Nejvyšší dřevěný mrakodrap bude mít 100 metrů. Jméno mu daly staré lokomotivy
Dřevěný mrakodrap je součástí nového obytného areálu ve staré průmyslové čtvrti Zdroj: SHL.dk/Rocket&Tigerli
Ve švýcarském městě Winterthur poblíž Curychu vyroste během následujících let nejvyšší dřevěný mrakodrap na světě. Zdroj: Profimedia.cz
Architekti se zaměřili mimo jiné na to, aby dovnitř proudila spousta světla. Zdroj: Profimedia.cz
Dřevostavba vysoká 100 metrů bude součástí obytného komplexu, který navrhli architekti z dánské kanceláře Schmidt Hammer Lassen Architects (SHL). Zdroj: Profimedia.cz
Budova bude sloužit k bydlení a stane se součástí celého nového areálu Zdroj: Profimedia.cz
Hotovo by mělo být v roce 2026 Zdroj: Profimedia.cz
Věž ponese trochu zvláštní název Rocket&Tigerli po lokomotivách, které se vyráběli v někdejším průmyslovém areálu, který stával v místě vznikajících novostaveb. Zdroj: SHL.dk/Rocket&Tigerli
Má jít o nové centrum čtvrti, které nabídne víc než jen bydlení - čtyři budovy proto nabídnou běžné i studentské byty, restauraci, maloobchodní prostory, sky-bar a hotel, díky této nabídce by zde mělo být živo po celý den a to platí i pro náměstí, které mezi budovami vznikne. Zdroj: SHL.dk/Rocket&Tigerli
Z detailu nového dřevěného mrakodrapu Zdroj: SHL.dk/Rocket&Tigerli
Architekti svými stavbami dokazují, že dřevo může posloužit stejně dobře jako beton Zdroj: SHL.dk/Rocket&Tigerli
Z projektů studia SHL.dk - Winterthur Zdroj: SHL.dk/Rocket&Tigerli
Věž Mjösa symbolizuje ekologické myšlení ve stavebnictví a je důkazem toho, že vysoké budovy lze postavit i ze dřeva - uvnitř jsou byty, hotel a kanceláře. Zdroj: Metsä Wood, Mjösa Tower
Dřevostavba v nově vznikající vídeňské čtvrti Aspern Seestadt Zdroj: Aspern-seestadt.at
Vídeňský projekt tzv. „Jezerního města“, rozděleného na business a residenční třídu. Projekt získal ocenění Property Management Award za rok 2018 v kategorii Urban development. Zdroj: Aspern-seestadt.at
Základem čtvrti jsou chytré budovy, chytré sítě a chytré technologie. Zásadní je už existující napojení na síť metra i utlumování individuální automobilové dopravy v podobě pěších zón a ukrytí prakticky všech aut v placených garážích Zdroj: Aspern-seestadt.at
Vídeňská čtvrt Aspern Seestadt v noci Zdroj: Aspern-seestadt.at
Z projektů studia SHL.dk - Dordrecht Zdroj: SHL.dk/Rocket&Tigerli
Z projektů studia SHL.dk - Lublaň Zdroj: SHL.dk/Rocket&Tigerli
Z projektů studia SHL.dk - Dordrecht Zdroj: SHL.dk/Rocket&Tigerli
Z projektů studia SHL.dk - Vancouver Zdroj: SHL.dk/Rocket&Tigerli
Dřevěný mrakodrap je součástí nového obytného areálu ve staré průmyslové čtvrti Zdroj: SHL.dk/Rocket&Tigerli
Ve švýcarském městě Winterthur poblíž Curychu vyroste během následujících let nejvyšší dřevěný mrakodrap na světě. Zdroj: Profimedia.cz
Dřevostavba vysoká 100 metrů bude součástí obytného komplexu, který navrhli architekti z dánské kanceláře Schmidt Hammer Lassen Architects (SHL). Zdroj: Profimedia.cz
Věž ponese trochu zvláštní název Rocket&Tigerli po lokomotivách, které se vyráběli v někdejším průmyslovém areálu, který stával v místě vznikajících novostaveb. Zdroj: SHL.dk/Rocket&Tigerli
Má jít o nové centrum čtvrti, které nabídne víc než jen bydlení - čtyři budovy proto nabídnou běžné i studentské byty, restauraci, maloobchodní prostory, sky-bar a hotel, díky této nabídce by zde mělo být živo po celý den a to platí i pro náměstí, které mezi budovami vznikne. Zdroj: SHL.dk/Rocket&Tigerli
Architekti svými stavbami dokazují, že dřevo může posloužit stejně dobře jako beton Zdroj: SHL.dk/Rocket&Tigerli
Věž Mjösa symbolizuje ekologické myšlení ve stavebnictví a je důkazem toho, že vysoké budovy lze postavit i ze dřeva - uvnitř jsou byty, hotel a kanceláře. Zdroj: Metsä Wood, Mjösa Tower
Vídeňský projekt tzv. „Jezerního města“, rozděleného na business a residenční třídu. Projekt získal ocenění Property Management Award za rok 2018 v kategorii Urban development. Zdroj: Aspern-seestadt.at
Mysleli jste si, že dřevostavby mohou mít nejvýše tak dvě tři patra? Omyl, architekti teď navrhli rovnou dřevěný mrakodrap. Nejde přitom o žádnou kuriozitu, ale o plnohodnotné moderní bydlení.
Ve švýcarském městě Winterthur poblíž Curychu vyroste během následujících let nejvyšší dřevěný mrakodrap na světě. Dřevostavba vysoká sto metrů se stane součástí obytného komplexu, který navrhli architekti z dánské kanceláře Schmidt Hammer Lassen Architects – ta se na moderní dřevěné stavby specializuje již delší dobu, jak dokládá její portfolio.
Dánské architektonické studio známé také pod zkratkou SHL se svým návrhem vyhrálo mezinárodní architektonickou soutěž, porotu přesvědčilo jejich pojetí stavby, v němž lidé najdou moderní bydlení se spoustou denního světla. Navíc jde o pasivní úspornou dřevostavbu.
Věž, respektive obytný komplex, ponese trochu zvláštní název Rocket &Tigerli po lokomotivách, které se vyráběly v někdejším průmyslovém areálu – Schweizerischen Lokomotiv- und Maschinenfabrik stával v místě vznikajících novostaveb. Ostatně svým strojírenským průmyslem bylo známé celé město Winterthur, ležící severovýchodně od Curychu. Dnes se profiluje spíše jako město univerzitní a kulturní, ale ve čtvrti Lokstadt je stále patrný odkaz průmyslového prostředí z 19. století a nový obytný komplex na něj navazuje.
Slavná švýcarská parní posunovací lokomotiva Tigerli Zdroj: www.lokstadt.ch
Živo po celý den
Více než stotisícový Winterthur je šestým největším městem Švýcarska. V městské části Lokstadt vzniká nová všestranná a udržitelná část s pestrým využitím – od různých forem bydlení přes kanceláře, coworkingová centra, hotel až po vyžití všeho typu. Celkem by tu mělo nově vzniknout mimo jiné osm set bytů.
Má zkrátka jít o nové centrum čtvrti – čtyři budovy, jejichž součástí je i rekordní mrakodrap, proto nabídnou běžné i studentské byty, restauraci, maloobchodní prostory, sky-bar a hotel. Díky tomu by zde mělo být živo po celý den a to platí i pro náměstí, které mezi budovami vznikne.
Každá budova v komplexu bude mít svou vlastní vizuální identitu, díky které by měli budoucí obyvatelé pociťovat sounáležitost nejen s budovou, ve které žijí, ale zároveň celým sousedstvím. S tak vysokou budovou, jakou je dřevěný mrakodrap, se původně v plánech nepočítalo, ale vítězný tým dokázal porotu přesvědčit, že právě tohle je to nejlepší řešení pro dané místo.
Ačkoli bude obytný komplex zcela moderní, svým pojetím částečně navazuje na průmyslové čtvrti, pro které jsou typické velké budovy s úzkými uličkami mezi nimi. Architekti přidali světlo, vzdušné pasáže a zelené plochy. A samozřejmě dřevo, které podle nich dokáže posloužit stejně dobře jako beton.
Také byty s vysokými stropy budou hodně světlé, zároveň jsou navržené tak, aby je šlo jednoduše přizpůsobit potřebám budoucích obyvatel. Neznamená to přitom, že úplně všechno na stavbě je ze dřeva, například na fasádě budou použity žluté a červené terakotové cihly.
Vyšší než v Norsku či Vídni
Vysoká dřevostavba každopádně představuje milník ve vývoji tohoto typu domů, a to nejen kvůli své výšce, která je sama o sobě rekordní. Zároveň používá inovativní konstrukční systém, který přistupuje ke dřevu jako k přirozené náhradě betonu. „V SHL tradičně navrhujeme ze dřeva, což je vidět na už běžících projektech v Oslu, Dordrechtu, Torontu či Vancouveru. Vždy jsme byli proaktivní v používání tohoto materiálu nejen kvůli jeho estetickým kvalitám, ale také kvůli technickým konstrukčním možnostem, kterým razíme cestu. Nová konstrukční metoda, představená v tomto projektu, přináší naši lásku k materiálu do moderní budovy,“ komentoval projekt jeden z autorů, Kristian Ahlmark ze studia Schmidt Hammer Lassen Architects.
Zatím nejvyšší dřevostavbou na světě je pětaosmdesát metrů vysoký dům v norském Brumunddalu, o něco málo nižší jsou dřevěné stavby v nově se rozrůstající vídeňské čtvrti Aspern Seestadt, což je jeden z největších evropských developerských projektů.
Zdroj: https://edition.cnn.com/style/article/tallest-residential-timber-building-intl-scli/index.html, Profimedia.cz, https://www.shl.dk/rockettigerli/
Autor článku