reklama

Jak vybrat řemeslníka? Nejdůležitější věci, na které si dát pozor

skrivaa
12. července 2017
Vybrat dobrého řemeslníka je zásadní proto, aby rekonstrukce či zadaná práce proběhla hladce a bez problémů. Jenže kde a podle čeho jej vybírat? Na co se zaměřit? A jaké jsou možnosti reklamace, pokud řemeslník svoji práci neodvede dobře?
reklama

Rekonstrukce bytu či domu je sama o sobě stresující záležitostí. Souvisí s ní spousta starostí a velká finanční investice, podle které očekáváme i výsledek. Jenže právě ten nezáleží jen na nás, ale hlavně na řemeslnících, kteří plní zadanou práci. A pokud ji neodvedou dobře, následná oprava je ve finále ještě nákladnější než původní zakázka. Podle čeho si tak vybírat řemeslníka či řemelsnou firmu?

Zeptali jsme se Silvie Kovářové, zástupkyně poptávkového portálu NejŘemeslníci.cz, na kterém si pracovníka vybíráte hlavně na základě referencí a hodnocení od předešlých zákazníků.

Podle čeho si vybírat řemeslníka?

Hlavním kritériem by měla být kvalita. Ideální je samozřejmě doporučení konkrétního řemeslníka od někoho zrodiny nebo přátel. Pokud takovou možnost nemáme, je dobré využít zkušenosti jiných zákazníků a vybírat na základě ověřených referencí atransparentních nabídek.

Na co se při výběru zaměřit? Na co si dát pozor?

Jsme poptávkový portál založený na autentických referencích, proto zákazníkům doporučujeme zaměřit se právě na hodnocení od předchozích zákazníků. Zde platí, že není důležité, aby se řemeslníkovi vždy všechno povedlo, ale i to, jak se postavil křešení nestandardních situací. Každý o sobě může říct, že je nejlepší, ale prověří to vždy jen zákazníci.

Pozor bychom si pak měli dát především na firmy, o kterých nic nevíme, nabízejí extrémně nízkou cenu oproti konkurenci, vyžadují neadekvátně vysoké zálohy nebo nabízejí služby bez smlouvy a bez dokladu. Ale znamením toho, že sřemeslníkem není něco vpořádku, jsou i běžné situace – například nedodržení termínu schůzky, nebo neposlání nabídky ve smluveném termínu bez omluvy.

Včem lidé při výběru či zadávání poptávky nejvíce chybují?

Vpožadavku: „hned, levně a ve špičkové kvalitě“. Jedno vyvrací druhé a je důležité si to uvědomit.Vybrat si řemeslníka podle nejnižší ceny bez ohledu na kvalitu není správná volba. I kdyby byl řemeslník nejlevnější, když udělá práci špatně, radost z ní mít nebudete. Je dobré hledat rovnováhu mezi kvalitou a cenou a počítat stím, že kvalitní práce potřebuje svůj čas.

Sjak velkým předstihem je třeba řemeslníka poptávat?

Tady hodně záleží na typu požadované práce a sezónnosti. Čím rozsáhlejší zakázka, tím víc dopředu je dobré ji řešit. Například pokud potřebujete vymalovat, nebo opravit kousek oprýskané omítky, stačí zadat poptávku týden až dva předem. Pokud se chystáte na kompletní rekonstrukci bytu, je potřeba začít hledat firmu minimálně tři měsíce před plánovaným termínem. Ty nejlepší firmy totiž často nejsou kdispozici hned, ale naše zkušenost říká, že se vyplatí na ně počkat.

Co dělat, když s prací či komunikací řemeslníka není zákazník, ať už během, nebo po rekonstrukci, spokojen?

Vpřípadě nespokojenosti je potřeba se ihned ozvat. Spousta věcí se dá vyřešit na místě ještě vprůběhu realizace. I zde je velmi důležité mít smlouvu o dílo, kde budou jasně definované důležité body požadovaných prací včetně materiálů, termínů a dalších detailů. Na základě smlouvy o dílo se také po dokončení prací uplatňují reklamace. Nic neopravujte sami, abyste se nepřipravili o záruku a raději si domluvte termín spracovníkem, který práci provedl.

Jaké má zákazník možnosti reklamace? Je řešením řemeslníkovi zkrátka nezaplatit?

Zákazník by měl mít ve smlouvě o dílo vždy uvedenou délku záruky a vpřípadě nedostatků je potřeba co nejrychleji kontaktovat řemeslníka, který práci provedl. Dobrá firma si problém přijede obhlédnout a navrhne postup řešení. Jestli zaplatit, či nezaplatit, závisí vždy na konkrétní situaci, ale rozhodně platí, že nejefektivnější je hledat cesty kdomluvě.

Adéla Skřivánková

Podívejte se do galerie na tipy, jak zrekonstruovat kuchyni za pár korun.

Další články:

Sílejte článek
Zobrazit komentáře ke článku
reklama