reklama

Empire State Building slaví narozeniny. Stavěly ho tisíce dělníků, měly tu přistávat vzducholodě

Radka Wallerová
1. května 2022
Jedna z nejslavnějších budov světa, ikonický newyorský mrakodrap, už se nad městem tyčí více než devadesát let. Připomeňte si legendární fotky z výstavby Empire State Building v době, kdy se zcela jistě nedbalo tolik na bezpečnost práce jako dnes.
reklama

Ohromujících sto tři pater v tehdy módním stylu art deco. To je Empire State Building na křižovatce Páté Avenue a West 34th Street v New Yorku. Po dokončení a slavnostním otevření 1. května 1931 se stala na více než čtyřicet let nejvyšší budovou světa. Vypadalo to přitom, že už v době výstavby ji předstihne jiná slavná newyorská budova, Chrysler Building.

Co všechno potřebujete o kdysi nejvyšší budově světa vědět? Přečtěte si následující zajímavosti.

1. Kdo je tady nejvyšší?

Původně to vypadalo, že boj o nejvyšší budovu se povede mezi stavbou Bank of Manhattan 40 na Wall Street a Chrysler Building, výtvarně hodně zajímavou stavbou rovněž ve stylu art deco. Závod se pořádně rozhořel v roce 1929, kdy se k němu přidali výkonný ředitel General Motors John J. Raskob a bývalý guvernér New Yorku Al Smith a oznámili plány na výstavbu Empire State Building.

Když se firma Chrysler dozvěděla, jak vysoká má novinka na Manhattanu být, naposledy změnila plány a na vrchol svého mrakodrapu naplánovala věž z nerezové oceli. To vypadalo na rekordních 1 048 stop, ale naneštěstí pro Chrysler se Raskob a Smith vrátili k rýsovacímu prknu a výsledkem byl kolos tyčící se 1 250 stop nad ulicemi Midtown Manhattanu. Měřeno v metrech, vrchol špice je ve výšce 443 metrů, střecha dosahuje výšky 381 metrů.

2. Vzorem byly dvě budovy

Když architekt William Lamb z kanceláře Shreve, Lamb and Harmon začal v roce 1929 Empire State Building navrhovat, údajně se inspiroval dvěma jinými stavbami. Jednou z nich byla Reynolds Building, co do výšky třetinový mrakodrap ve měst ě Winston-Salem v Severní Karolíně, který sám navrhl. Druhým pak Carew Tower v Cincinnati, obě ve stylu art deco.

U příležitosti 50. výročí vybudování Reynolds Building v roce 1979 dokonce generální ředitel Empire State Building poslal do Severní Karolíny pohlednici s nápisem: „Všechno nejlepší k výročí, tati.“

3. Obrovské stavební tempo

S výkopovými pracemi se začalo v lednu 1930, s vlastní stavbou 17. března, na Den svatého Patrika, patrona New Yorku. Na stavbě pracovalo téměř tři a půl tisíce lidí, hlavně přistěhovalců z Evropy. Podle oficiální zprávy zemřelo během stavby pět lidí – všichni po pádu z výšky, protože pracovali bez lanového zajištění. Stavební tempo bylo obrovské, v průměru rostla budova tempem čtyři a půl patra a pouhý týden. Celé to trvalo dvacet měsíců od návrhu přes výstavbu až po dokončení, rychleji a levněji než se plánovalo.

Na místě stával hotel Waldorf-Astoria, později otevřený znovu na jiném místě.

4. Měly tu přistávat vzducholodě

Majitelé budovy věřili, že budoucnost patří cestování pomocí vzducholodí, a proto nechali na budově vybudovat přistávací stožár pro vzducholodě lehčí než vzduch. Ty musely poměrně složitě manévrovat kolem budovy a připoutat se, cestující podle měli vystupovat po lávce pod širým nebem, projít přes celnici a za pouhých sedm minut se dostat do ulic Manhattanu. Navzdory počátečnímu nadšení pro projekt se ukázalo, že kvůli vzdušnému proudění není možné u budovy bezpečně zakotvit – téměř se to povedlo jen jedné malé vzducholodi v roce 1931. Projekt byl proto zrušen.

5. Vypadalo to jako propadák

Empire State Building se měla stát hlavně kancelářskou budovou, ale krach na burze v roce 1929 a následující hospodářská krize takovým plánům nepřály. V roce 1931, když mrakodrap otevřel, byla obsazena sotva čtvrtina nájemních ploch budovy, což jí přineslo přezdívku „Empty State Building neboli Prázdná státní budova. Majitelé se skutečně snažili, pro přilákání pozornosti iniciovali mimo jiné vyvolávání ducha Thomase Edisona, ale moc to nezabralo. Příliv nájemců začal až v době druhé světové války.

6. Do budovy narazil bombardér

Kvůli chybné navigaci v mlze narazil do severní strany budovy mezi 79. a 80. patrem dopoledne 28. července 1945 americký bombardér B-25. Při neštěstí zemřelo jedenáct lidí pracujících v Empire State Building a rovněž tři členové posádky letounu.  Při nárazu jeden motor spadl do výtahové šachty, požár, který zde vznikl, se podařilo uhasit ani ne po hodině. Druhý motor proletěl budovou a skončil jeden blok za ní, na střeše jiné budovy. Škody se šplhaly k milionu dolarů, ale náraz ani následný výbuch nenarušily statiku budovy, a tak ji znovu otevřeli hned následující týden.

7. Žena přežila pád výtahu

V době havárie bombardéru obsluhovala výtah žena jménem Betty Lou Oliver – po nárazu letadla se výtah zřítil o sedmdesát pět pater, ale ona přesto přežila. Bylo jí tehdy devatenáct a hrozivý pád utlumila vzduchová kapsa, která se padající zdviží utvořila a také stovky metru spadlého přetrženého lana.

8. Budova měla dostat dalších jedenáct pater

O výškové prvenství budovu připravily věže Světovoho obchodního centra počátkem sedmdesátých let. Architektonická kancelář Shreve, Lamb and Harmon proto zvažovala návrh dostavby Empire State Building - počítal s tím, že se zboří horních šestnáct pater a nahradí se více než dvacítkou pater, takže by jich bylo celkem 113. Nakonec se ale nic nestavělo, mimo jiné kvůli financím a také z obav, aby budova nepřišla o svůj ikonický vzhled.

https://www.history.com/news/10-surprising-facts-about-the-empire-state-building

Sílejte článek
Zobrazit komentáře ke článku
Štítky: mrakodrapnarozeninyEmpire State Building
reklama