reklama

návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat

reklama

Vitamin D podporuje imunitu. Kromě slunce ho získáme i z tučných ryb, sýrů a hub

Lenka Odstrčilová , Vydáno: 25.09.2020
Nejlepší přírodní zdroje vitaminu D Nejlepší přirozené zdroje vitaminu D: Slunce, tučné ryby, sýry, houby
Autor: istock.com Nejlepší přírodní zdroje vitaminu D Nejlepší přirozené zdroje vitaminu D: Slunce, tučné ryby, sýry, houby
Vliv vitaminu D na naše zdraví je velký, zejména pro zdravé kosti a správně fungující imunitní systém je nezbytný. Nejlépe a nejlevněji ho můžeme načerpat v létě díky slunečnímu záření, od podzimu do jara, tedy zhruba od září do dubna, když je málo příležitostí se slunit, je třeba tělu dodat déčko prostřednictvím vhodného jídelníčku. Přirozeně se vyskytuje jen v málo potravinách, jako jsou tučné ryby, vejce či sýry. Pokud někomu nevyhovují živočišné zdroje, může jíst houby. Takřka 99 procent Čechů má vitaminu D v jídle málo, tak bychom to měli napravit.

reklama

Když se řekne vitamin D, jako první nás patrně napadne souvislost s kostmi. Tato látka hraje důležitou ve vstřebávání vápníku, který je zásadní při vývoji kostry a mineralizaci chrupavky, ale také při kumulaci kostní hmoty. Bez jeho dostatku mohou být kosti lámavé a křehké. Společně s vápníkem chrání před osteoporózou. Ale to není všechno! Zároveň pomáhá udržovat ve formě svalovou hmotu, usnadňuje správné fungování nervového systému a mozkových buněk, reguluje proces rozvoje a diferenciace různých typů buněk, včetně rakovinotvorných. Vitamin D v těle snižuje zánětlivé procesy a významně podporuje činnost imunitního systému.

Nejlepší přírodní zdroje vitaminu D: slunečný svit je nejdůležitějším a nejlevnějším zdrojem pro tvorbu vitamínu D, protože UVB část paprsků při dopadu na pokožku aktivuje jeho syntézu
Autor: istock.com Nejlepší přírodní zdroje vitaminu D: slunečný svit je nejdůležitějším a nejlevnějším zdrojem pro tvorbu vitamínu D, protože UVB část paprsků při dopadu na pokožku aktivuje jeho syntézu

V poslední době se intenzivně zkoumají účinky a vliv vitaminu D na průběh nemoci COVID-19. Není tajemstvím, že nízká hladina vitaminu D v zimních měsících má významnou souvislost s nárůstem respiračních a chřipkových onemocnění, a zdá se, že COVID-19 nebude výjimkou.

 Vitamin D v těle snižuje zánětlivé procesy a podporuje činnost imunitního systému.
Autor: istock.com Vitamin D v těle snižuje zánětlivé procesy a podporuje činnost imunitního systému.

České populaci vitamin D schází, až 99 procent z nás ho ve své stravě nemá dostatečné množství. Kolik bychom tedy déčka měli konzumovat? Doporučený denní příjem vitaminu D je 5 mikrogramů do 50 let věku, 10 μg pro věk 51 až 65 a 15 μg nad 65 let. Je nesporné, že nejlepším zdrojem vitaminu D je slunce. Organismus si ho dokáže vyrobit díky slunečnímu záření, takže pokud to jde, měli bychom se pohybovat co nejvíc venku, především v létě, abychom načerpali dostatečné množství vitaminu D. Od podzimu do jara je třeba tělu dodat déčko prostřednictvím potravin, které ho obsahují.

8 nejlepších ryb našich vod: Jak bezpečně poznat čerstvou rybu a jak ji správně skladovat

8 nejlepších ryb našich vod: Jak poznat čerstvou rybu a jak ji správně skladovat

Na Velikonoce hrají hlavní roli vejce. Jak poznáte čerstvé a jak dlouho vydrží vařená?

Jak poznat čerstvá vejce a proč je skladovat špičkou dolů? Naše rady a tipy se vám mohou hodit

Blahodárné slunce

Sluneční svit je nejdůležitějším a nejlevnějším zdrojem pro tvorbu vitamínu D, protože UVB část paprsků při dopadu na pokožku aktivuje jeho syntézu. Z něj získáváme až 80 procent denní dávky, kterou potřebujeme. Světová zdravotnická organizace doporučuje vystavovat se slunečním paprskům alespoň 30 minut denně, což je čas nezbytný pro dosažení správné tvorby vitaminu D a obnovení jeho zásob. I když v chladných měsících roku je část těla, kterou slunci vystavujeme menší než v létě, sluneční paprsky dopadají alespoň na obličej a ruce a pomáhají udržovat jeho cennou zásobu v našem těle.

Nejlepší přírodní zdroje vitaminu D: Světová zdravotnická organizace doporučuje vystavovat se slunečním paprskům alespoň 30 minut denně, což je čas nezbytný pro dosažení správné tvorby vitaminu D
Autor: istock.com Nejlepší přírodní zdroje vitaminu D: Světová zdravotnická organizace doporučuje vystavovat se slunečním paprskům alespoň 30 minut denně, což je čas nezbytný pro dosažení správné tvorby vitaminu D

Nezapomínejme ale, že přímé sluneční záření má nepříznivé účinky na oči. „Ultrafialové paprsky mohou poškozovat vnitřní vrstvu rohovky a způsobovat šedý zákal. Zvláště nebezpečné je záření pro malé děti a mladistvé do 20 let. Jejich čočka je natolik transparentní pro vlnové délky nad 300 nm, že nemůže zachytit UV záření,“ vysvětluje MUDr. Lucie Valešová, primářka oční kliniky DuoVize, a doporučuje chránit si zrak kvalitními slunečními brýlemi.

Vynikajícím zdrojem vitaminu D jsou tučné ryby a také krevety a další mořské plody
Autor: istock.com Vynikajícím zdrojem vitaminu D jsou tučné ryby a také krevety a další mořské plody

Tučné ryby, sýry a spol.

Vynikajícím zdrojem vitaminu D je kvalitní rybí tuk, například olej z tresčích jater, dále tučné ryby jako losos, makrela či tuňák, které bychom měli konzumovat nejméně dvakrát za týden. Dopřát bychom si měli také kaviár, krevety, ústřice, skvělé jsou i „obyčejné“ sardinky. Ryby obsahují i omega-3-mastné kyseliny a další zdraví prospěšné látky. Vitamin D nám poskytnou i játra, hovězí maso, vaječné žloutky, vepřové sádlo nebo kvalitní slanina

Na vitamin D jsou bohaté plnotučné mléčné výrobky, především sýry jako Gran Moravia či ementál
Autor: archiv La Formaggeria Gran Moravia Na vitamin D jsou bohaté plnotučné mléčné výrobky, především sýry jako Gran Moravia či ementál

Na vitamin D jsou bohaté plnotučné mléčné výrobky, jež mají navíc i vysoký obsah vápníku, který je velmi důležitý pro zdraví kostí. Proto je zvláště důležité zejména v zimě zařazovat do do svého jídelníčku pravidelně mléko, máslo a především smetanu a sýry jako parmazán, Gran Moravia či ementál.

Představujeme nejznámější houby našich lesů

Nejznámější jedlé houby našich lesů aneb co Čech, to houbař

Houby zlepšují obranyschopnost a pomáhají i při léčbě rakoviny:

Houby zlepšují imunitu a pomáhají i při léčbě rakoviny. Nejlepší jsou žampiony a shiitake

Houby, zejména sušené na slunci

Pokud někomu nevyhovují tučné ryby či sýry, může alternativně využít houby, které jsou významným přirozeným zdrojem vitaminu D. „V zimním období, když na houby do lesa běžně nechodíme, lze použít pěstované houby. Nejvyšší obsah vitaminu D byl zjištěn v Jidášově uchu a shiitake, česky houževnatec jedlý, naopak nejméně v hlívě ústřičné a žampionech,“ uvádí bylinkář Martin Kolár. „Obsah vitaminu D v pěstovaných houbách ale můžeme mnohonásobně zvýšit. Stačí nakrájené houby vystavit slunečnímu svitu a po 3 až 4 hodinách se obsah vitaminu D díky obsaženému ergosterolu (obdobě živočišného cholesterolu) až 20x znásobí!“ Totéž platí i pro lesní houby, když je sušíme na sluníčku.

Nejlepší přírodní zdroje vitaminu D: Doporučenou denní dávku déčka pokryje už 100 g sušených hub
Autor: istock.com Nejlepší přírodní zdroje vitaminu D: Doporučenou denní dávku déčka pokryje už 100 g sušených hub

Doporučenou denní dávku vitaminu D pokryje už 100 g sušených hub, čerstvých musíme sníst minimálně 250 g pro pokrytí denní potřeby vitamínu D z jídla.

Mohlo by vás taky zajímat:

Jak zpracovat a uskladnit houby na zimu

Jak houby zpracovat a skladovat? Máme pro vás 6 dobrých rad a tipů

Houby by měly být součástí našeho jídelníčku.

4 houby prospěšné našemu zdraví: Jaké druhy bychom měli pravidelně zařadit do jídelníčku?

Vitamíny z lékárny život neprodlouží

Vitamíny z lékárny život neprodlouží

I u vitaminových tabletek se vyplatí pečlivě sledovat jejich složení

Neberte jen tak nějaké vitaminy. Jak poznáte ty nejúčinnější?



 

reklama

Článek je zařazen v: vitamin D , vitamin D a slunění , vitamin D v sušených houbách , vitamin D v sýrech , vitamin D v tučných rybách , covid 19 , vitamin D a imunita , vitamin D a kosti

reklama

Přečtěte si také