Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama

Zaručený kvalitní spánek: 7 věcí, které z ložnice musí pryč!

Nemůžete usnout nebo se celou noc budíte? Máte v ložnici pracovní kout nebo usínáte s telefonem v ruce? Chyba! Máme pro vás tipy, jak si dopřát kvalitní spánek.
Vydáno: 09.09.2018
Kvalitní spánek
Autor: istock.com Kvalitní spánek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nedostatek spánku může vést až k depresím. Doporučené množství se u každého jedince liší, ale obecně lze říci, že by člověk měl spát 8 hodin denně. Kdo z vás má tolik naspáno? Spousta povinností a den má pouze 24 hodin. Málokomu zbývá dostatečný čas na odpočinek. Když spíte méně, zajistěte si alespoň opravdu kvalitní spánek. A jak ho docílit? Zbavte se následujících věcí!

Chápeme to. Je těžké se některých věcí vzdát a nechat je jít. Ale slibujeme, že když se jich zbavíte, tak se vaše ložnice stane klidnějším místem pro relaxaci a odpočinek. Přesně k tomu by měla sloužit. A o jaké věci se jedná?  

Elektronická zařízení

Kancelář do ložnice nepatří! Tato místnost je určena ke spánku a odpočinku. Pracovní stůl s počítačem či notebookem vám bude připomínat povinnosti, které vás další den čekají. To kvalitnímu spánku a odpočinku určitě nepomůže.

Navíc by mozek neměl být alespoň půl hodiny před spaním stimulován. To znamená žádné elektronické přístroje, jako je mobilní telefon, televize či notebook. Ty totiž vyzařují tzv. modré světlo, které snižuje úroveň hormonu melatoninu. Výsledkem je méně kvalitní spánek. Pokud vůbec usneme.

S mobilním telefonem do postele nelezte! Raději si řekněte, jaký jste měli den.
Autor: istock.com S mobilním telefonem do postele nelezte! Raději si řekněte, jaký jste měli den.

Do postele bychom neměli chodit spolu s mobilním telefonem. Za prvé je plný nečistot a za druhé vyzařuje už zmíněné modré světlo a vystavujete se radiaci. Navíc neustálé bzučení telefonu vašemu spánku nepřidá. Pokud bez telefonu neusnete, používejte alespoň programy snižující modré světlo.

Ani televize nepatří do ložnice. Narušuje totiž spánek tím nejhorším způsobem – nejdete spát jen abyste zjistili, kdo je vrah. Nemluvě o modrém světle.

Pohodlí nade vše

Základem dobrého spánku je kvalitní matrace. Už jste ji několikrát otáčeli a proleželi znovu a znovu? Je načase koupit novou – a nešetřit! Do kvalitní matrace se vyplatí investovat. Pro dobrý spánek jsou důležité také polštáře. Ujistěte se, že váš polštář už nemá to nejlepší za sebou. Na trhu je spousta druhů polštářů a určitě najdete ten, který vám bude dokonale vyhovovat.

I výběr povlečení je podstatný pro pohodlný spánek. Obecně platí, že postel a ložní prádlo má být neustálé čisté. Povlečení se doporučuje měnit alespoň jednou za 14 dní. Při výběru povlečení vám pomohou následující články.

Spaní v mikroplyši nepřinese nic příjemného. Možná ráno dokonce najdete na zapařeném těle vyrážku

Mikroplyšové povlečení? Zní to lákavě, ale ropa do ložnice nepatří

Povlečení měňte jednou za týden

Co se stane, když neperete povlečení dost často? Tyto 3 důvody vás přesvědčí, že se čistota vyplácí

Jak je již naznačeno výše, jedině pořádek přispěje k relaxaci a klidnému spánku. Poházené věci a neuklizená místnost bude na vás působit rušivě. Do ložnice se toho schová hodně. Návštěva sem přece nechodí. Ale přeplněný koš na prádlo vám akorát připomene, kolik toho musíte následující den stihnout. Najděte pro něj raději úkryt jinde.

A jak si udělat pořádek? Každá věc by měla mít své místo. Zorganizujte si úložné prostory, vytřiďte nepoužívané věci a například oblečení. Pravidlo zní: Co člověk neměl na sobě více než rok, na sebe už pravděpodobně nevezme. Tak pryč s tím!

Rozhodli jste se oblečení darovat? Vyndali jste ho ze skříně, připravili ho do tašky či krabice a odložili do rohu místnosti? Zní vám to povědomě. Už je načase vybrané oblečení darovat…

Poházené věci a nepořádek snižují kvalitu spánku.
Autor: istock.com Poházené věci a nepořádek snižují kvalitu spánku.

Snídaně do postele

Jídlo do ložnice nesmí. Proč jste si jinak kupovali ten jídelní stůl? Pokud si rádi dáváte večerní svačinky v posteli, tak je dost možné, že si do postele nadrobíte. A pak se celou noc budete převalovat jako princezna na hrášku. V případě, že občerstvení v posteli neodoláte, nezapomeňte odnést špinavé nádobí.

Před spaním se navíc vyvarujte pití alkoholu a kofeinu, a to asi 4 hodiny před spaním. Přestože máte pocit, že na vás kofein nezabírá a usnete klidně po 2 šálcích silné kávy, tak vaše tělo účinky kofeinu vnímá a kvalita spánku se snižuje.

V posteli si svačinky nedávejte. Drobky vašemu pohodlnému spánku nepřidají.
Autor: istock.com V posteli si svačinky nedávejte. Drobky vašemu pohodlnému spánku nepřidají.

Ložnice, jak má být

Vyhněte se vysokým teplotám. Během spánku je ideální teplota kolem 18 stupňů (záleží na osobních preferencích). Obecně platí, že v ložnici by mělo být chladněji než v ostatních místnostech. Horko ani zima nejsou ideálními podmínkami pro kvalitní spánek.

V místnosti by měla být naprostá tma a ticho. I hučení běžícího počítače narušuje váš spánek. Jakékoli zvuky či světla vaše tělo zaznamenává a nemůže se tedy věnovat regeneraci naplno. Máte pod oknem pouliční lampu či silnici? Rušivá světla a stíny musíte eliminovat. Pořiďte si tmavé závěsy či rolety a používejte špunty do uší.

Odolejte psím očím a vyhraďte si místo v posteli pro sebe.
Autor: istock.com Odolejte psím očím a vyhraďte si místo v posteli pro sebe.

A to nejtěžší na závěr. Ačkoliv je to těžké, udělejte to. Nenechte své mazlíčky spát spolu s vámi v ložnici. Výzkumy ukazují, že lidé, kteří spí se svými pejsky a kočičkami zažívají horší spánek. 

Změny v ložnici vám pomohou se lépe vyspat

Zařiďte si ložnici pro klidný spánek. Tyto tipy vám pomohou snáze usnout

Usínání zkomplikuje i teplá LED

Modré světlo brání usnutí. Je obsažené i v teplé LED žárovce?

KZ

Článek je zařazen v: kvalitní spánek , spánek , matrace , relaxace , regenerace , dostatek spánku , ložnice , odpočinek , mobil , televize
Reklama