Design a architektura

12. června 2022 06:10

redakce Prima Living

Hračky z našeho dětství: Mončičáci, céčka, oranžové tatry a stolní fotbal

Pokud je vám něco mezi čtyřiceti a padesáti, hračky z fotek v naší galerii si skoro určitě pamatujete. Měli jsme je všichni, stejně jako jsme skoro všichni spali na stejných palandách.

Většina fotek v galerii ukazuje exponáty Retro muzea Praha, které nedávno otevřelo ve čtvrtém patře obchodního domu Kotva. Kromě hraček ukazuje dobovou módu, bydlení, jídlo, způsob trávení volného času, nechybějí ani ukázky komunistické propagandy.

Podobná témata lidi lákají, znamená to snad, že se jim stýská po dobých minulých spjatých s komunistickým režimem? Michal Petrov, který mimo jiné stojí za populárním cyklem Retro v ČT, pro rozhlasovou stanici Vltava uvedl, že retro je podle něj hlavně estetická záležitost.

Podobně to vidí i další odborníci. „Retro bude fungovat vždy, například móda je typickou ukázkou, jak se věci opakují. Retro je o nostalgii, ale ne o tom, že bychom se chtěli vracet do komunistického režimu, řekla pro rozhlas socioložka Helena Kubátová z Univerzity Palackého v Olomouci

Navíc retro není populární jen u nás, ale stejně tak se vlny zájmu vracejí i na Západě. Navíc se dá velice dobře zpeněžit. A tak se například velké značky sportovní obuvi vracejí ke slavným modelům ze sedmdesátých let, populární je tehdejší móda a řetězce s nábytkem úspěšně navazují na design starý několik desetiletí. Ostatně bazarový nábytek ze sedmdesátých a osmdesátých let se prodává za poměrně vysoké sumy.

Proč tomu tak je? My sociologové ale fakticky velice často nevíme, odkud se to bere, ani lidé sami to většinou nevědí. Často mylně přičítáme našemu jednání víc racionality, než v něm skutečně je, komentuje zájem o retro socioložka Kubátová, podle níž zde kromě zmíněné nostalgie zároveň funguje vůči minulosti také ironický přístup.

„Sešlo se nám úctyhodných dvanáct tisíc exponátů, což je dvanáct tisíc kusů historie a vzpomínek. Těší mě, že díky takové podpoře a nadšení můžeme tuto dobu připomenout ‚Husákovým dětem‘ a jejich rodičům a také ji v co nejautentičtější podobě ukázat mladým lidem,“ říká Robert Vůjtek, předseda spolku Art Salon S, který za pražským retro muzeem stojí.

Atmosféru 70. a 80. let podtrhuje i samotný obchodní dům Kotva, ikonická stavba postavená v letech 1970 a 1975 podle návrhů českých architektů Věry a Vladimíra Machoninových. Historik architektury Rostislav Švácha v roce 2007 navrhl ministerstvu kultury, aby stavbu prohlásilo za kulturní památku, protože reprezentuje na vysoké úrovni českou architekturu první poloviny sedmdesátých let a její výtvarné i konstrukční pojetí se svébytně vyrovnává s podněty několika směrů v poválečné světové architektuře. Obdobný architektonický ráz začal používat před druhou světovou válkou Frank Lloyd Wright. Památkou se Kotva nakonec stala až v roce 2019.

Zdroj: Retro Muzeum Praha, tiskové podklady, Kotva (obchodní dům) – Wikipedie (wikipedia.org), https://vltava.rozhlas.cz/pro-nekoho-nostalgicke-navraty-pro-jine-trendy-design-retro-je-cool-znacka-ktera-8751670

Sdílejte článek
Štítky muzeum Československo Tesla kočárek nábytek obchodní dům Matěj Ruppert Druhá světová válka Rostislav Švácha Liberta Frank Lloyd Wright Vladimír Machonin

Přečtěte si také