Elektrické podniky jsou zpět v plné kráse s šestipatrovou halou i páternostery

Funkcionalistická budova bývalých Elektrických podniků v Praze Holešovicích byla ve své době nejmodernější kancelářskou budovou v Evropě. Architektonickou soutěž na tuto stavbu tehdy vyhráli architekti Adolf Benš a Josef Kříž. Po téměř sto letech se zanedbaná budova dočkala do detailu dotažené rekonstrukce.

Budovu na Vltavské jsme se naučili trochu nevnímat. Roky byla nepříliš udržovaná, využívala se jen menší část, okolí bylo zanedbané. Přitom jde o jednu z nevýznamnějších ukázek československé meziválečné architektury.

Teď má za sebou rekonstrukci podle projektu kanceláře TaK Architects  - trvala dva a půl roku a stála 1,3 miliardy korun. Budova nyní slouží, stejně jako kdysi, coby kancelářská pod novým názvem Bubenská 1.

Elektrické podniky jsou jednou z 29 staveb, které se dostaly do finále letošního ročníku soutěže Česká cena za architekturu. Autoři rekonstrukce na jedné straně respektovali původní podobu budovy, ale zároveň ji trochu přizpůsobili současným požadavkům -  ve vyšších patrech například spojili původně malé kanceláře ve větší a více prosklené prostory.

Elektrické podniky jsou dílem začínajících architektů Adolfa Benše a Josefa Kříže - podle jejich plánů zde vyrostla rozlehlá funkcionalistická stavba s železobetonovou konstrukcí. A s typickým keramickým obkladem v krémově bílé barvě, stala se tak jednou z pražských "kachlíkáren".

„Tento dům byl největší propagací elektřiny v celém Československu, proto ta jeho velkorysá architektura a světlá barva, která evokuje čistotu. Bohužel se stavěl dlouho, takže ikonou českého funkcionalismu se mezitím stal Všeobecný penzijní ústav na Žižkově, dnes zvaný Radost. Ale kdyby byla budova Elektrických podniků dokončena třeba o tři roky dřív, nepochybně by jí byla právě ona," uvedla teoretička a historička architektury Radomíra Sedláková pro rozhlasovou stanici Vltava.

Unikátní výtah pro auta

Památkově chráněna stavba začala v roce 1930. Budova má hlavní půdorys do písmene T, její ústřední částí je monumentální, padesáti metrová hlavní loď obklopená galeriemi pnoucími se do výše šesti podlaží. Sloužit začala v roce 1935 a to s řadou unikátních technických řešení. Mezi ně patří i dva původní páternostery na okrajích hlavního schodiště. Podlaží spojuje také nákladní výtah s nosností 15 tun, určený pro nákladní automobily, který tehdy neměl obdoby. Ve své době byla výjimečná také klimatizace značky Carrier. Zaměstnancům sloužila velkokapacitní jídelna amerického stylu, jedna z prvních v zemi.

Důležitost Elektrických podniků byla dokonce taková, že za druhé světové války byly natřeny na černo, aby je přehlédli piloti bombardérů. Právě obklady se během opravy ukázaly jako problematické - byly v havarijním stavu, a proto bylo nutné odstrojení budovy až na skelet. Původní vnější kachlový obklad značky RAKO nahradila kopie v trochu jiném tónu.

Zdroj: podklady soutěže Česká cena a architekturu; https://tak2002.cz/project/elektricke-podniky/

Sdílejte článek
Štítky Evropa Holešovice Praha Druhá světová válka Josef Kříž

Přečtěte si také