reklama

Vypěstujte si velkou úrodu vlastních borůvek. Teď je čas naplánovat výsadbu

zidkovm
25. února 2017
Kanadské borůvky (známé také pod označením „zahradní“) jsou i půvabné okrasné rostliny, takže vám na zahradě nebo na balkoně udělají dvojnásobnou radost.
reklama

Kanadské borůvky se pěstují poměrně snadno, jen je musíte pečlivě vysadit. Kanadským borůvkám (správný název je borůvka chocholičnatá) vyhovuje kyselá půda s vysokým obsahem humusu, takže je vysaďte do rašeliny, kterou je ovšem ještě třeba doplnit o živiny.

Borůvky vysaďte na slunném místě a dopřejte jim velké množství již zmíněné rašeliny, do alespoň 80 cm široké a 40 cm hluboké jámy nebo rigolu a v alespoň metrovém rozestupu. V jílu nebo vápenaté půdě musí být jáma větší. Narušte (uvolněte) kořenový bal sazenice a vysaďte ji do vlhké rašeliny.

Správný čas na výsadbu borůvek byl na podzim, časně z jara je ale také možná. Hmyz lépe opiluje květy většího počtu keřů. Pokud na to ale nemáte prostor, vysaďte do větší jámy společně keře tří různých odrůd, které vyrostou zdánlivě jako jediný keř. Opylování bude výrazně lepší než u jediného keře. Na správně opylované rostlině pak lze čekat vyšší úrodu větších plodů s vyšším obsahem živin.

Hnojivo (s pozvolným uvolňováním živin) do rašeliny dodejte už při výsadbě. Ideální jsou tzv. biominerální přípravky s jemně drcenou rohovinou.

Během růstu můžete od poloviny května zalévat vodou s přídavkem tekutého hnojiva z koncentrátu. Po měsíci s tím ale skončete a nahraďte dusík draslíkem (obsahují jej tzv. podzimní hnojiva), aby se keře lépe připravily na zimu.

Po třech sezónách se můžete těšit na silné keře a každoroční úrodu. Na podzim vás keře navíc potěší žluto červeně zbarvenými listy.

Takto borůvky prospívají zdraví:

- Tlumí účinky cholesterolu- Podporují mozkovou činnost a díky vysokému obsahu antioxidantů předcházet zhoršování paměti- Mají velký obsah živin a nízkou kalorickou hodnotu. V hrnku borůvek je 3.6 gramu vlákniny, 24 % odoporučené denní dávky vitaminu C a 36 % vitaminu K- Borůvky snižují krevní tlak i nebezpečí onemocnění srdečně-cévními chorobami- Podle článku, který vychází ze studie Oklahomské státní univerzity a jenž uveřejnil americký odborný titul Journal of Nutrition, stačí každodenní konzumace 50 gramů borůvek po dobu 8 týdnů k poklesu krevního tlaku o 5 %.

(dah)

Mohlo by vás zajímat:

Sílejte článek
Zobrazit komentáře ke článku
reklama