reklama

Grilování a opékání: Jak správně připravit maso, abyste se vyhnuli zdravotním rizikům?

Markéta Kašková
9. července 2019
Léto, táboráky, grilování a užívání si teplých dlouhých večerů, miluje snad každý Čech. Při časté konzumaci grilovaných pokrmů si můžete přivodit i zdravotní problémy. Při špatném grilování vznikají karcinogenní látky, které mohou za rakovinotvorné bujení. Jak správně připravit maso na ohni či grilu, abyste se nemuseli bát zdravotních problémů?
reklama

I přes to, že se jedná spíše o sezónní záležitost, můžete se nevědomky dopouštět grilovacích a opékacích chyb, které vašemu zdraví neprospívají. Grilovat Čechy baví, je dobré připomenout, jak to dělat správně a zdravě.

Správná volba špekáčků

Základem správného opékání je výběr kvalitního masa. Vykašlete se tedy na levné špekáčky, které vsobě mají nejrůznější sójové náhražky. Takové buřty se ani dobře neopékají, protože mají tendenci se rozpadat. Při opékání špekáčků záleží i na jeho správném naříznutí. Na obou koncích ho nařízněte do kříže asi do třetiny.

Maso je dobré na ohni prvotně prohřát, pár minut buřty tedy opékejte ve větší vzdálenosti od plamenů. Ve chvíli, kdy se naříznuté kousky začínají kroutit a teče znich šťáva, můžete jepřiblížit nad plameny, kde je za stálého otáčení necháme dojít dozlatova. Maso by nikdy nemělo klesnout přímo do plamenů, je důležité ho připravit jen vhorkém vzduchu.

Jak správně grilovat?

Pokud se chystáte na grilování, vyndejte maso zlednice o něco dříve, aby chytilovenkovní teplotu. Je jedno, zda je maso suché nebo již naložené vnálevu,nikdy maso nenaklepávejte. Vepřový steak je ideální při tloušťce 2 cm a hovězí 3 cm. Maso solte až před samotným grilováním. Pokud ho nasolíte dříve, sůl vytáhne zmasa vodu a vy si „vychutnáte“ tak akorát suchou žvýkající hmotu.

Grilovací plochu nechejte dostatečně předehřát. Pokud ke grilování používáte uhlíky, nechejte je pořádně vyhořet, až bude mít vrchní vrstva šedobílou barvu. Nikdy by vám na uhlíky neměl odkapávat olej, tvoří se tak karcinogenní látky, kterépo kontaktu s uhlím tvoří výpary a dostávají se do masa, které je na nich připravované.

Maso při grilování opečte nejprve zprudka, aby se dokonale zatáhlo a zůstalo šťavnaté, poté pozvolna opékejte a pravidelně otáčejte. Dokonale připravené maso ke konzumaci by mělo být uvnitř prohřáté na 65 – 70 stupňů Celsia. Díky této teplotě se zničí veškeré škodlivé bakterie. Pokud si nejste jisti, jak teploty dosáhnout, pořiďte si grilovací teploměr. Po grilování nechejte maso ještě minutku odpočinout na talíři, než se do něj pustíte.

Pozor na spálené kousky

Je jasné, že spálené není dobré a rozhodně by se nemělo jíst na krásu. Spálené kousky masa jsou prakticky jedovaté a číhá vněm nebezpečí pro naše zdraví. Maso bychom tedy neměli nechávat na grilu spálit. Velmi záleží i na údržbě samotného grilu. Po každém použití gril důkladně očistěte a zbavte ho zbytků masa a oleje.

Záleží i na grilovacím koření a marinádě

Platí, že nejlepší grilovací koření si stejně připravíte doma. Máte přehled, co do něj dáváte a neplatíte nesmyslné pálky jen za ochucenou sůl. U kupovaných koření si dejte především pozor na dochucovadlo glutaman sodný - E621.

Nejezte zbytečná Éčka

Glutaman sodný - E621 se přidává pro zvýraznění chuti a je jedním z nejnebezpečnějších umělých potravinářských přísad, který vám může způsobit problémy smigrénami, žaludečními vředy, vyvolává cukrovku nebo například ničí nervové buňky. Výrobci přiznávají, že glutaman sodný je návykový a vzbuzuje u nás velmi silnou chuť k jídlu.

Vneposlední řadě si dejte pozor na požáry při rozdělávání ohně. Je sucho a pokuty za neohlášený nebo ohrožující oheň vpřírodě nejsou zrovna malé.

Další články:

Sílejte článek
Zobrazit komentáře ke článku
reklama