reklama

Masopustní masky: V tradičním reji nesmí chybět medvěd, bába s nůší, klibna či laufr

Lenka Valjentová
Aktualizováno: 11. února 2022 Aktualizováno
Vyvrcholením masopustu je maškarní úterý (letos 1. března), poslední den masopustního veselí. Bujaré obchůzky masek vesnicí či městem byly součásti masopustu už od nejstarších časů, sloužily a dodnes slouží především k pobavení a utužení dobrých sousedských vztahů. Maska propůjčuje anonymitu a dává možnost k nevázané zábavě, kterou by si lidé jinak nedovolili.
reklama

Masopustní tradice a zvyky se liší podle krajů a míst, stejně tak to platí o vzhledu masek. Původně se do masopustních masek převlékali výhradně muži. K nejčastějším a nejstarším masopustním maskám dodnes patří medvěd, klibna, masopust, bába s nůší, laufr, žid či turek, k typickým masopustním maskám patří také hejtman, kominík, policajt, ženich a nevěsta, smrt, cikánka, ras, šašek a mnoho a mnoho dalších.

Oblíbené jsou také aktuální masky, které se objevují, když lidé chtějí reagovat na nějakou společenskou či politickou událost nebo parodovat osobnosti, o kterých se mluví. A tak se v průběhu let mnohé masky objevily a zase zmizely.

Medvěd je jedna z nejstarších masopustních masek

  • Maska medvěda patří k nejstarším i nejčastěji užívaným masopustním maskám.
  • Masku tvořila kožešina nebo pytlovina pošitá slámou či hrachovinou (usušené stonky hrachu na maskách vypadaly dekorativně), někdy doplněná špičatou slaměnou čepicí.
  • Ve středověku míval začerněnou tvář, později dřevěnou masku a od 19. století se vyráběly hlavy z papíru.
  • Medvěda v průvodu vodí medvědář, který ho naoko býkovcem trestá za jeho skákání a vrážení do lidí.
  • Kam medvěd přišel, ženy s ním musely jít tancovat, i když se při tanci choval velmi lascivně a mnohé porazil a vyválet se s nim i ve sněhu.
  • Ženy při tanci s medvědem vyskakovaly vysoko, aby jim pak v létě vyrostl vysoký len a konopí.
  • Při tancování se také snažily medvědovi odtrhnout kus hrachoviny či slámy pro drůbež, aby lépe seděla na vejcích.

Klibna představuje kobylu či koně

  • Velmi oblíbenou masopustní maskou je klibna, která představuje kobylu či koně (šimla).
  • V průvodu chodí buď sama, nebo na ní sedí jezdec, někde ji doprovázeli kozlíci, jinde ji na provaze vede žid.
  • Masku tvořili dva muži, jeden dělal hlavu a přední nohy, druhý se o něho opřel a vytvořil hřbet a zadní nohy. Přes sebe přehodili plachtu s hlavou vycpanou senem a průzorem na dlouhém krku, někdy bývá koňská hlava připevněna na tyči, kterou první z mužů drží v ruce.
  • Pokud na klibně seděl jezdec, tvořili ji tři až čtyři lidé.

Slaměný neboli Pohřebenář

  • Maska se dělá ze silné vrstvy slámy nebo hrachoviny s barevnými stuhami a kuželovitý klobouk je ze stejného materiálu.
  • Slaměný míval začerněné tvoře a v ruce bič nebo karabáč.
  • V průvodu obvykle vybíral výslužku, a proto měl pytel nebo koš.
  • Pohřebenář se mu někde říkalo proto, že jídlo, které dostával, mu hospodyně napichovaly na rožeň.
  • Někde přebírá roli medvěda a válí se s ženami po zemi a z jeho masky si ženy vytrhávají stébla pro drůbež.

Laufr nebo taky strakatý

  • Laufři představují ve své podstatě vojáky, kteří před třicetiletou válkou hlídali hranice s tureckou říší a varovali před případným nebezpečím.
  • Maska je typická papírovou čepicí a bílou uniformou s pestrými kousky látek (proto se mu někde říká také strakatýý, někdy doplněnou šerpou. .
  • Laufr chodil před průvodem maškar od chalupy k chalupě a zjišťoval, zda bude průvod vítaný. Pokud bylo zavřeno, práskal holí o vrata, a pokud se ani potom neotevřelo, dával průvodu masek znamení, aby se šlo dál.
  • Bývá nazýván také principál nebo družba.

Veselá bába s nůší

  • V masce báby se představují většinou muži.
  • Existují dvě základní varianty: v té první nese člověk na zádech nůši s hadrovou loutkou dítěte, někde dědka. Může ale vypadat i jinak.
  • V té druhé, žertovnější, člověk někdy maskovaný jako mimino si přes sebe navlékne nůši bez dna, zatímco bába je vycpaná loutka, která je připevněná v předklonu k nůši.
  • Bába často chodívala v masopustním průvodu spolu s židem.

Masopustní maska žida

  • Postava s cylindrem a s dlouhými vousy představuje vtíravého obchodníka.
  • Masku žida většinou tvoří dlouhý kabát, někdy s vycpaným hrbem, nebo střapatý kostým z barevných odstřižků látek. Když má obličejovou masku, má dlouhý červený nos.
  • Dříve každému dával šňupnout a za to požadoval peníze, prodával pentle a smlouval.
  • Někde má v ruce ježčí kůži na tyčce obalenou do látky s níž provádí různé legrácky, snaží se bodlinami klepnout na nekryté části těla a jindy provádíeroticky podbarvená gesta.

Masopust neboli bakchant je kořala

  • Masopust neboli Bakchus býval pánem ožralců a kořala - a podle toho se i chová.
  • Jeho kostým je vyroben ze spousty barevných kousků látek a na hlavě má červenou čepici nebo klobouk. V ruce džbán později láhev s kořalkou.
  • V některých oblastech bývá nejvýznamnější postavou celého masopustního reje.
  • Na závěr bývá masopust utopen v kašně nebo v řece či potoce.

Turci byli v tradičním masopustním průvodu čtyři

  • Maska představuje vojáka turecké armády, které se obávali v 16. století lidé v celém království.
  • V tradičním masopustním průvodu byli čtyři, dva červení a dva modří; čepice mají přizdobené krepovými růžičkami, mají bílé rukavice, bílý šátek a ochranné kyrysy.
  • Tyhle masky oblékali většinou svobodní mládenci, kteří se jako rekruti chystali na vojnu.

Zdrpj: České lidové a církevní tradice (Alena Vondrušková)

Sílejte článek
Zobrazit komentáře ke článku
reklama