Nová pražská dominanta: Jak bude vypadat Vltavská filharmonie

Že by v Praze po letech konečně vznikla výrazná stavba, která bude ikonou, jakou je třeba Tančící dům? Možná. Mohla by se jí stát budova Vltavské filharmonie, jejíž návrhy zpracovává hned dvacet architektonických týmů včetně hvězdných jmen, jako je Ateliers Jean Nouvel nebo studio Chipperfield Architects. Vítěz by měl být znám letos v květnu.

Hlavní město už loni koncem roku zveřejnilo jména patnácti architektonických týmů, které zpracují návrh budoucí podoby Vltavské filharmonie, jež má stát poblíž stanice metra Vltavská. K účasti v soutěži už předtím organizátoři z Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) vyzvali pět dalších renomovaných architektonických ateliérů Diller Scofidio + Renfro, Snøhetta, Ateliers Jean Nouvel, David Chipperfield Architects a SANAA. Celkem se tak soutěže zúčastní dvacet architektonických týmů – jejich přehled ZDE.

Moderní koncertní sál se má začít stavět v roce 2027, otvírat by měl v roce 2032. Vyhlášení vítěze a následné představení projektu a diskuze se koná 17. května v Centru architektury a městského plánování.

„Vltavská Filharmonie je bezesporu největší soutěž svého druhu v české moderní historii,“ říká Štěpán Bärtl, vedoucí CAMPu. „Chceme dát široké veřejnosti možnost vidět, kdo se soutěže účastní, a také jak jednotlivé týmy přistupují k architektuře a designu,“ doplňuje. V CAMPu se zároveň během jara budou konat vesměs on-line přednášky, na kterých soutěžící studia představí svou dosavadní práci.

V naší galerii si rovněž můžete prohlédnout, co soutěžící architekti dosud navrhli.

Filharmonie a za ní nová čtvrť

„Vltavská filharmonie má nejen potenciál stát se nejnovější pražskou dominantou, ale bude také zásadním impulsem k rozvoji a revitalizace okolí metra Vltavská, včetně území přilehlého brownfieldu Bubny-Zátory, kde se plánuje čtvrť pro více než dvacet tisíc lidí,“ říká Ondřej Boháč, ředitel IPR. Moderní budova filharmonie se podle něj stane bránou do nově vzniklé čtvrti přímo u Vltavy a bude unikátním místem pro lokální i zahraniční návštěvníky.

Praha byla vždy spojována s klasickou hudbou – Mozart město miloval, pro Bedřicha Smetanu, Leoše Janáčka i Antonína Dvořáka byla Praha zdrojem nekonečné inspirace. I přesto v Praze nevznikl koncertní sál pro symfonickou hudbu již více než sto let. Nejmladší, Smetanova síň Obecního domu, byla otevřena koncem roku 1912. Dvořákova síň Rudolfina dokonce již roku 1885. Nejenom že již neodpovídají standardům 21. století, ale beze zbytku ani akustickým požadavkům pro koncerty symfonické hudby.

Nová Vltavská filharmonie by to mohla změnit a stát se, na rozdíl od bohužel nepostavené Kaplického chobotnice na Letné, zároveň novou pražskou dominantou.

Další diskuze o budoucí filharmonii proběhne ve čtvrtek 17. 2. v sedm večer a promluví například Bjarke Ingels, zakladatel dánského studia BIG, Elisabeth Diller (DS + R) nebo belgické studio KGDVS. Poslední z plánovaných diskuzí proběhne 3. 3. a zde své projekty představí japonské studio SAANA, španělský tým Barozzi Veiga nebo holandské studio MVRDV.

Program a rezervace na webu campuj.online

Sdílejte článek
Štítky soutěž CAMP architektura Tančící dům Praha Vltavská Bedřich Smetana Ondřej Boháč Jean Nouvel Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy Antonín Dvořák Leoš Janáček

Přečtěte si také