Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama

Jak postavit dům z lodního kontejneru? Cena, rozměry, co ohlídat

Lodní (přepravní) kontejnery jsou skvělým a levným stavebním materiálem.
Vydáno: 05.11.2016
Příbytek z kontejneru – původně určeného k přepravě – může jeho majitel snadno přemísťovat
Příbytek z kontejneru – původně určeného k přepravě – může jeho majitel snadno přemísťovat Autor: Atelierworkshop
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nízké pořizovací náklady a chuť nalézat pro vysloužilé věci nové využití stály u zrodu domků z námořních kontejnerů. V následujícím příspěvku se věnujeme otázce, jak starší kontejner koupit a na co si při jeho výběru dát pozor.

V České republice coby křižovatce obchodních tras jsou typizované přepravní kontejnery na každém rohu. Větší terminály obchodníků se slušným výběrem sídlí v Praze–Uhříněvsi, Plzni, České Třebové, ve Zlíně, v Ostravě a mnoha dalších městech.

Spíše jen nouzový příbytek lze zařídit v 6 m dlouhém kontejneru na ploše 14 m², velmi limitující je ale jeho výška pouhých 2,6 m. Vhodnější je 12 m dlouhý typ s plochou 28 m², jehož výška stropu 2,9 m už ponechává prostor pro vrstvu tepelné izolace. Kromě rozměrů se kontejnery liší i stavem a konstrukcí, přičemž jen některé z nich jsou vhodné k přestavbě na obytný objekt.

Tento domek by vedle klasického rodinného domu vypadal jako kůlnička

Podívejte se, jak perfektně lze zařídit dům o velikosti 26 m2

Co ohlídat při výběru kontejneru

Velké terminály různých firem mají na místě i stovky kontejnerů a desítky z nich stojí na zemi připravené k prohlédnutí. Všímejte si i zdánlivých detailů. Otevírají-li se dveře ztuha, pak má kontejner zkřížený rám a je otázka, zda je tomu tak jen kvůli tomu, že právě spočívá na křivém podkladu, či zda je deformace trvalá. Menší závady lze nicméně odstranit. „Je to kov, dá se s tím pracovat, pětikilová palice udělá své,“ poznamenává Lukáš Medřický z firmy Metrans. Kontejner by nicméně neměl mít nijak zásadně poškozenou kostru – podélné ani příčné profily by neměly být promáčklé ani opravované. Takovéto vážnější závady hrozí méně u typů s bytelným rámem z profilů o tloušťce 6 cm. Kontejnery s kostrou z jen centimetr silných profilů jsou k poškození náchylnější. Vzhledem k tomu, že se jedná o typizovaný výrobek, který musí obstát vždy u stejných zátěžových zkoušek, jsou kontejnery od různých výrobců v ohledu kvality vesměs stejné.

Rozměry kontejnerů:
vnější (mm)                                                                                             vnitřní(mm)

                            Délka     Šířka      Výška                                               Délka     Šířka      Výška          Hmotnost (Kg)

TYP: ISO 20’ DV:  6058   2438         2591                                                5898      2350        2390             2200

TYP: ISO 20' HC:  6058   2438       2896                                                  5898      2350       2680              2500

TYP: ISO 40' DV:  12192  2438     2591                                                  12032     2350       2390               3800

TYP: ISO 40' HC:  12192   2438   2896                                                   12032     2350      2680                4100

Při posuzování stavu konkrétního kusu se zaměřte hlavně na opravovaná místa. Případné opravy s použitím shodné oceli COR-TEN odolné proti povětrnostním vlivům nemusejí být na škodu. Opravy nevhodným materiálem ovšem prozrazuje koroze nebo puchýře na nátěru a takto poznamenaný kontejner nechte ležet.

Některé kontejnery smrdí

Dalším problémem je zápach. Nejproblematičtější je ten po kaučuku. Neviditelnou stopu po této přírodní příměsi do pneumatik nevyvětráte. „Páchne to jako by tam byl zavřený čuník a s rostoucí teplotou roste i intenzita,“ podotýká Lukáš Medřický z firmy Metrans. Podobně kontejnery poznamenávají i chemické přípravky pro úpravu vody v bazénech. Veškerý zápach se drží v překližkové podlaze, kterou by bylo třeba odstranit. Pod ní je rošt, na nějž lze po sanaci položit podlahu novou.

Cena přepravního kontejneru

Pořizovací cena staršího kontejneru se u malého typu pohybuje podle stavu v rozmezí 32 000 až 51 000 Kč a v případě velkých mezi 46 a 78 000 Kč. Zapáchající kusy patří zpravidla k nejlevnějším. Přibližně tisícikorunu si prodejci účtují za to, že kontejner naloží na nákladní auto.

Použité námořní kontejnery mají univerzální využití. Podle společnosti Containex, která s nimi rovněž obchoduje, v nich zákazníci skladují pneumatiky i další, například stavební materiály. Anebo z nich můžete postavit dům. Třeba takovýhle:

Přistavěná vystupující část skýtá prostor pro dvě lůžka a současně opticky narušuje původní fádní kvádr

Hádejte, z čeho je postavený tento dům?

(dah)

Mohlo by vás zajímat:

Tato přestavba staré garáže na obyvatelnou chatu nazvanou Garage je cenami ověnčený debut archi studia Graypants ze Seattlu

Minidomečky: Bydlení snů se vejde do 50 m². Ušetříte za energie i za hypotéku

Prosím, vstupte!

Neuvěřitelný dům, který se jakoby vznáší nad mořem

Článek je zařazen v:
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama