reklama

Chcete být spokojenější? Změňte jídelníček! Která kuchyně je nejlepší?

klára beščecová
11. května 2015
Nejnovější výzkumy ukazují, že pro udržení psychického zdraví člověka je nejvhodnější středomořská kuchyně.
reklama

Strava má nepochybně zásadní podíl na lidském zdraví. Australští vědci svým výzkumem nyní potvrdili, že správně zvolené potraviny výrazně přispívají nejen k fyzickému zdraví, ale z velké části se podílejí také na zdraví psychickém. Konkrétně dospěli k závěru, že strava bohatá na omega-3 mastné kyseliny, vitaminy a vlákninu – tedy kuchyně odpovídající středomořskému způsobu stravování – dokonce zlepšuje kvalitu života lidí, kteří trpí depresemi. Přičemž vedoucí univerzitních odborníků doktorka Natalie Parletta upozorňuje: „Srdeční onemocnění a deprese spolu velmi často souvisejí a zároveň to jsou hlavní příčiny dalších nemocí.

Tým výzkumníků z University of South Australia zkoumal celkem 82 dospělých lidí (šlo o dobrovolníky mezi 18–65 roky), u nichž se v průběhu života projevily deprese. Na základě získaných údajů se prokázalo, že u dobrovolníků, kteří během výzkumu přešli na stravu založenou na středomořské kuchyni, došlo ke zlepšení jejich psychického zdraví. Doktorka Parletta přitom připomíná: „Odhaduje se, že do roku 2030 se deprese stanou jedním z předních příčin onemocnění po celém světě.

Středomořská kuchyně je převážně založená na zelenině, luštěninách, ovoci, oříšcích, olivách a extra panenském olivovém oleji. Důležitou součástí středomořské stravy jsou samozřejmě také ryby. Tento základ je zcela nezbytný pro správné fungování mozku a vyhnutí se depresím. Na škodu není ani mírné požívání červeného vína. Co ovšem v tétu kuchyni najdeme spíše jen v omezeném množství, jsou cukrovinky a červené maso.

Získaná fakta naznačují, že strava postavená na stejných základech, na nichž staví středomořská kuchyně, může být velmi prospěšná pro zlepšení psychického zdraví a zmírnění depresí. Omega-3 mastné kyseliny jsou hojně koncentrované právě v mozku, a jak dokazují předchozí výzkumy, mohou hrát důležitou roli v udržení a zlepšení mentálního zdraví a stability,“ upozorňuje vedoucí týmu.

Podle odborníků tak středomořská strava snižuje stres, úzkost a riziko duševních chorob. Jednoduše řečeno – lidé, kteří se stravují tímto způsobem, jsou podle nich výrazně spokojenější.

Co se naopak stane, když budete jíst jenom hamburgery? To na sobě otestovala britská novinářka Phoebe Jackson. Týden jedla jenom hambáče a hranolky a už po třetím dnu se cítila unavená a začala se jí mastit pokožka. Čtvrtý den začala být náladová, byla vyčerpaná i když spala víc než osm hodin. Po týdnu byla úplně vyčerpaná tuk v jejím těle stoupl z 23 na 25 procent.

Klára Beščecová

Zdroj: University of South Australia

Mohlo by vás zajímat:

Sílejte článek
Zobrazit komentáře ke článku
reklama