funkční, aby se cyklista mohl správně pohybovat a udržovat teplotu vhodnou pro tento sport.

Pro jízdu na kole by člověk měl dobře ovládat rovnováhu
Pro jízdu na kole by člověk měl dobře ovládat rovnováhu
FTV Prima

2. Zvládám rovnováhu

Při tréninku lepší techniky jízdy na kole je důležité osvojit si základní dovednosti. V těch dělá většina z nás chyby. Tou zásadní dovedností je rovnováha. Její dobré zvládnutí se odráží skoro v každé činnosti při jízdě na kole, a hlavně v terénu vám dodá větší pocit jistoty „Existují na to různé cviky. Výborné je například začít trénovat na úzké stezce nebo jen čáře na zemi. Jedeme pomalu, s citem brzdíme až do zastavení, pak povolíme brzdu a zase se plynule rozjedeme. Nejde o to stát na kole, ale umět jet co nejpomaleji a nejplynuleji. Ale časem se vám třeba podaří na chvilku zastavit ,“ radí Josef Dressler, zkušený lektor jízdy na kole.

Podobné prima rady najdete v pořadu Gondíci s. r. o., který vysíláme vždy v sobotu v 16.25 na Primě. Druhou věcí, která je velice důležitá, je udržování správného rytmu jízdy. Tedy vědět, kdy kolo nechat jet, kdy ho někam směrovat, kdy přidat rychlost a kdy naopak jet pomaleji. Velmi důležité je také sledovat cestu před sebou. „Vždy se díváme několik metrů před sebe a snažíme se předvídat. Nedívejte se pod přední kolo, a už vůbec ne na to, čeho se bojíte. Když uvidíte na cestě kámen a budete se na něj dívat, tak do něj nejspíš narazíte. Pohled vaší hlavy působí na naklonění ramen a ty na nasměrování kola. Je to drobnost, ale velmi zásadní,“ dodává Josef Dressler.

3. Brzdění

Způsob brzdění je třeba přizpůsobit dané situaci. Podobně jako u motorky, brzdná síla se přenáší hlavně na přední brzdu, a proto je účinnější brzdit právě pomocí ní. Je ale potřeba mít v prstech „malé ABS“, a brzdit tedy s citem, nejlépe jen jedním nebo dvěma prsty. Pak se vám i lépe ovládají řídítka. A samozřejmě brzdit včas a s rozmyslem, nikoli až na poslední chvíli. Třeba před nájezdem do zatáčky, a ne až v ní. „Pamatujte, že zablokovaná kola se netočí, ale smýkají se. A to je nebezpečné! Kola se musí aspoň částečně točit, aby dokázala v klidu projet složitější místa terénu,“ varuje Josef Dressler.

4. Jízda v terénu

Jezdit v terénu je mnohem zábavnější a mnohdy bezpečnější než jízda po silnici mezi auty. Zvládne ji každý, jen musí dobře znát své schopnosti a možnosti svého kola. Je lepší učit se vše postupně a zvyšovat obtížnost svých vyjížděk i terénu. Je lepší si z výjezdu fixovat pozitivní zážitky a dovednosti než strach a fobie z pádu.

Josef Dressler  Dvojnásobný mistr světa, mistr Evropy a dvacetinásobný mistr republiky v biketrialu Foto:

Josef Dressler
Dvojnásobný mistr světa, mistr Evropy a dvacetinásobný mistr republiky v biketrialu, propagátor cyklistiky, nejzkušenější český učitel jízdy na kole a pořadatel výukových Dressler Campů. Za posledních šestnáct let autor mnoha výukových článků v novinách, časopisech i na internetu, autor knih Škola kola (2002 a 2013) a EnCYKLOpedie (2003), moderátor cyklistických závodů a seriálu Junior Trophy na Kole pro život, učitel jízdy na kole na mnoha cyklistických akcích a festivalech a trenér juniorského mistra světa a Evropy v biketrialu Laca Janošky. www.dressler.cz, www.skolakola.cz

Pokud náhle uvidíte překážku, je dobré nejdříve vyhodnotit, jak je velká a jestli na ni stačím. Je potřeba si předem uvědomit, co chci udělat. „Například uvidíte kládu a řeknete si – abych ji překonal, mohu udělat to a to. Rozhodnu se a jedu. Jakmile se rozjedu, už o sobě nepochybuju. Překážku překonáte aktivním přístupem, ale ne zabrzděním, zvednutím nohou z pedálů nebo rukou z řídítek. I tady by se měla kola točit,“ vysvětluje Josef Dressler. Také průjezd zatáčkou patří v terénu k základním, ale často k chybně zvládnutým prvkům. Člověk by se měl od počátku zaměřit na výjezd ze zatáčky. Tedy včas si přibrzdit, podřadit a zvolit správnou stopu. Platí jedno pravidlo: není rychlejší ten, kdo do zatáčky první přijel, ale ten, kdo z ní první vyjel!

Trénink složitějších prvků je taktéž lepší provádět postupně. Nejdřív mít správně zažité základy a na nich pak stavět další prvky. Častou chybou bývá nechat se vyhecovat od zkušenějších kamarádů cyklistů slovy: „Pojeď, to dáš!“ Nejsnadnější, a hlavně rozumnější cestou je začínat pod dohledem povolaného odborníka. Osvojit si základy jezdecké techniky může každý zvládnout v několika dnech v některých resortech či na cyklocampech. Za tři dny se nedá naučit všechno, ale dají se žákům otevřít dveře do jejich nové cyklistické budoucnosti. „My se na našich akcích a campech snažíme lidem hlavně ukázat, že kolo je hračka, se kterou je prima si hrát,“ dodává na závěr Dressler.

(web)

Mohlo by vás zajímat:

Švýcaři jen nesedí u mísy plné sýru a čokolády, dokážou se i pořádně zapotit. Můžete to zkusit s nimi na jejich vynálezu T-bow. Pořídíte ho už s cenou okolo 3 600,- Kč.

Jak posilovat mimo fitko? Tipy na skladné cvičební pomůcky včetně cen


Hausbót - Obrázek 1

Postavte si s námi hausbót (1. část)

Kompaktní přenosný vařič, gril a nabíječka v jednom

Gril, vařič a nabíječka na mobil v jednom? Jde to

Reklama
Článek je zařazen v: Gondíci s. r. o.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama