reklama

Bytový architekt radí: 3 tipy, jak zařídit domácí pracovnu

skrivaa
5. října 2017
V poslední době se stává trendem práce z domova. Jak ale domácí pracovnu zařídit tak, abychom se v ní cítili dobře, dokázali se maximálně soustředit a včas dodali dobře odvedenou práci? Na to jsme se zeptali bytové architektky a spoluzakladatelky pražského ateliéru jeřábarch Anežky Jeřábkové.
reklama

1. Kam s ní?

Pokud potřebujete k práci absolutní klid, je ideálním řešením pro domácí pracovnu samostatná místnost. Nemělo by se však jednat o stísněnou úklidovou komoru, kam dáte stůl a kopírku. Pracovna by měla být uspořádaná místnost, která je vyhrazena pouze pro práci a vytváří tak prostředí, které podpoří koncentraci.

Zatímco někdo se rád cítí obklopen okolím a vystačí si s pracovním rohem v obývací části, jiní potřebují absolutní klid v nejklidnější části bytu/domu.

Pokud nechcete být zcela odříznutí od okolního dění, možným kompromisem může býtprosklená stěna, která umožní vizuální kontakt a zároveň odstíní hluk. „Jiné řešení za použití velkých posuvných dveří vám dá na výběr, zda se zavřete do pracovny, nebo jejich úplným otevřením zvětšíte navazující prostor,“ radí Anežka Jeřábková.

Homeoffice v číslech:

Dle statistik Eurostatu v zemích Evropské unie využívá homeworking necelých 4,6 % ze všech zaměstnanců; v některých západních a severských státech jich pracuje převážně z domova dokonce dvakrát tolik (nejvíce v Nizozemí 12,6 %), v České republice naopak méně 3,3 %. Částečně z domova (v home office) pracuje na území EU 8,8 % všech zaměstnanců; v západních a severských státech 10 až 25 % (nejvíce ve Švédsku 24,7%); v ČR pouze 4,7 %.

2. Co by nemělo chybět

Nejdůležitějšími a zároveň nezbytnými prvky každé pracovny jsou stůl a židle. Jak je správně vybrat? Stůl by měl odpovídat tomu, jaké pracovní činnosti se věnujete a co při ní využíváte.

„Větší stůl o rozměru alespoň 120 cm, optimálně 150 cm, budou potřebovat ti, kdo pracují na stolním počítači nebo rýsují. Kdo pracuje na notebooku, vystačí si se stolem menším. Pracovní židle by měla odpovídat tomu, kolik času na ní budete trávit,“ uvádí architektka a dále doporučuje: „Pro dlouhé sezení je jednoznačně dobré investovat do ergonomické židle na kolečkách, kterou lze dnes pořídit v kvalitním a vkusném provedení, například s chromovými nohami a koženým sedákem.“

O výběru židle se nebojte poradit s odborníkem. Přece jen na ní prosedíte dlouhé hodiny, a správné držení těla je tak naprosto zásadní. Pokud se nebráníte ani netradičním řešením, pracovat můžete zkusit i z gymnastického míče. U takového sezení jste nuceni držet záda rovně, ale v této pozici se nedá vydržet dlouho. Možností je i střídat gymnastický míč s kancelářskou židlí.

Prostor, kde pracujete, by měl být vždy uklizený a zorganizovaný. Je tedy třeba nepodcenit i úložné prostory, jejich rozvržení a umístění.Ty lze řešit i vmenších prostorách formou polic, úložných systémů, šuplíků. Snažte se ale věci zbytečně nehromadit a uchovávat opravdu jen to nejdůležitější.

3. Posviťte si na práci

Na osvětlení se při zařizování pracoven často zapomíná. Přitom je velmi důležité. „Osvětlení je vhodné rozdělit do dvou zdrojů světla. Zatímco stropní svítidlo poskytne základní rovnoměrné světlo, otočná lampa na stole samostatně nasvítí pracovní stůl tak, jak je zrovna třeba,“ radí Anežka Jeřábková. Pokud je světlo příliš silné, může být příčinou bolestí očí a hlavy. Prací při nedostatečném osvětlení si kazíme zrak. Místnost je třeba osvětlit rovnoměrně a s ohledem na naše potřeby.

Dbát je třeba nejen na barvy v interiéru, ale také na barvu světla. „Barva světla je doporučována spíše chladnější, tzn. barva denního světla,“ říká architektka a upozorňuje: „Při pořizování svítidel je vhodné obrátit se na odborníka z některého z light studií, který vám dle svých zkušeností poradí, aniž by musel provádět výpočet nasvětlení plochy stanovený normou."

(as)

Další články:

Sílejte článek
Zobrazit komentáře ke článku
reklama