Přední sklářský výtvarník Martin Janecký vystavuje své Hvězdáře i Domovní znamení
Martin Janecký získal nadnárodní sklářské charisma postavené na mistrovském zvládání technik horkého skla, ve svém oboru je ikonou mezinárodního formátu Zdroj: Radka Wallerová
Pražská domovní znamení Zdroj: Radka Wallerová
Umělec při práci v Janecký Studio na Kampě Zdroj: Josef Horák
Jeho styl práce včetně výběru témat, se od českého prostředí hodně odlišuje – je sklářským solitérem nového typu. Zdroj: Josef Horák
Z výstavy Zdroj: Radka Wallerová
Hvězdář a v pozadí domovní znamení Zdroj: Radka Wallerová
V českém prostředí vzbuzuje Janeckého mistrovství, pracovitost i výsledky velké uznání, ale občas i otázky, kam se bude nadále ubírat. Zdroj: Josef Horák
Spolupráce Martina Janeckého s Uměleckoprůmyslovým museem v Praze započala už v roce 2019, kdy vytvořil pro dlouhodobou výstavu Plejády skla 1946–2019 svého Myslitele a muzeum mu nabídlo samostatnou výstavu. Zdroj: Josef Horák
Starý přítel, 2019/2020, za horka tvarované sklo. Soukromá sbírka Zdroj: Robin Malátek
Hvězdář VI., 2021 Zdroj: Robin Malátek
Kůň bílý, 2021. Za horka tvarované sklo Zdroj: Robin Malátek
Hvězdář I., 2021 Zdroj: Robin Malátek
Torzo, 2021. Za horka tvarované sklo. Soukromá sbírka Zdroj: Robin Malátek
Výstava Martina Janeckého představí na čtyři desítky jeho prací z poslední doby, především cykly Hvězdáři, Myslitel, Spáč a Domovní znamení. Martin Janecký je dnes považován za jednoho z nejlepších sklářských výtvarníků ve zpracování skla z volné ruky na světě Zdroj: Josef Horák
Výstava je ukázkou jedinečnou přehlídku produkce, kterou Martin Janecký vytvořil v posledním obdob Zdroj: Josef Horák
Martin Janecký díky začal foukat sklo jako třináctiletý ve sklárně svého otce v Osečku u Poděbrad a po otevření hranic mohl již od poloviny devadesátých let strávit dlouhou dobu na cestách mimo republiku. Zdroj: Josef Horák
Z výstavy The Power of Lace. Krajka – objekt – oděv Zdroj: Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze
Z výstavy The Power of Lace. Krajka – objekt – oděv Zdroj: Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze
Z výstavy The Power of Lace. Krajka – objekt – oděv Zdroj: Radka Wallerová
Z výstavy The Power of Lace. Krajka – objekt – oděv Zdroj: Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze
Martin Janecký získal nadnárodní sklářské charisma postavené na mistrovském zvládání technik horkého skla, ve svém oboru je ikonou mezinárodního formátu Zdroj: Radka Wallerová
Jeho styl práce včetně výběru témat, se od českého prostředí hodně odlišuje – je sklářským solitérem nového typu. Zdroj: Josef Horák
V českém prostředí vzbuzuje Janeckého mistrovství, pracovitost i výsledky velké uznání, ale občas i otázky, kam se bude nadále ubírat. Zdroj: Josef Horák
Spolupráce Martina Janeckého s Uměleckoprůmyslovým museem v Praze započala už v roce 2019, kdy vytvořil pro dlouhodobou výstavu Plejády skla 1946–2019 svého Myslitele a muzeum mu nabídlo samostatnou výstavu. Zdroj: Josef Horák
Výstava Martina Janeckého představí na čtyři desítky jeho prací z poslední doby, především cykly Hvězdáři, Myslitel, Spáč a Domovní znamení. Martin Janecký je dnes považován za jednoho z nejlepších sklářských výtvarníků ve zpracování skla z volné ruky na světě Zdroj: Josef Horák
Výstava je ukázkou jedinečnou přehlídku produkce, kterou Martin Janecký vytvořil v posledním obdob Zdroj: Josef Horák
Máme pro vás před blížícím se víkendem jeden tip – zajděte si na nové výstavy do pražského Uměleckoprůmyslového muzea. Charismatický sklář Martin Janecký tady vystavuje čtyři desítky svých prací z poslední doby. Zaujmout by vás mohla i druhá nová výstava věnovaná krajce.
Výstava nazvaná Hvězdáři a jiné studiové práce ze skla dokládá, proč je Martin Janecký považován za jednoho z nejlepších sklářských výtvarníků na světě, pokud jde o zpracování skla z volné ruky.
Proslul především bravurním zvládnutím technologie tvarování skla zevnitř žhavé baňky, anglicky inside bubble sculpting, jejíž pomocí vytváří jedinečné plastiky. Obejde se bez forem, vše je otázkou jeho zručnosti. Výjimkou jsou největší tavené hlavy Hvězdářů, které na výstavu vyrobilo Studio Zdeněk Lhotský v Pelechově u Železného Brodu.
Absolutně koncentrovaný talent
Janecký techniku, kterou ovládá jen pár lidí na světě, přizpůsobil svým představám a tím se značně odlišil i proslavil.
Spolupráce Martina Janeckého s Uměleckoprůmyslovým muzeem v Praze začala už v roce 2019, kdy vytvořil pro dlouhodobou výstavu Plejády skla 1946–2019 svého Myslitele a muzeum mu nabídlo samostatnou výstavu. Na ní vystavuje především cykly Hvězdáři, Myslitel, Spáč a Domovní znamení.
Pražská domovní znamení Zdroj: Radka Wallerová
Martin Janecký je ve svém oboru ikonou mezinárodního formátu. Podle kurátorky výstavy Sylvy Petrové se Janeckého styl práce včetně témat odlišuje od českého prostředí, je solitérním tvůrcem s mezinárodní proslulostí.
Soudí, že jeho talent mohl vyrůst nejen díky absolutní koncentraci na práci, ale také proto, že se s jeho osobním nastavením sešly podmínky a změny, kterými naše země za posledních třicet let prošla.
Sklo začal foukat sklo už jako třináctiletý ve sklárně svého otce v Osečku u Poděbrad, po otevření hranic mohl již od poloviny devadesátých let strávit dlouhou dobu mimo republiku. Svoje pobyty v Africe, Indii, na Aljašce a dalších místech, zejména v USA, využil k profesnímu rozvoji.
Dnes jezdí po všech kontinentech světa, vyučuje, demonstruje svoje dovednosti a vytváří autorské kusy. V českém prostředí vzbuzuje Janeckého mistrovství, pracovitost i výsledky velké uznání, ale občas i otázky, kam se bude nadále ubírat. Odpověď můžeme hledat na této výstavě, kterou UPM předkládá tuzemské i světové veřejnosti jako jedinečnou přehlídku produkce, kterou Martin Janecký vytvořil v posledním období.
Krajka, která vás překvapí
Ve stejném, šestém patře pražského Uměleckoprůmyslového muzea vás čeká ještě jedna aktuální a také zajímavá výstava nazvaná The Power of Lace. Krajka – objekt – oděv.
Z výstavy The Power of Lace. Krajka objekt oděv Zdroj: Radka Wallerová
Na výstavě se vzájemně prolínají tři roviny možného nazírání na fenomén krajky: krajka v oděvu, krajka ve volném umění a krajka jako vizuálních inspirace v různých polohách tvorby současných umělců. Výstava zahrnuje dvacet tři exponátů v nápadité instalaci Pavla Mrkuse, za zvukového doprovodu K.L.A.R.A. a ve spolupráci s grafickým studiem Monsters.
Obě výstavy můžete navštívit až do 11. září.
Zdroj: autorský text, podklady Uměleckoprůmyslové muzeum
Autor článku