12. listopadu 2014 06:00
Markéta ZídkováAktuální trendy v obkladech pro podzim 2014: Dominují imitace
Prozkoumali jsme aktuální novinky na trhu s obklady.
Výrobci obkladů prosazují barevnější série a s imitací dřeva klepou na dveře obýváku. Stále informovanější zákazníci však už zdaleka nehledí jen na barevný odstín či rozměr a zajímá je materiál i kvalita povrchové úpravy.
Nejde o to, že by se nadále prosazovaly už jen ty nejhodnotnější materiály jako mramor nebo slinutá dlažba. Výrobci vystačí s těmi stávajícími, jimž ovšem s využitím moderních technologií dodávají rozmanité efektní povrchy.
Pojďte se s námi podívat, jaké novinky ve světě obkladů přinesl podzim 2014.
Imitace u obladů už sotva budou dokonalejší
Dokud se jich nedotknete, jejich keramickou podstatu neodhalíte. Tak dokonalá je dnes imitace prken. Fotku dřeva, na niž hledíte, na dlažbu přenesl digitální tisk. Stejně tak výrobci postupují i s dalšími odkazy na přírodní povrchy, čímž vycházejí vstříc zákazníkům, kteří v panelákové koupelně chtějí vidět kamenem obložené stěny, ale nemohou si je dovolit. Dokonale vytvořená iluze pracující s fotkou přírodnin je v takovém případě rozumný kompromis. Efekt je ale uvěřitelný jen tehdy, když se majitel do svého domova nepokouší za každou cenu vnášet symboly luxusu. Zdání zeleného či růžového mramoru v kombinaci se zlatavě vyvedenými aluminiovými lištami v koupelně panelového domu bude působit nepatřičně.
Jakou dlažbu vybrat do ložnice!
Úsilí, které výrobci obkladů vynaložili na vývoj co nejvěrnější imitace dřeva, má svou logiku ve snaze dostat se s dlažbou do celého bytu. Odtud také zřejmě pramení v katalozích demonstrované obývací pokoje s obklady a dlažbou. Ty kromě dřeva či kamene v přirozených barvách i strukturách imitují i neomítnutou cihlovou skladbu (série Brickstone) v různých barvách nebo kamennou mozaiku v béžově-šedém provedení. Oproti cihlám nebo štípanému kameni ovšem na keramickém obkladu neulpívá prach a lze jej otřít hadrem.
Obklady a dlažbu výše uvedených provedení vymyslel jejich výrobce tak, aby propojily otevřené prostory, jako jsou kuchyně, s obývací částí či ložnice navazující na koupelnu. V posledně jmenovaném případě má dlažba napodobující dřevo opodstatnění. V případě samotného obývacího pokoje však záleží na zákazníkovi, zda uvěří zvěstem o domnělém novém trendu, anebo se představy chladného materiálu pod gaučem spíše zalekne.
Trendem je jedna obkladačka na celou stěnu
Obklady a dlažby mohou díky novým materiálům a technologiím dosahovat rozměrů až 3x1 m. Laminované obklady a dlažby, které v České republice dodává například společnost Los Kachlos, nelimituje ani hmotnost či tloušťka. Výrobní postup totiž eliminuje vnitřní pnutí v materiálu, který je pak velmi odolný proti poškození. Obklady i dlažba jsou navíc vyztuženy skleněnou síťovinou. Díky tomu je možné vyrábět obklady a dlažbu v minimální tloušťce (3 mm) a opravdu velkých formátech.
Trendy kombinace barev i struktur u obkladů
Nové technologie ovšem přinesly i další způsoby povrchových úprav. I domácí výrobci rozšiřují nabídku obkladů s transparentními povrchy a dekory opatřují podklady kombinujícími lesklou i matnou úpravu. Výrobci dál prosazují řady složené z mnoha variant, které jim zvyšují tržby. Marketing je zjevně vedený zkušeností, že k dodatečnému zisku vedou kusově prodávané listely či právě kombinace různých odstínů a úprav – navrhnou vám obložení koupelny či kuchyně složené z různých typů obkladů, za něž účtují různé ceny.
Nejznámější český výrobce Rako se tak letos zaměřuje na zákazníky, kteří chtějí kombinovat jak barevné odstíny, tak i různé povrchové úpravy. Příkladem je série Fresh, která svými barvami i dekory má oslovit především děti. Již zmíněné napodobeniny dřevěné podlahy či stěny představují v Itálii vyráběné obklady série Board téhož českého výrobce. Ten také poprvé začal prosazovat atypické formáty 30 × 120 a 20 × 120 cm. „Vhodné mixování odlišných designů v jednom prostoru, například v koupelně, je aktuálním trendem v bytové architektuře, proto je právě Board vhodný do kombinace hned k několika dalším sériím, například Air či Soft a dalším,“ představuje koncept Marek Vráblík, šéfdesignér značky Rako.
David Horák
Mohlo by vás zajímat: